Szybka pomoc w trudnych sytuacjach
Ubezpieczenia typu assistance okazują się niezbędne, by móc spokojnie spędzić wakacje. I to zarówno w trakcie wycieczkowych wojaży, spokojnych wczasów czy urlopu spędzanego w domu. Dlatego warto pamiętać o tej stosunkowo nowej usłudze ubezpieczeniowej przy zawieraniu umów ubezpieczenia: domu, samochodu czy kupnie polisy wakacyjnej.
Assistance to usługa ubezpieczeniowa, której celem jest zminimalizowanie skutków nieszczęśliwych zdarzeń, jakie dotknęły ubezpieczonego. O ile klasyczna polisa ubezpieczeniowa służy głównie zrekompensowaniu strat, o tyle assistance niesie szybką pomoc po zaistnieniu wypadku. W ramach assistance ubezpieczony może liczyć zarówno na szybką pomoc, jak i rekompensatę szkód w mieniu i zdrowiu osób poszkodowanych wskutek wypadku w kraju i za granicą.
Dotychczas najbardziej powszechne było assistance komunikacyjne, często dołączane jako bonus do klasycznych polis z tego zakresu. Ale zaczęliśmy także dostrzegać zalety assistance domowego, a nawet informacyjnego – które w wakacje okazuje się nieocenione zwłaszcza wtedy, gdy przebywamy za granicą, a nasze kwalifikacje w zakresie języków obcych są dość skromne. Każda z powyższych kategorii assistance ma swoje plusy w czasie wakacji, łącznie z assistance domowym, które pozwala nam wierzyć, że osoba, której powierzyliśmy pieczę nad mieszkaniem na czas wyjazdu, nie będzie miała kłopotów nawet wtedy, gdy włamywacze sforsują zamki albo w pustym lokalu pęknie rura.
Pomoc w drodze
Ponieważ na wakacyjny urlop najczęściej wybieramy się własnym samochodem, assistance komunikacyjne może mieć kluczowe znaczenie. Warto wiedzieć, że wielu kierowców posiada assistance samochodowe nie tylko podczas gwarancji, kiedy to assistance zapewnia producent pojazdu, ale również w pakiecie ubezpieczenia kupowanym później. Rzecz w tym jednak, że niewielu pamięta o tym, gdy dojdzie do awarii. A jeszcze mniej wie, jak należy postępować, gdy zajdzie konieczność skorzystania z usług assistance.
Jak działa takie assistance? Poszkodowany w wypadku, szczególnie za granicą, może liczyć na pomoc firmy w tym wyspecjalizowanej. Może otrzymać wsparcie finansowe, a także pomoc organizacyjną, mającą na celu usunięcie szkody, transport i wiele innych usług.
Zakres assistance zależy od wariantu, na który klient się zdecyduje, a więc także od ceny, którą musi zapłacić. Typowa pomoc drogowa w ramach assistance obejmuje: wysłanie pomocy drogowej na miejsce wypadku, awarii lub włamania, pomoc medyczną, usunięcie usterki (zapewnienie paliwa) lub holowanie auta do warsztatu, wysyłkę części zamiennych, udostępnienie auta zastępczego, zorganizowanie powrotu do miejsca zamieszkania oraz organizację nieplanowanego noclegu.
W ramach polisy ubezpieczyciel może zapewniać pomoc dość wszechstronną, w tym doradczą, polegającą zazwyczaj na przekazaniu klientowi informacji przydatnych podczas podróży (np. informacji o cenach autostrad, kursach walut, przepisach celnych i drogowych, adresach polskich placówek dyplomatycznych) lub poinformowaniu osoby bliskiej czy też pracodawcy o opóźnieniu w podróży.
Gdy za granicą trzeba wezwać lekarza
Gdy urlop zamierzamy spędzać za granicą i w związku z tym decydujemy się na kupno polisy z zakresu ubezpieczenia kosztów leczenia, warto pamiętać także o assistance z tym związanym. Gdy bowiem zachorujemy lub ulegniemy wypadkowi poza granicami kraju, samo posiadanie polisy to dopiero wstęp do rozwiązania problemu. Trzeba znaleźć lekarza, porozumieć się z nim oraz np. z aptekarzem itp. Rozwiązanie takich problemów gwarantuje assistance. Z tą usługą związana jest bowiem możliwość korzystania przez 24 godziny na dobę z centrum alarmowego. W razie nieszczęśliwego zdarzenia, bez względu na porę dnia i nocy, można tam uzyskać pomoc i poradę.
Zresztą w ogólnych warunkach ubezpieczenia leczenia za granicą zazwyczaj jest zastrzeżone, że pierwsze, co ubezpieczony powinien zrobić w razie wypadku lub zachorowania, to skontaktować się z centrum. Często to ono przejmie na siebie obowiązki związane z wyszukaniem właściwego lekarza, podejmie się załatwienia wszelkia formalności, a nawet będzie na bieżąco informować rodzinę w kraju o stanie naszego zdrowia.
Dom pod opieką
Coraz częściej mamy do czynienia z tzw. assistance domowym, które dotyczy zarówno zdarzeń losowych, jakie mogą dotknąć mienia, jak i przytrafić się ubezpieczonemu w miejscu zamieszkania. Oczywiście jeśli wakacje spędzamy w domu, ważna będzie każda z tych form pomocy, w tym zorganizowanie pomocy medycznej lekarza internisty w domu ubezpieczonego w przypadku nagłego zachorowania. Gdy jednak wyjeżdżamy i powierzamy opiekę nad nieruchomością innym osobom, ważne jest zapewnienie pomocy specjalistów w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, takich jak kradzież z włamaniem i rabunek, pożar, zalanie – powodujących uszkodzenie mienia znajdującego się w domu ubezpieczonego.
Do kogo po assistance
Do największych firm oferujących assistance w Polsce należą: AXA Assistance, CORIS, Europe Assistance Polska, Falck, POL Assistance, PZM Autotour. Zazwyczaj te firmy współpracują także z towarzystwami ubezpieczeniowymi lub bankami, które oferują assistance jako opcję dodatkową do podstawowego ubezpieczenia.
Zbigniew Biskupski, Gazeta Prawna