Spierasz się z bankiem – nie idź do sądu

Jeśli nie zgadzamy się z jakąś decyzją banku (np. naliczoną nam opłatą) lub uważamy, że bank nieprawidłowo wykonał jakąś dyspozycję (np. spóźnił się z wypłatą transzy kredytu) to w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć reklamację. Możemy to zrobić udając się do placówki tego banku, w formie pisemnej (list, mail) lub telefonicznie. Jeśli sprawa jest poważna i dotyczy dużej kwoty, to najlepiej udać się do banku osobiście. Dodatkowo warto poprosić o wydanie potwierdzenia, na którym będzie podana data przyjęcia reklamacji. W przypadku drobnych spraw wygodniej jest reklamację pisanie lub telefonicznie.

Z reguły banki na rozpatrzenie reklamacji banki zastrzegają sobie 30 dni, choć może to trwać dłużej np. w przypadku spraw związanych z kartami płatniczymi. Co jednak zrobić jeśli bank reklamację odrzuci lub nie udzieli żadnej odpowiedzi? W takiej sytuacji często składamy kolejną reklamację lub rozważamy pozew sądowy. Warto jednak pamiętać, że istnieją skuteczne i tanie sposoby rozwiązywania sporów w bankami – Arbiter Bankowy i Sąd Polubowny przy KNF.

Arbiter Bankowy

Arbiter Bankowy rozstrzyga spory między konsumentami a bankami. Na jego pomoc można liczyć jednak tylko w przypadku, gdy wcześniej złożyliśmy reklamację, ale odpowiedź banku była negatywna lub jeśli bank nie odpowiedział w terminie. Dodatkowym warunkiem jest to, że kwota rekompensaty jakiej domagamy się od banku nie może przekraczać 8 000 zł.

Uzyskanie pomocy Arbitra nie jest skomplikowane. Trzeba jedynie zapłacić 50 zł i złożyć wniosek, w którym opiszemy jakiego banku dotyczy sprawa, jakiej rekompensaty oczekujemy i dlaczego ona się nam należy. Jeśli arbiter przyzna nam rację lub jeśli dojdzie do zawarcia ugody z bankiem w ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze.

Sąd Polubowny przy KNF

Jeśli jednak arbiter nie przyzna rekompensaty lub w sytuacji, gdy sprawa nie może zostać przez niego rozpatrzona to można dochodzić swoich praw w Sądzie Polubownym przy KNF. Główna różnica w porównaniu do Arbitra Bankowego polega na tym, że tutaj bank musi wyrazić zgodę postępowanie. Nie ma jednak ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty. Jest jedynie określona kwota minimalna (500 zł), ale prezes sądu może ją obniżyć jeśli sprawa dotyczy konsumenta, a np. sporu między dwoma bankami. Dodatkowo koszt pomocy Sądu Polubownego jest nieco wyższy niż Arbitra. Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi bowiem 250 zł. Kolejne 250 zł kosztuje postępowanie przed Sądem Polubownym.v