Budvar Centrum wchodzi na GPW
W dniach 14 – 16 maja można się będzie zapisać na akcje producenta okien PVC – Budvar Centrum. Podmiotem oferującym całej oferty jest dom maklerski Amerbrokers.
Aby ułatwić potencjalnym inwestorom dostęp do oferty, zorganizował on konsorcjum biur i domów maklerskich, które będą przyjmować zapisy. Są to wszystkie ważniejsze domy, które funkcjonują na polskim rynku. Są wśród nich: BZ WBK, Bre Bank, BM BPH, ING Securities, BOŚ, BISE, DM Banku Handlowego, Beskidzki Dim Maklerski, DB Securities, IDM S.A. oraz UniCredit CA IB (pełna lista POK-ów dostępna na stronach internetowych powyższych domów maklerskich oraz w prospekcie emisyjnym).
Spółka dla inwestorów indywidualnych przewidziała 400 tys. akcji po cenie emisyjnej równej 15 zł. Pojedynczy zapis powinien opiewać na minimum 10 akcji, a inwestorzy maja prawo do składania dowolnej liczby zapisów. Może się zdarzyć tak, że łączna liczba akcji, na które dokonano zapisów, przekroczy liczbę akcji oferowanych. Wówczas przydział akcji zostanie dokonany na zasadach proporcjonalnej redukcji. Można oczekiwać, że oferta spotka się z dużym zainteresowaniem, a redukcja powyżej 90% nie powinna nikogo zaskoczyć. Taki poziom redukcji oznacza, iż zostanie nam przydzielone zaledwie 10% akcji, na które w rzeczywistosci złożyliśmy zapis. Gracze mogą zabezpieczyć się przed tym korzystając z ofert kredytowych przygotowanych przez domy maklerskie. Amerbrokers przygotował kredyt na minimalną kwotę 100 tys zł o oprocentowaniu wynoszącym 5,99%. Proponowany lewar to 10-cio krotność posiadanych środków własnych. Dom maklerski pobiera także prowizję w wysokości 0,25%. Przydział akcji odbędzie się 18 maja, tego też dnia nastąpi zakończenie publicznej subskrypcji.
Budvar Centrum zajmuje się produkcją stolarki plastikowej (okna PVC) oraz towarów uzupełniających (parapety, klamki, rolety, żaluzje). Model biznesowy opiera się o sieć własnych oddziałów biur handlowych, dzięki którym klienci mają możliwość złożenia zamówienia, a także uzyskują pomoc w zakresie doradztwa, pomiarów, dostawy i montażu. Własna sieć dystrybucji wyróżnia spółkę na tle konkurencji, która przy sprzedaży korzysta z usług pośredników.
Spółka funkcjonuje na rynku stolarki budowlanej z PVC. Według wstępnych szacunków rok 2006 był w Polsce bardzo dobry. Wyprodukowanych zostało ok. 9,5 mln sztuk okien, a wartość sprzedaży stolarki budowlanej osiągnęła poziom 12 mld zł. Oznacza to wzrost o ponad 30%. Przyczyn wzrostowych tendencji należy szukać przede wszystkim w świetnej koniunkturze na rynku budowlanym, wzroście zamożności społeczeństwa (bardzo duża ilość remontów) oraz zwiększeniu eksportu (szacunkowe dane za 2006 rok mówią o 30% wzroście).
Cechą charakterystyczną tego rynku są niskie bariery wejścia. Według danych Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów „Polskie Okna i Drzwi” na polskim rynku stolarki otworowej działa obecnie około 3 tys. podmiotów. Konkurencja małych, często rodzinnych warsztatów spowodowała prawdziwą wojnę cenową. Doprowadziło to nie tylko do spadku jakości, ale także rentowności sprzedaży profili i okien z PVC. W związku z tym, w najbliższym czasie możemy oczekiwać konsolidacji branży. Eksperci twierdzą, że nie należy oczekiwać łączenia się firm, a raczej bankructw najsłabszych. Proces ten może się pogłebić, gdyż wg danych Związku ok. 30% rynku działa w tzw. “szarej strefie” (nie ponosząc kosztów przystosowania swych zakładów do wymagań ustawowych), a 90% nie bada jakości swoich wyrobów, choć ma taki obowiązek. Niektórzy analitycy rynku uważają, że gdyby inspekcje nadzoru budowlanego rygorystycznie egzekwowały obecną ustawę, z rynku zniknęłaby jedna trzecia wytwórni.
Na podstawie wspólnych szacunków Budvaru oraz agencji konsultingowej Incona, Budvar posiada stosunkowo mocną pozycje w branży. Udział spółki w rynku okien PVC wynosi ok. 1,2 %. Wydaje się to niewiele, ale rynek jest bardzo rozdrobniony. Zdecydowana większość produkcji odbywa się w mniejszych firmach. Na podstawie wielkości przychodów spółki można oszacować wartość tego segmentu rynku na ok. 4,5 mld zł. Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży przedsiębiorstw i wielkość całego rynku do najpoważniejszych konkurentów należą: Drutex (3,3%), Oknoplast Kraków (2,4%), Okno-Plast Rąbień (2%) i Stolarka Wołomin (1,8%). Istotnymi graczami są także Velux Polska, Stolbud Włoszczowa oraz Sokółka Drzwi i Okna.
Działalność firmy jest w dużej mierze uzależniona od warunków atmosferycznych, co szczególnie widać w IV kwartale 2006 roku oraz I kwartale roku obecnego. W opinii zarządu to właśnie ubiegłoroczna, sroga zima, która przeciągnęła się do końca kwietnia, spowodowała 2% spadek sprzedaży w 2006 roku. W I kw. 2007 roku sprzyjająca pogoda spowodowała, że przychody były o 125% wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W prospekcie emisyjnym firma chwali się, że znajduje zbyt na całą swoją produkcję. Tymczasem w 2006 roku poziom zapasów wzrósł aż o 82% r/r (stanowił 7,8% sprzedaży wobec 4,2% rok wcześniej). W I kw. 2007 roku zapasy wzrosły o kolejne 14% (stanowiły 8,2% sprzedaży). O ile wynik z 2006 roku można w dużej mierze wytłumaczyć całorocznym cyklem produkcyjnym, który był kontynuowany nawet w czasie zastoju sprzedaży w pierwszych miesiącach roku, o tyle zastanawiający jest dalszy wzrost tego składnika majątku w obecnym roku. Zastanawiał nas również fakt, iż pomimo niższej sprzedaży w 2006 roku wyraźnie wzrosły zyski (zysk operacyjny wzrósł o 34%, zaś netto o 40%). Mieliśmy obawy, iż mogło to być rezultatem świadomego ograniczenia inwestycji. Jednak ich znaczny wzrost w I kw. 2007 roku rozwiał nasze wątpliwości.
Z pewną obawą podchodzimy do planów spółki związanych z nowymi inwestycjami w moce produkcyjne (wzrost o ok. 80%). W 2006 roku oraz w I kwartale 2007 roku Budvarowi nie udało się sprzedać całej produkcji. Znalazło to odzwierciedlenie w rosnących zapasach (obecnie stanowią one 8,2% wsprzedaży). Zarząd tłumaczy tą sytuację jako zdarzenie jednorazowe spowodowane srogą zimą. Należy jednak bardzo ostrożnie podchodzić do projektowanych możliwości sprzedażowych tym bardziej, że do dziś spółce nie udało się sprzedać całości produkcji. Z drugiej strony obserwowany ostatnio boom na budowy nowych domów przełoży się na wzrost popytu na produkty Budvaru. Ponadto, inwestorzy bardzo optymistycznie patrzą na ten sektor gospodarki, co może szybko znaleźć odzwierciedlenie w wycenie jego walorów.
Grzegorz Hryniewicz
giełdowe.pl
Prezentowane analizy i wyceny stanowią wyraz poglądów autorów i nie mogą być traktowane jako rekomendacja czy zalecenie podjęcia określonych działań inwestycyjnych.