Stały wzrost rynku usług faktoringowych w Polsce

Obroty firm zrzeszonych w Konferencji Instytucji Faktoringowych (KIF), skupiającej 8 instytucji tego sektora wyniosły w 2003 r. 11,607 mld zł, co oznacza wzrost

o 19,5% w stosunku do roku poprzedniego (9,711 mld zł w 2002 r.). Z usług faktoringowych skorzystało w ub.r. 1.200 polskich przedsiębiorstw, zrealizowano 2 mln transakcji z 80.000 odbiorców.

„Wyniki te dowodzą, że usługi faktoringowe są ważnym narzędziem finansowym, wspierającym wzrost polskiej gospodarki. Są też coraz bardziej popularne wśród polskich przedsiębiorców, obok tradycyjnych sposobów finansowania takich jak kredyt bankowy czy leasing” – mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Factors Polska. „Wśród głównych czynników utrudniających działalność małych i średnich przedsiębiorstw wymieniane są zatory płatnicze. Usługi oferowane przez faktorów pomagają w utrzymaniu płynności finansowej coraz większej ilości firm, przede wszystkim
z branży komputerowej, meblowej, farmaceutycznej, tekstylnej i spożywczej”.

„Obroty w branży faktoringowej wynoszą około 1,5 procent PKB Polski, niemal ośmiokrotnie mniej, niż w krajach Europy Zachodniej. Potencjał rozwoju rynku usług faktoringowych w Polsce jest więc nadal ogromny” – uważa Andrzej Żbikowski, przewodniczący KIF. Podkreśla jednak konieczność wprowadzenia rozwiązań prawnych regulujących kwestie związane z faktoringiem, m.in. ujednolicenia przepisów dotyczących podatku VAT. Barierą jest również zakaz cesji wierzytelności
w umowach z dostawcami często stosowany przez sieci handlowe. „Przede wszystkim niezbędna jest jednak edukacja, zwłaszcza małych i średnich firm, o korzyściach płynących z faktoringu. Wciąż zbyt mało przedsiębiorców wie, na czym polega ta usługa” –  mówi Andrzej Żbikowski.