Ubezpieczyciel płaci za naprawę

Allianz oferuje posiadaczom pojazdów zarejestrowanych na terenie Polski ubezpieczenie kosztów naprawy pojazdów samochodowych. Przedmiotem ubezpieczenia są koszty usunięcia awarii mechanicznej któregokolwiek z zespołów pojazdu wymienionego w wybranym wariancie umowy ubezpieczenia.

 

Ubezpieczenie może dotyczyć samochodu osobowego, terenowego lub ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który został sprzedany po raz pierwszy na terytorium Polski przez dealera jako fabrycznie nowy, jest zaopatrzony w polskie numery rejestracyjne i wymieniony w dokumencie ubezpieczenia. Polisa obejmuje takie podzespoły pojazdu, jak: silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, zawieszenie pojazdu, układ elektryczny, układ wydechowy, układ zasilania, układ chłodzenia, układ hamulcowy, układ kierowniczy, układ ABS, klimatyzacja oraz wybrane elementy sterujące – w zakresie uzależnionym od wybranego wariantu ubezpieczenia.

 

Ubezpieczenie to daje możliwość wyboru jednego z czterech wariantów zróżnicowanych pod względem zakresu ochrony. W ramach każdego z nich dostępne są cztery okresy ochrony oraz możliwość wyboru jednego spośród czterech limitów odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w stosunku do jednej szkody. Dla przykładu wariant Autolife 5.1 dotyczy pojazdów w wieku nieprzekraczającym 1 roku (12 miesięcy) i o przebiegu nieprzekraczającym 20 tys. kilometrów w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia, a Autolife 1 pojazdów w dowolnym wieku i o dowolnym przebiegu.

 

Wysokość limitu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w stosunku do jednej szkody objętej ubezpieczeniem uzależniona jest od wyboru ubezpieczającego oraz wariantu ubezpieczenia. Dla przykładu w wariancie Autolife 5.1 wynosi (do wyboru): 2 tys. zł, 3,5 tys. zł, 7 tys. zł lub równowartość sumy ubezpieczenia (wartości rynkowej pojazdu), a w wariancie Autolife 1 – tylko 2 tys. zł.

 

Wysokość składki uzależniona jest od pojemności skokowej silnika, okresu ubezpieczenia oraz wybranego wariantu umowy ubezpieczenia i limitu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w stosunku do jednej szkody.

Jak zwykle, w polisach majątkowych bardzo ważny jest zakres szkód, których ubezpieczenie nie obejmuje. W przypadku omawianej polisy lista ta nie jest zbyt okazała. Ubezpieczenie nie obejmuje więc szkód powstałych w pojazdach nieposiadających ważnych badań i przeglądów technicznych, szkód w pojazdach zarobkowych (np. w taksówkach, pojazdach wykorzystywanych do nauki jazdy, wynajmowanych, serwisowych), uczestniczących w rajdach samochodowych, wyścigach, konkursach, jazdach szkoleniowych, eksploatowanych jako ambulanse, karawany, pojazdach należących do policji, wojska, straży pożarnej lub straży granicznej.

 

Nie są objęte polisą także szkody wchodzące w zakres ubezpieczenia autocasco (tj. będące następstwem wypadku drogowego, kolizji lub kradzieży pojazdu bądź jego części itd.) oraz szkody powstałe wskutek działań wojennych, stanu wojennego, stanu wyjątkowego, zamieszek, rozruchów, niepokojów społecznych, strajków, lokautów oraz aktów terroryzmu i sabotażu, a także konfiskaty, nacjonalizacji, przetrzymywania lub zarekwirowania mienia przez władzę. No i na koniec, ubezpieczenie rzecz jasna nie obejmuje czynności obsługowych związanych z eksploatacją ubezpieczonego pojazdu.

 

Zbigniew Biskupski, Gazeta Prawna