Przyszłość w handlu detalicznym należy do technologii cyfrowych
Wbrew często pojawiającym się opiniom o rychłym triumfie handlu elektronicznego nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży, wyniki nowych badań przeprowadzonych na zlecenie Visa Europe wskazują, że istnieje możliwość komplementarnego rozwoju obu tych segmentów.
Wraz ze wzrostem znaczenia działalności handlowej portali internetowych (w stosunku do ich funkcji informacyjnych), udział sprzedaży on-line w całości sprzedaży zbliży się w latach 2012–2015 do 20% – ale jednocześnie tradycyjny detal będzie w coraz większym stopniu korzystać z nowych rozwiązań technologicznych. Oznacza to szersze zastosowanie skomputeryzowanych kas samoobsługowych, systemów kontroli przepływu towarów w oparciu o technologię identyfikacji radiowej (RIDF) oraz specjalne promocje kierowane bezpośrednio do klientów w trakcie zakupów. Tradycyjni sprzedawcy detaliczni będą również częściej wykorzystywać w swojej działalności komputery i internet, umożliwiające natychmiastowy dostęp do informacji o produktach oraz do opinii wyrażanych przez konsumentów o oferowanych produktach.
Według raportu zatytułowanego „Sklep Przyszłości 2012–15”, zamówionego przez organizację Visa Europe w ośrodku badawczym Centre for Retail Research, najbliższe siedem lat będzie dla masowego handlu detalicznego okresem wielu zmian. Ponad jedna czwarta detalistów (28,7%) oczekuje spadku liczby sklepów, zaś 70% – wprowadzenia nowych formuł sprzedaży i więcej informacji o produktach.
Klienci będą mogli zamawiać towar w witrynie internetowej i odbierać w sklepie, zaś mniejsze placówki będą mogły skoncentrować się bardziej na usługach i informacji, odchodząc od przechowywania znacznych zapasów towarów na miejscu. Ponad 22% firm handlu detalicznego sądzi, że do tego czasu zainstaluje jakiś rodzaj skomputeryzowanych kas samoobsługowych, 34% przewiduje wprowadzenie usprawniających zarządzanie zapasami „inteligentnych metek” (które w dalszej przyszłości wykorzystywane będą w promocjach konsumenckich), a ponad 50% oczekuje zastosowania nowych rozwiązań technologicznych umożliwiających indywidualne adresowanie promocji konsumenckich z wykorzystaniem poczty elektronicznej i telefonii komórkowej – w oparciu o informacje uzyskane m.in. dzięki programom i kartom lojalnościowym.
Steve Perry, wiceprezes wykonawczy organizacji Visa Europe uważa iż „wyraźnie widać już decydującą rolę, jaką nowe technologie odegrają w kształtowaniu handlu detalicznego przyszłości. Możliwe, że już w dość krótkim czasie wprowadzona zostania cała gama rozwiązań cyfrowych kształtujących ‘Sklep Przyszłości’ i ukierunkowanych na zwiększenie wygody zakupów. Oznaczać to również będzie zwiększone zróżnicowanie placówek detalicznych oraz nowe możliwości biznesowe”.
Inne wnioski wynikające z raportu, jaki powstał na podstawie wywiadów z detalistami w siedmiu krajach europejskich:
- Prawie 60% detalistów uważa, że funkcje handlowe witryn internetowych będą przeważać nad funkcjami informacyjnymi; jedna piąta sądzi, że będzie odwrotnie.
- Niemal 60% badanych wyraża opinię, że w przyszłości kanały sprzedaży internetowej i tradycyjnej upodobnią się do siebie; 23% oczekuje diametralnych różnic i odmiennych funkcji.
- Spośród badanych, którzy przewidują odmienny rozwój handlu internetowego i tradycyjnego, ponad połowa spodziewa się samemu zaangażować w różne, odmienne formy sprzedaży.
- Ponad dwie trzecie handlowców myśli o dodaniu nowych form sprzedaży, takich jak połączenie serwisu informacyjnego z zasadą odbioru na miejscu; postawy takie najczęściej spotyka się w Wielkiej Brytanii i Holandii.
- Oczekuje się, że w latach 2012–15 ponad 71% konsumentów poprzedzać będzie zakupy „rozpoznaniem towaru” w internecie.
- Wprowadzenie elektronicznych urządzeń do obsługi klientów, takich jak kioski elektroniczne lub interaktywne komputery w okresie do 2015 roku przewiduje 48% detalistów, najczęściej w Szwecji i w Niemczech (odpowiednio: 52,7% i 52,6%).
- Płatności elektroniczne są „ważne” lub „bardzo ważne” dla procesów automatyzacji obsługi klienta – takich, jak samoobsługowe kasy czy płatności zautomatyzowane – ocenia 48% firm handlowych, głównie w Wielkiej Brytanii (53%) i Holandii (50%).
Zapytani o szanse zaawansowanych technologii płatniczych, europejscy detaliści – zwłaszcza w Wielkiej Brytanii – sygnalizują wysoki stopień gotowości do wprowadzenia takich rozwiązań, jak zbliżeniowe karty płatnicze, wielofunkcyjne karty mogące służyć jako karty debetowe, kredytowe lub przedpłacone, minikarty – breloczki, czy też płatności z użyciem telefonii komórkowej.
Raport, opracowany na zlecenie Visa Europe przez ośrodek badawczy Centre for Retail Research z Nottingham, przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w lutym i marcu br. wśród 300 średnich i małych przedsiębiorstw handlu detalicznego w siedmiu krajach europejskich: Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Badania miały charakter jakościowy; analizowano wpływ, jaki na kształt europejskiego handlu detalicznego będą wywierać takie czynniki, jak postawy konsumenckie, płatności, nowe rozwiązania technologiczne czy odpowiedzialność społeczna biznesu.