Karty opłacalne dla handlowców i klientów
Obserwując wzrost liczby transakcji przeprowadzanych za pomocą kart płatniczych w Polsce oraz wyniki badania rynku, MasterCard dokonał podsumowania korzyści wynikających z dokonywania transakcji w terminalach zarówno dla klientów, jak i handlowców. Uzyskane wnioski świadczą o rosnącym zainteresowaniu przedsiębiorców systemem płatności kartowych i włączeniem swojej działalności do sieci akceptacji.
Wprowadzanie w naszym kraju standardów europejskich znajduje swoje odzwierciedlenie również w coraz szerszym zainteresowaniu dostępnością dokonywania transakcji bezposrednio w terminalach sklepowych.. Wraz z rozwojem usług bankowych, powszechnością zakładania kont i emisją kart płatniczych rosną oczekiwania ich posiadaczy co do możliwości posługiwania się tą formą regulowania należności. W znacznie wiekszym stopniu oczekiwania takie sa artykułowane przez posiadaczy kart z mniejszych miast, gdzie siec akceptacji w punktach handlowo- usługowych nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta, niejako skazując posiadaczy kart podejmowanie gotówki z bankomatów.
Dla klientów placówek handlowych i usługowych podstawową zaletą posługiwania się kartami płatniczymi jest wygoda. Po pierwsze – mogą oni dokonywać zakupów bez konieczności noszenia gotówki, a po drugie – dzięki kartom kredytowym nie muszą w momencie transakcji dysponować własnymi środkami na rachunku bankowym. Z wygodą wiąże się druga bardzo istotna zaleta transakcji bezgotówkowych, a mianowicie bezpieczeństwo.
Wzrost poziomu bezpieczeństwa dotyczy nie tylko klientów. Również w interesie handlowców jest zmniejszanie ilości gotówki trzymanej w kasie na rzecz operacji przeprowadzanych za pośrednictwem terminala. Przy okazji maleje ryzyko przyjęcia przez kasjera fałszywego banknotu czy pomyłek zwiazanych z wydawaniem reszty.
Bardzo ważną korzyścią dla właścicieli i menedżerów placówek handlowo-usługowych jest zwiększanie obrotów dzięki umożliwieniu klientom płacenia kartą. Brak bezpośredniego ograniczenia finansowego, w postaci określonej kwoty w portfelu, wyzwala u wielu klientów chęć kupowania – często ponad planowaną listę. Instalując w swojej placówce terminal, handlowiec może również liczyć na poszerzenie kręgu konsumentów. Możliwość realizowania transakcji bezgotówkowych jest pewnego rodzaju magnesem przyciągającym klientów.
Jeśli w danej placówce nie są akceptowane karty, bardzo często nie dochodzi w ogóle do transakcji, bo coraz mniej klientów nosi przy sobie większą gotówkę. Zainstalowanie terminala, a tym samym znaczne ułatwienie potencjalnym klientom dokonywania zakupów, niewątpliwie podnosi prestiż placówki. Jest to również element ewentualnej „rozgrywki” z konkurencyjnymi firmami.
Nie bez znaczenia jest także fakt, iż dynamicznie rośnie liczba turystów i biznesmenów zagranicznych odwiedzajacych Polskę. Są oni przyzwyczajeni do powszechnego posługiwania się kartami i chętnie kupują w miejscach, gdzie mogą korzystać z terminali.
Biorąc pod uwagę fakt, że podniesienie poziomu i unowocześnienie obsługi klienta, z czym wiąże się między innymi wyposażenie sklepu lub placówki usługowej w terminal, generuje dodatkowe obroty, wpływa pozytywnie na liczbę konsumentów i jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo, można spodziewać się, że nawet właściciele małych jednostek handlowo-usługowych dostrzegą konieczność wprowadzenia u siebie bezgotówkowej formy zakupu.