Karta kredytowa z portalu
Banki bardzo chętnie wydają karty kredytowe we współpracy z innymi podmiotami, cieszącymi się zaufaniem klientów. W ten sposób docierają do nowych grup odbiorców, których pozyskanie w innych sposób byłoby bardzo pracochłonne i kosztowne. Takie karty wydawane wspólnie przez bank i inną instytucję noszą nazwę kart co-branded.
Na rozwiniętych rynkach kartowych np. w USA i Wielkiej Brytanii karty co-branded stanowią ponad 50% wszystkich wydawanych kart kredytowych. Klienci chętniej bowiem sięgają po kartę wydaną przez ich ulubiony tygodnik czy stację telewizyjną, niż po kartę wydaną samodzielnie przez bank. W naszym kraju karty co-branded nie są jeszcze tak popularne, jednak ich ilość z każdym rokiem rośnie.
Karta w portalu
Instytucjami, które jako pierwsze dostrzegły potencjał tkwiący w kartach co-branded były portale internetowe. To właśnie portal Onet.pl we współpracy z bankiem wydał jedną z pierwszych kart co-branded na naszym rynku. Obecnie zaś swoje karty posiadają trzy największe portale funkcjonujące w polskim Internecie. Swoje karty chcą wydawać także kolejne internetowe serwisy.
Nie wydaje się, by takie działanie ze strony portali było kierowane wyłącznie chęcią maksymalizacji zysku. Portale w swojej istocie dążą do zaoferowania swoim gościom kompleksowej oferty usług. Dotyczy to także usług o charakterze finansowym. Jeśli portal może zaoferować usługi finansowe, w tym karty kredytowe to stawia to go na lepszej pozycji od konkurencji.
Trzeba pamiętać, że portale są odwiedzane w każdym miesiącu przez miliony użytkowników Internetu. To daje im ogromną siłę oddziaływania i powoduje, że są świetnym narzędziem dotarcia do klienta. Dodatkowo, użytkownicy Internetu, to osoby lepiej wykształcone i bardziej zamożne niż reszta społeczeństwa, co powoduje, że nimi właśnie najbardziej interesują się banki.
Portal na karcie
Oczywiście karta z logo portalu to także świetna promocja. W dobie gdy portale bez pardonu walczą ze sobą o widza, trudno im z tego zrezygnować. Karta jest także reklamowana wśród klientów wydającego ją banku, co nie jest bez znaczenia, szczególnie gdy jest to bank o dużej ich liczbie.
Portalom zależy również, by ich klienci posiadali karty kredytowe. Jest to bowiem narzędzie pozwalające w bardzo łatwy sposób dokonywać płatności za wszystkie towary i usługi zakupione w portalu. I tak klient z kartą będzie mógł zapłacić nią za towar zakupiony w portalowym sklepie internetowym czy za dostęp do portalowej encyklopedii. Gdyby zaś karty nie posiadał, musiałby zapłacić za zakupy w inny sposób, co już jest mniej wygodne i w takiej sytuacji klienci często w ogóle rezygnują z zakupów.
Młodzi outsiderzy
Niestety nie wszyscy użytkownicy portali internetowych mogą stać się posiadaczami wydawanych przez nie kart. Banki współpracujące z portalami wymagają bowiem, by przyszły posiadacz karty był zatrudniony na umowę o pracę oraz by uzyskiwać pewne minimalne miesięczne dochody (500-1200 zł). Wielką rzeszę użytkowników Internetu stanowią ludzie młodzi, którzy chętnie korzystają z usług portali. Oni niestety aby uzyskać kartę muszą poczekać na osiągniecie pełnoletniości oraz na uzyskanie pierwszej stałej pracy. Portale nie ułatwiają też uzyskania kart studentom, i stosują wobec nich standardowe reguły.
Trzeba jednak pamiętać, że karta kredytowa to narzędzie uzyskania kredytu, i trudno oczekiwać, że banki będą w przypadku użytkowników Internetu stosować inne kryteria od tych jakie stosują wobec własnych klientów.
Karta portalowa a zwykła kredytówka
Karta wydana przez portal to najczęściej zwykła kart kredytowa wzbogacona o dodatkowe funkcjonalności stworzone wspólnie przez bank i portal. Najpopularniejszym dodatkiem do karty jest bezpłatne profesjonalne konto pocztowe, które oferują wszyscy wydawcy kart. Karty oferują także zniżki na dostęp do płatnych serwisów w danym portalu. Dodatkowo wydawcy oferują programy rabatowe, które zapewniają posiadaczowi karty zniżki w sieciach sklepów partnerskich.
Karta wydana przez portal musi także umożliwiać płatności za towary i usługi w Internecie. Karta Onetu i WP to tzw. „karty wypukłe”, które z definicji pozwalają na takie płatności. Natomiast karta wydana przez BPH i Interię choć jest kartą elektroniczną, to także została specjalnie wzbogacona o taką funkcję.
Lukas Bank Onet.pl
Karta Lukas Bank Onet.pl była pierwszą w Polsce kartą kredytową firmowaną przez portal internetowy i jedną z pierwszych na naszym rynku kart typu co-branded. Karta została wydana w ramach organizacji MasterCard.
Onet pozyskał do współpracy partnerów, którzy oferują posiadaczom karty zniżki i promocje. Partnerami są: Pascal – wydawca przewodników turystycznych oraz biuro podróży Rainbow Tours. Ponadto użytkownik karty otrzymuje gratis komercyjne konto pocztowe w portalu Onet.pl.
Limit kredytowy na karcie może wynosić od 1 do 10 tysięcy zł. Opłata za wydanie karty to 59 zł. Kredyt zaciągnięty kartą oprocentowany jest w wysokości 29,9%, a okres kredytowania bez pobierania odsetek (grace period) wynosi 51 dni. Do uzyskania karty wymagane są zarobki powyżej 1200 zł netto. Minimalna wyznaczona przez bank spłata to 5% wykorzystanego limitu, minimum 30 zł. Kartę można obsługiwać poprzez Internet (w opcjach m.in. dostępny limit, historia karty).
Do karty dołączony jest bezpłatny pakiet ubezpieczeń, w skład którego wchodzi ubezpieczenie nieuprawnionych transakcji, ubezpieczenie spłaty kredytu w przypadku śmierci lub trwałej niezdolności do pracy posiadacza karty, oraz ubezpieczenie towarów zakupionych przy użyciu karty w przypadku ich kradzieży. Ubezpieczeniu podlegają tylko towary zakupione na terenie Polski, o wartości przewyższającej 200 zł, do 30 dni od daty dokonania zakupu.
BPH Interia.pl
BPH Interia.pl to karta wydana od roku przez Bank BPH we współpracy z portalem internetowym Interia.pl. Jest to międzynarodowa karta elektroniczna typu Visa Electron. Warunki wydania karty są identyczne jak w przypadku wydawanej przez BPH Karty Bursztynowej.
Aby uzyskać taką należy posiadać stały miesięczny dochód w wysokości minimum 500 zł netto. Standardowa opłata za wydanie karty to 25 zł, jednak Bank BPH oferuje liczne promocje w ramach których kartę można uzyskać za darmo. Karta oferuje grace period trwający do 55 dni oraz maksymalny limit kredytowy wynoszący 10 tysięcy złotych. Oprocentowanie kredytu na karcie wynosi 22,9 % dla transakcji bezgotówkowych oraz 27,9 dla transakcji gotówkowych (pobranie pieniędzy w bankomacie).
Każdy posiadacz karty otrzymuje bezpłatnie konto pocztowe Premium w portalu Interia.pl oraz rabaty na dostęp do płatnych serwisów portalu i na zakupy w partnerskich sklepach internetowych. Kartą tą, choć została wydana z logo Visa Electron, można dokonywać płatności w Internecie.
mBank wp.pl
Karta ta wydana przez mBank we współpracy z portalem Wirtualna Polska pojawiła się na rynku kilka tygodni temu. Wydanie tej karty było już planowane od dawna, lecz zostało wstrzymane, ze względu na problemy portalu i niepewny los Wp.pl. Teraz kiedy sytuacja portalu się unormowała, karta mogła pojawić się na rynku.
Aby otrzymać tą kartę wystarczą miesięczne dochody netto wynoszące 700 zł. Są to obecnie najniższe dochody jakie są wymagane przez bank na polskim rynku dla uzyskania „wypukłej” karty kredytowej. Ich poziom oznacza, że posiadaczem karty może stać się praktycznie każda pracująca na etat osoba. Koszt wydania karty to 58 zł.
mBank przyznaje posiadaczowi karty limit kredytowy wynoszący od 1 do 10 tysięcy złotych. Grace period dla karty wp.pl wynosi natomiast maksymalnie 54 dni. Karta posiada bezpłatny pakiet ubezpieczeniowy obejmujący ubezpieczenie od bezprawnego użycia karty oraz ubezpieczenie od rabunku gotówki pobranej z bankomatu.
Karta oferuje także swoim posiadaczom całkowicie bezpłatny dostęp przez 3 miesiące do niektórych serwisów portalu wp.pl oraz bezpłatne konto pocztowe przez 12 miesięcy.
Karty portalowe to dobre narzędzie dla wszystkich aktywnie korzystających z Internetu. Szczególnie warto wyrobić sobie tego rodzaju kartę, gdy często korzystamy z płatnych usług któregoś z portali. Posiadając kartę możemy bowiem często korzystać z tych serwisów za darmo lub uzyskać duży rabat. Karty są też dobrą alternatywą wobec zwykłych kart kredytowych, szczególnie, że posiadają one takie same lub nawet lepsze parametry finansowe oraz zostały wzbogacone o opcje internetowe.
O każdą z kart można także w łatwy sposób wnioskować przez Internet, a później w ten sam sposób ją obsługiwać i kontrolować nie wychodząc z domu.