Nietypowe sposoby na zysk

Dla wielu Polaków jedynym produktem finansowym jest lokata bankowa. Są oczywiście i tacy, którzy korzystają z bardziej wyrafinowanych rozwiązań. Dla przykładu na naszym rynku funkcjonuje wiele funduszy inwestujących w bardzo różne rodzaje aktywów. Jednak nawet doświadczonych inwestorów mogą zdziwić konstrukcje niektórych produktów strukturyzowanych.

Tego rodzaju produktu zdążyły już udowodnić, że zyski można czerpać z nieprawdopodobnych źródeł. Jednym z najciekawszych przykładów nietypowych inwestycji dostępnych na naszym rynku był produkt o nazwie „Polskie Medale” oferowany w 2008 r. przez Bank Pocztowy. Był on rodzajem lokaty, której poziom oprocentowania był uzależniony od ilości medali zdobytych przez Polaków na Olimpiadzie w Pekinie. Im więcej było medali tym wyższe stawało się oprocentowanie produktu. Rok później podobne rozwiązanie zastosował Bank Spółdzielczy w Toruniu. W tym przypadku oprocentowanie było podwyższane każdorazowo wraz z awansem drużyny żużlowej Unibax do kolejnej rundy play-off.

W 2008 r. na naszym rynku pojawił się także inny ciekawy produkt strukturyzowany oferowany przez NWAI. „Inflacjusz” przynosił zyski tym wyższe nim wyższa była inflacja w strefie euro. Jest to o tyle wyjątkowe, że wzrost cen zwykle przynosi nam straty, a nie zyski. Powoduje bowiem, że nasze pieniądze są coraz mniej warte. W tym przypadku inflacja pozwoliła jednak wypracować zysk w wysokości 11,44%.

Produkty strukturyzowane mogą być również oparte o ceny akcji. Nie byłoby w tym niczego niezwykłego gdyby nie nietypowe strategie. Dla przykładu produkt „Salsa” oferowany przez Expandera miał możliwość jednoczesnego zarabiania na wzrostach i na spadkach kursów akcji. Co ciekawe dla tego produktu nie było istotne czy na giełdach panuje hossa czy bessa. Przynosił on bowiem zyski w każdych warunkach. Strategia okazała się skuteczna. Mimo kryzysu „Salsa” w ciągu 4 lat zarobiła 52,5%. Najbardziej niezwykłe było chyba jednak to, że tak wysoki zysk przyniósł produkt obarczony niewielkim ryzykiem. W razie niepowodzenia gwarantował bowiem zwrot 100% zainwestowanych pieniędzy.

Oferowane były również produkty inwestujące w nietypowych branżach. Dla przykładu Lokata Las Vegas była oparta o “grzeszne” sektory gospodarki, czyli firmy tytoniowe, alkoholowe czy operatorów kasyn. Inny produkt, Luxury Goods oferowany przez Citi Handlowy, inwestował w spółki z sektora dóbr luksusowych. Oba produkty przyniosły zyski w wysokości odpowiednio 6,34% i 29,3%.