Stare numery kont tylko przez miesiąc
Od 1 lipca we wszystkich bankach w Polsce będą obowiązywać wyłącznie nowe 26-cyfrowe numery kont bankowych (NRB). Jeszcze tylko przez miesiąc banki rozliczają płatności (przelewy, zlecenia) z użyciem starej numeracji.
Wszyscy posiadacze kont, ale także osoby, które nie posiadają ROR-ów, ale regulują rachunki (opłaty za czynsz, energię elektryczna, telefon itd.), powinni upewnić się, czy na blankietach i formularzach zleceń jest już nowy numer konta instytucji, na rzecz której przelewają pieniądze. Konieczne jest także poinformowanie pracodawcy o zmianie numeru konta. W przeciwnym razie pracownicy mogą nie otrzymać wynagrodzenia na czas. Wszystkie osoby, które otrzymują dochody z innych źródeł, np. na podstawie umów o dzieło, również powinny zawiadomić płatników o nowym numerze. Warto pamiętać o tym, czy np. przy składaniu deklaracji podatkowych w urzędach skarbowych, podaliśmy nowy numer konta. Jeśli nie trzeba dokonać weryfikacji na specjalnym formularzu NIP-3. Szczególną uwagę na numery rachunków powinny zwrócić te osoby, które otrzymują świadczenia z urzędów pracy na konto oraz te, które opłacają składki ubezpieczeniowe. W drugim przypadku niedotrzymanie terminu opłaty składki może skutkować utratą ochrony ubezpieczeniowej.
O tym, że nie wszyscy zdążyli dokonać tych zmian, świadczy fakt, że w połowie maja jeszcze 20 proc. zleceń było realizowanych z użyciem starych numerów rachunków, a w jednym z banków ten wskaźnik sięgał aż 45 proc. Przypomnijmy, że każdy posiadacz konta osobistego otrzymał już nowy numer najpóźniej w grudniu ub.r. Można wyciągnąć wniosek, że część klientów zapomniała o zmianie numeracji albo zwleka do ostatniej chwili. Nowy numer należy wprowadzić także we wszystkich stałych zleceniach, poleceniach przelewu. Powinni o tym pamiętać także użytkownicy elektronicznych kanałów dostępu do konta. Wszystkie zdefiniowane przelewy muszą mieć prawidłowy numer. Uzyskanie takiego numeru nie powinno być trudne, bo na fakturach, które otrzymujemy, powinien być nowy numer rachunku.
Zależeć na tym powinno wierzycielom, w których interesie jest to, żeby ich klienci płacili rachunki na czas. Warto przy tej okazji wspomnieć, że niektóre oddziały banków już wcześniej wycofały stare numery i posługują się wyłącznie nowym formatem. NRB jest zgodny z wymogami Europejskiego Komitetu ds. Standardów Bankowych, a na jego podstawie, w prosty sposób, można stworzyć rachunek stosowany w obrocie zagranicznym – Międzynarodowy Numer Rachunku Bankowego (IBAN).
Nowe ujednolicone numery mają długość 26 znaków, zawierają dwucyfrową liczbę kontrolną, wyliczaną na podstawie pozostałej części numeru rachunku, ośmiocyfrowy numer rozliczeniowy oddziału banku i szesnastocyfrowy numer rachunku klienta. NRB nie zawierają liter, na dokumentach papierowych są w odpowiednich miejscach podzielone spacjami, ale numer rachunku w postaci elektronicznej wprowadza się w sposób ciągły.
W przepływach zagranicznych stosowane będą numery w standardzie IBAN, które dla jednostek banków, mających siedzibę w Polsce, w obrocie zagranicznym mają postać numeru NRB poprzedzonego identyfikatorem PL.
Nowy standard numerów pozwoli usprawnić rozliczenia, zautomatyzować przetwarzanie zleceń płatniczych, zmniejszyć koszty przetwarzania dokumentów płatniczych i liczbę reklamacji spowodowanych błędami w numerach rachunków. Do wyeliminowania nieprawidłowo wpisanych danych na dokumentach płatniczych służy tzw. liczba kontrolna, którą wylicza się na podstawie specjalnego algorytmu.
Nieprawidłowe zarejestrowanie danych przekazu lub podanie przez klienta błędnego numeru powoduje, że system automatycznie identyfikuje błąd, jeszcze przed nadaniem przelewu. Pozwala to uniknąć sytuacji, w których zlecenie z błędnie wpisanym numerem krąży w systemie bankowym. Stosując standard NRB, już przy wprowadzaniu numeru konta przez pracownika banku czy poczty, można wyłapać ewentualną pomyłkę.
Jeżeli samodzielnie dokonujemy przelewu, np. przez internet, w przypadku złego lub niepełnego numeru, otrzymamy komunikat, że numer rachunku jest nieprawidłowy i należy go zweryfikować i wpisać ponownie.
Przedsiębiorcy, szczególnie wierzyciele masowych płatności, powinni zadbać, aby ich klienci zostali poinformowani o nowym numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty za dostarczony towar lub opłaty cyklicznej za świadczone usługi, takie jak: telefony, czynsz, dostarczenie energii elektrycznej, gazu, wywóz nieczystości i inne. Przekazując płatnikom faktury do opłacenia, firmy powinny podawać nowe numery rachunku bankowego. Również przygotowując gotowe blankiety do składania dyspozycji w bankach, należy wprowadzać numer rachunku w standardzie NRB.
Monika Krześniak, Gazeta Prawna