Prawo budowlane pod obrady sejmu – Z dzienników

Rząd chce poprawić prawo budowlane.

Po ostatniej obowiązującej od niespełna sześciu miesięcy nowelizacji jest w nim tak wiele błędów i niejasności, że aż woła to o pomstę do nieba. Na przykład jeden z przepisów mówi, że w zgłoszeniu zamiaru budowy przyłączy, m.in. wodociągowych i kanalizacyjnych, do budynku inwestor ma przedstawić projekt zagospodarowania działki uzgodniony z rzeczoznawcą od zabezpieczeń… przeciwpożarowych. Czy to ma sens? Rząd uznał, że nie, bo w projekcie kolejnej nowelizacji Prawa budowlanego, który właśnie postanowił skierować do Sejmu, obowiązek takiego uzgodnienia nałożył tylko na tych, którzy budują instalację zbiornika z gazem. Gazeta Wyborcza, str. 22

Udany debiut Faktu.

Pierwsze dziewięć dni „Faktu”. Skontrolowane dane o sprzedaży nowego dziennika Axel Springer Polska w październiku potwierdzają udany debiut. Niemiecka centrala zapowiada dalszą ekspansję w Europie Środkowej i Wschodniej. – Będziemy intensywnie umacniać naszą obecność za granicą, szczególnie w Polsce, Czechach oraz na Węgrzech, żeby zrekompensować ciągłą słabość niemieckiego rynku reklamowego – powiedział Andreas Wiele, członek zarządu niemieckiego giganta wydawniczego Axel Springer w wywiadzie dla dziennika „Handelsblatt”. Gazeta Wyborcza, str. 28

Orlenów dwóch.

Obok wielkiego paliwowego koncernu PKN Orlen działa w Polsce mała warszawska spółka o tej samej nazwie. Powstała siedem lat przed PKN-em i bezskutecznie próbuje uzyskać odszkodowanie od wielkiego koncernu. PKN twierdzi, że roszczenia spółki są zbyt duże. Całostronicowe ogłoszenie w którym warszawski Orlen odcina się od związków z płockim koncernem paliwowym ukazało się pod koniec listopada w tygodniku „Nie”. Marek T. , właściciel firmy ORLEN sp z o.o. (prosił by nie podawać jego nazwiska) mówi, że ogłoszenie jest to efekt zniecierpliwienia. Jego zdaniem PKN Orlen rozmowy w sprawie odszkodowania za używanie nazwy będącej jego własnością.

UOKiK będzie podawał nazwy nieuczciwych firm.

Wyniki kontroli prowadzonej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podawane będą do publicznej wiadomości z nazwą producenta – poinformował Cezary Banasiński, prezes Urzędu. Ma to dotyczyć zarówno producentów artykułów żywnościowych czy odzieżowych, jak np. deweloperów. Wcześniej Inspekcja Handlowa, która na zlecenie UOKiK badała m.in. jakość wybranych produktów, podawała wyniki badań bez nazw producentów czy adresów nieuczciwych sklepów. Publikowano jedynie informacje ogólne – np. o tym, że prawie połowa napojów alkoholowych sprzedawanych w placówkach gastronomicznych nie spełnia wymagań jakościowych. Gazeta Wyborcza, str. 23

Państwo zapłaci za piratów.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej budżet państwa najprawdopodobniej zostanie zmuszony wyrokami krajowych sądów do wypłacenia miliardowych odszkodowań producentom programów komputerowych, nagrań muzycznych, filmów czy luksusowych perfum za straty poniesione z powodu sprzedaży nielegalnych podróbek. Międzynarodowe Stowarzyszenie Własności Intelektualnej (IIPA) uważa, że nasz kraj jest jednym z 10 największych rynków produktów pirackich na świecie. Rzeczpospolita, str. B1

TFI Allianz ruszy w styczniu.

Najpóźniej 1 lutego rozpocznie się sprzedaż jednostek uczestnictwa trzech funduszy TFI Allianz. W przyszłym roku towarzystwo liczy na pozyskanie co najmniej 200 mln zł aktywów. Niedawno Komisja Papierów Wartościowych i Giełd wydała zgodę na utworzenie Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Allianz i zarządzanie trzema otwartymi funduszami inwestycyjnymi – akcji, obligacji, stabilnego wzrostu. Rzeczpospolita, str. B5

TV Banking coraz popularniejszy.

Już w przyszłym roku z bankowych usług oferowanych poprzez sieci telewizyjne korzystać może w Europie ponad 6 milionów osób. Największą popularnością bankowość telewizyjna cieszy się obecnie w USA i Europie Zachodniej. W Polsce TV banking na razie raczkuje. Rzeczpospolita, str. B5

Jak rynek ocenia kandydatów do RPP.

W najbliższych tygodniach zostanie wybrany nowy skład Rady Polityki Pieniężnej. SLD zdecydował, że pierwszym kandydatem będzie Jan Czekaj. Sojusz poprze także zaproponowanego przez PSL Mirosława Pietrewicza. Sprawdziliśmy, jak rynek finansowy i ekonomiści oceniają, nieoficjalnie i oficjalnie, proponowanych kandydatów do RPP. Rzeczpospolita, str. B5

Emerytalne obietnice.

Emerytury z nowego systemu mają być wyższe dzięki zwiększeniu wskaźnika waloryzacji kont ubezpieczonych. Dodatkowo zyskają pracujący za granicą oraz najmłodsi, dla których liczony jest kapitał początkowy. Wdowcy będą mieli prawo do okresowej renty rodzinnej. Na kontach ubezpieczonych ma zapanować ład.  Po ocenie funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych rząd przedstawił projekt zmian w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i kilku innych aktach prawnych. Rozpatrzy go – w pierwszym czytaniu – Sejm podczas najbliższego posiedzenia. Rzeczpospolita, str. C1

Media zrzucą się po 10 proc. na piwo.

Posłowie wymyślili, jak wyegzekwować od mediów po 10 proc. kwot uzyskanych za reklamę alkoholu. Pieniądze zasilą konto resortu edukacji. Od kilku miesięcy stacje telewizyjne, radiowe, czasopisma oraz gazety reklamujące alkohol mają obowiązek wpłacania na rachunek ministerstwa edukacji pokaźnych kwot otrzymanych z tytułu emisji reklam. Jednak część mediów nie uiszcza tej opłaty. Dlaczego? Bo przepisy są niejasne. Puls Biznesu, str. 1

Prywatyzacja PKO BP odwleka się.

Trzy próby wyboru doradcy dla bankowego detalisty zawiodły. Nie inaczej ma być z czwartą. Prywatyzacja odwleka się i odwleka. Do 5 stycznia 2004 r. Ministerstwo Skarbu Państwa (MSP) ma czas na wybór doradcy przy prywatyzacji PKO BP. Na stole ministra leżą wnioski trzech oferentów — konsorcjum Towarzystwa Doradztwa Inwestycyjnego z Domem Maklerskim Penetrator (które współpracuje z bankiem inwestycyjnym Daiwa), konsorcjum Citigroup Global Markets z Domem Maklerskim Banku Handlowego oraz HSBC Investment Services Polska, współpracujące z kancelarią Weil, Gotshal & Manges. Puls Biznesu, str. 1, 2, 6

Państwo traci powagę a podatnik firmę.

Organy podatkowe mają obowiązek działać w sposób budzący zaufanie podatników. Tymczasem w pogoni za dodatkowymi wpływami coraz częściej zapominają o tej zasadzie. Co gorsza, gdy przegrywają przed NSA, zwlekają z wykonaniem wyroków. W ten sposób państwo traci na wiarygodności, budżet zaś odnosi jedynie pozorne korzyści. W świetle wydarzeń dotyczących spółek Optimus i JTT nasuwa się wiele wątpliwości, czy postępowanie organów podatkowych budzi zaufanie. A te dwie firmy to wierzchołek góry lodowej. Podobny los spotyka setki małych firm rodzinnych. Co więcej, biorąc pod uwagę coraz częstsze przypadki bankructw spowodowanych błędami fiskusa, można by nawet zapytać, czy działania te są rozsądne. Interes fiskalny państwa przemawia za tym, by organy podatkowe za jeden ze swych podstawowych celów uznały ochronę źródeł wpływów budżetowych. Gazeta Prawna, str. 1