Konsumenci mniej optymistyczni w marcu

Kalkulowany przez Ipsos wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł w marcu o ponad 3 punkty do 71,85 pkt. Pogorszenie nastrojów wśród konsumentów wywołały m.in. najgorsze od dwunastu lat oceny klimatu gospodarczego: w porównaniu z ubiegłym miesiącem wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o ponad 7 punktów. Druga składowa WOK – skłonność do zakupów – w zasadzie nie uległa zmianie.

 

Utrzymuje się tendencja spadkowa w ocenie sytuacji przyszłej – wskaźnik oczekiwań spadł w marcu o ponad 4 punkty, co ma niewątpliwie związek z obawami związanymi z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Jednak w tym miesiącu spadek wskaźnika związany jest przede wszystkim ze zmianą oceny sytuacji bieżącej. Wskaźnik bieżący spadł bowiem o blisko 9 punktów procentowych. Wpływ na tak znaczny spadek nastrojów może mieć ocena sytuacji politycznej w kraju.