Coraz więcej kont w sieci
Bankowość wirtualna w Polsce umacnia swoją pozycję na rynku. Do września 2004 roku założono już 2,8 miliona internetowych kont osobistych, co stanowi aż 17 proc. wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki. Instytut badawczy GfK Polonia przeprowadził badania wśród Internautów na temat usług świadczonych w polskiej sieci.
Aż 90 proc. respondentów korzystających z Internetu uważa sieć za instrument ułatwiający załatwienie podstawowych, codziennych spraw. 13 proc. z nich korzysta w tym celu z sieci codziennie. Uważają, że Internet najbardziej ułatwia korzystanie z usług bankowych (83 proc.), sprzedaży innych produktów finansowych, np. ubezpieczeń (60 proc.), oraz zakupów online (64 proc.).
Trudne początki
– W okresie przygotowywania projektu konta Inteligo, możliwość wykorzystania na polskim rynku Internetu do świadczenia usług bankowych była często poddawana w wątpliwość. Z badań marketingowych prowadzonych 4 lata temu wynikało, że zainteresowanie takimi usługami jest w pewnych segmentach rynku zerowe. Obecnie polskie banki prowadzą blisko 3 mln. osobistych rachunków internetowych. – powiedział Konrad Korobowicz, Prezes Zarządu Inteligo Financial Services S.A.
Internet pod polską strzechą
Z badań instytutu GfK Polonia, udostępnionych Inteligo, wynika, że z Internetu korzysta w Polsce 25 proc. osób w wieku powyżej 15. roku życia. Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z Internetu, to według GfK, codziennie lub prawie codziennie do sieci wchodzi ponad 13 proc. Internautów. Liczebność grupy, do której kierowane są usługi internetowe, systematycznie rośnie. Dzieje się tak dzięki stałemu rozwojowi sieci i coraz większej dostępności usług online.
Chętniej przelewamy… w domu
Wyniki badania GfK Polonia pokazują, które z usług komercyjnych świadczonych w polskiej sieci są najpopularniejsze (83 proc. odpowiedzi), zakupy w sieci (64 proc.), sprzedaż polis ubezpieczeniowych (60 proc.) oraz comiesięczne rozliczenia z urzędami państwowymi, np. ZUS i US (53 proc.). Powyższe wyniki pokrywają się z doświadczeniami banków – w roku 2004 nastąpił duży przyrost liczby użytkowników czołowych polskich platform finansowych. Od stycznia 2004 r. grupa klientów Inteligo Financial Services zwiększyła się o 33 proc. Należy podkreślić, że już 2,8 mln wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki ma opcję ód Internautów. Według respondentów Internet w największym stopniu ułatwia korzystanie z usług bankowych obsługi przez Internet.
Polacy zaczęli dostrzegać wysoką funkcjonalność, wygodę i jakość komercyjnych projektów oferowanych w polskim Internecie. Szybko rosnąca liczba rachunków w bankach wirtualnych świadczy o dużym popycie na tego typu usługi i niskim nasyceniu rynku ofertą.
– Obecnie 90 proc. osób posiadających konta bankowe w Polsce słyszało o bankowości internetowej, a korzysta z niej co dziesiąta. Trzy lata temu była to zaledwie co setna osoba. Klientami wirtualnych banków i internetowych serwisów banków tradycyjnych w coraz większym stopniu są nie tylko ludzie młodzi, ale również osoby w wieku średnim. Osoby w wieku 35 – 65 lat stanowią 48 proc. użytkowników internetowych usług bankowych, mieszkańcy wsi 21 proc., a 60 proc. użytkowników to osoby nie posiadające wyższego wykształcenia.- Dr Adam Czarnecki, ARC Rynek i Opinia.
Polska wirtualna w europejskiej sieci
Z badań instytutu Forrester z roku 2003 wynika, że aż 60 mln. obywateli Unii Europejskiej korzysta z bankowości internetowej. Odsetek ten stanowi 37 proc. wszystkich użytkowników Internetu w UE. Okazuje się, że wcześniejsze prognozy mówiące, że w krajach skandynawskich zaangażowanie e-banków w rynku sięgnie w 2004 r. aż 60 proc., mogły być zaniżone. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Szwedzkiego Związku Banków z marca 2004 r., liderem w tym zakresie jest Szwecja. Trzy miliony klientów bankowości internetowej stanowi tam aż 34 proc. prawie 9 milionowej populacji, dla której szwedzkie banki prowadzą 5,2 mln. rachunków internetowych. Jednocześnie w okresie objętym badaniem Forrester najbardziej dynamiczny rozwój sieci usług bankowości wirtualnej ma miejsce w krajach, gdzie zaangażowanie e-banków w rynek jest najmniejsze – Hiszpania i Grecja.
Podsumowując, możemy oczekiwać gwałtownego wzrostu liczby klientów bankowości wirtualnej w Polsce. Argumentem przemawiającymi za tą tezą jest fakt, że grupa klientów rośnie najbardziej dynamicznie w krajach o dotychczas słabo rozwiniętej infrastrukturze informatycznej. Istnieje wyraźna korelacja pomiędzy rozbudową infrastruktury a wzrostem liczby klientów usług internetowych. Z kolei sukces bankowości wirtualnej w krajach rozwiniętych dowodzi, że takie jej atrybuty jak wygoda zarządzania finansami, dostępność do informacji o własnych środkach, czy oszczędność czasu, są wysoko ocenianie przez bogate społeczeństwa. – Należy oczekiwać, że w perspektywie 4-5 lat już ok. 50 proc. posiadaczy kont bankowych będzie korzystać z nich w formie elektronicznej – mówi dr Adam Czarnecki, ekspert z firmy badawczej ARC Rynek i Opinia.
Teraz Polska!… wirtualna
Polska bankowość wirtualna w stosunku do standardów europejskich proponuje wyjątkowo wysoką jakość rozwiązań zarówno w zakresie oferty produktowej, jak i systemu informatycznego. Polska oferta obejmuje między innymi tak niepowtarzalne usługi jak sprzedaż obligacji skarbowych, czy możliwość ubezpieczanie nieruchomości online. Z kolei chlubą polskich rozwiązań informatycznych są powiadomienia SMS, zastosowanie podpisu cyfrowego w korespondencji z klientami oraz, oceniany bardzo wysoko przez ekspertów, system zabezpieczeń po stronie banków.
– Realizacja projektu konta Inteligo przebiegała na kilku obszarach. Najbardziej oczywistą płaszczyzną działania była budowa niezawodnego systemu informatycznego. Muszę przyznać, że jesteśmy bardzo dumni z jego wysokiej jakości. Dzięki temu osiągnięciu mogliśmy zapewnić naszym klientom bezpieczne i wygodne usługi oraz zrealizować pionierskie na polskim rynku zadania, takie jak połączenie dwóch e-banków. Z biegiem czasu zbudowaliśmy również kompleksową ofertę zawierającą unikalne usługi np. sprzedaż obligacji skarbowych. Dużym wyzwaniem dla zespołu Inteligo była konieczność popularyzacji zarówno wirtualnej formy naszych usług, jak i samego Internetu. Wdrażaliśmy przecież projekt wirtualnej platformy usługowej skierowanej do odbiorców, którzy wcześniej nieczęsto korzystali z Internetu! Obecnie do jego użyteczności przekonaliśmy już 350 tys. naszych klientów – powiedział Konrad Korobowicz, Prezes Zarządu Inteligo Financial Services S.A.