Gadu-Gadu w drodze na parkiet
Pierwszą lutową ofertę na rynek pierwotny skierował właściciel najpopularniejszego internetowego komunikatora – Gadu-Gadu. Po raz kolejny w tym roku podmiotem oferującym jest Internetowy Dom Maklerski. Zapisy na walory można składać w dniach od 2.02.2007 do 12.02.2007.
Przyjmowanie zleceń odbywać się będzie w każdej z 16 placówek IDM S.A. (w celu znalezienia najbliższego POK-u należy wejść na strone internetową IDM S.A. lub Gadu-Gadu, pełna lista znajduje się także w prospekcie emisyjnym). Cena emisyjna akcji została ustalona na poziomie 21 zł. Domy maklerskie oferując nowe akcje na rynku pierwotnym przyzwyczaiły już inwestorów do bardzo interesujących ofert kredytowych. Tym razem IDM S.A. oferuje kredyt o maksymalnej wartości do 20-krotności posiadanych na rachunku środków własnych. Dom maklerski stawia jednak wysokie wymagania.
Minimalna wartość środków własnych wynosi 50 000 zł, a minimalną kwotą kredytu jest aż 1 000 000 zł. Może to zniechęcić wielu potencjalnych inwestorów. Prowizja od uzyskanych funduszy wynosi 0,1% ich wartości (jest pobierana z transzy kredytu w dniu jego uruchomienia), a oprocentowanie – 6,11%. Odsetki będą naliczane od ostatniego dnia przyjmowania zapisów, tj. od 12 lutego. Okres kredytowania wynosi 1 miesiąc z możliwością przedłużenia na kolejne okresy.
Rozpatrywanie wniosków kredytowych na zakup walorów Gadu-Gadu odbywać się będzie w dniach od 30 stycznia do 8 lutego. Dla inwestorów indywidualnych spółka oferuje ponad 900 000 akcji. W razie wystąpienia nadwyżki popytu, firma przewiduje dodatkowe 131 000 walorów w ramach puli dodatkowej. Przy składaniu zapisów należy pamiętać o kilku ważnych sprawach. Inwestorzy nie posiadający konta w DM IDM S.A. powinni osobiście wybrać się do jednej z placówek oferującej akcje. Dom maklerski przewidział udogodnienia dla klientów posiadających rachunek w IDM S.A. Na walory będzie się można zapisać za pomocą telefonu, Internetu lub faxu. Aneksy powinny zawierać upoważnienia biura maklerskiego lub jego pracowników do złożenia zapisu na walory w imieniu inwestora. Przydział akcji zgodnie z harmonogramem oferty powinien zostać dokonany do 9 dni roboczych po zamknięciu publicznej oferty.
Gadu Gadu jest właścicielem najpopularniejszego komunikatora internetowego w Polsce. Pozwala on na prowadzenie rozmów w formie tekstowej oraz w formie transmisji dźwięku pomiędzy użytkownikami. W ciągu swojej kilkuletniej historii program ewoluował i stał się wielofunkcyjnym, prostym w obsłudze interaktywnym narzędziem służącym do komunikacji. Obecnie można za jego pomocą słuchać radia, wysyłać SMS-y, dzwonić w technologii VoIP (voice over IP) czy wyrazić swoje poglądy w serwisie społecznościowym. Od niedawna oferuje także oprogramowanie skierowane do użytkowników telefonów komórkowych. Liczba ponad 6 mln użytkowników pozwala twierdzić, że jest to najpopularniejszy komunikator na polskim rynku, a codziennie przesyłanych jest przez niego kilkaset milionów wiadomości. Spółka o klientów rywalizuje zarówno z polskimi producentami, jak i z zagranicznymi. Największym konkurentem jest Skype, który w Polsce posiada 2,7 mln użytkowników (wg Gadu Gadu), a szczególnie silną pozycję ma na rynku VIP (voice over IP).
Spółka z roku na rok poprawia swoje wyniki finansowe. W latach 2003-05 przychody wzrosły o 267%, zysk operacyjny o prawie 400%, zaś zysk netto o ponad 300%. W samym 2005 roku przychody i zyski wzrosły średnio o 50% w stosunku do roku poprzedniego. W pierwszym półroczu 2006 roku Gadu Gadu wypracowało prawie 5,4 mln zł przychodów. Zysk operacyjny w tym okresie wyniósł 2,4 mln zł, a zysk netto 2 mln zł. Wysoka dynamika wynika ze zwiększającej się z roku na rok popularności komunikatora, co przełożyło się na wzrost zasięgu odbioru reklamy i powierzchni reklamowej. Wzrost przychodów leży u podstaw wzrostu pozostałych wyników spółki. Istotny wpływ na działalność operacyjną miało stworzenie serwisu społecznościowego, wzrost zainteresowania telefonią IP, rosnąca liczba użytkowników czy powstanie radia GG. Skuteczność realizowanej strategii potwierdza wzrost prawie wszystkich wskaźników rentowności spółki.
W najbliższym czasie spółka zamierza wejść na rynek rosyjski i ukraiński. Planuje zbudowanie porównywalnego modelu biznesowego, korzystając ze zdobytych w Polsce doświadczeń. Gadu Gadu pragnie przeznaczyć prawie 40 mln zł na przejęcia podmiotów z branży internetowej, które posiadają treści komplementarne do oferty firmy.
Intencją tych działań jest m.in. generowanie wartości dodanej usług. Przykładem może być nabycie udziałów w agencji badawczej Inquiry, celem stworzenia panelu badań marketingowych, które następnie będą sprzedawane. Firma zamierza umocnić swoją pozycję rynkową oraz świadczyć nowe usługi. W związku z tym, część środków z emisji, firma przeznaczy na inwestycje w infrastrukturę techniczną i serwerową. Gadu Gadu, we współpracy z jednym z operatorów, rozważa także podjęcie działalności jako wirtualny operator telefonii komórkowej.
Inwestycja w walory spółki obarczona jest pewnym ryzykiem. Do końca 2006 roku spółka była zobligowana do korzystania z pośrednictwa agencji reklamowej. Po wygaśnięciu umowy, Gadu Gadu otworzyło biuro reklamy i przejęło obowiązki pośrednictwa sprzedaży powierzchni reklamowej. Pojawia się zagrożenie, że zakończenie umowy z agencją może negatywnie odbić się na liczbie reklamodawców. Sprzedaż realizowana za jej pośrednictwem stanowiła 86% ogółu przychodów ze sprzedaży reklamy w I półroczu 2006 roku. Ponadto, branża charakteryzuje się dużą innowacyjnością. Trzeba na bieżąco śledzić trendy i poczynania konkurencji. Wprowadzanie nowych produktów i usług wiąże się z ponoszeniem wysokich nakładów finansowych i z ryzykiem nietrafienia w gusta klientów.
Zainteresowanie walorami Gadu Gadu będzie zapewne spore. Jest to znana, rozpoznawana i ceniona marka wśród internautów, co jest szczególnie ważne dla małych inwestorów. Ambitne plany spółki, ekspansja na rynki zagraniczne oraz szybki rozwój Internetu będą zapewne sprzyjać dalszej poprawie wyników firmy. Ostatnie wzrosty na GPW pokazują, że na rynku hossa trwa w najlepsze, co z pewnością przyczyni się do pozytywnego debiutu spółki.
Grzegorz Hryniewicz, Giełdowe.pl
Prezentowane analizy i wyceny stanowią wyraz poglądów autorów i nie mogą być traktowane jako rekomendacja czy zalecenie podjęcia określonych działań inwestycyjnych.