BGŻ chce rosnąć dwa razy szybciej niż rynek

Rozwój oparty na trzech wartościach: przejrzystości, uczciwości i zaangażowaniu, więcej samodzielności i odpowiedzialności na szczeblu lokalnym, rozbudowa sieci placówek w powiatach, wykorzystanie potencjału i wiedzy inwestora strategicznego w tworzeniu oferty to główne kierunki działania BGŻ. Bank przyjął kluczowe założenia nowej strategii, w ramach której zamierza rosnąć dwukrotnie szybciej niż rynek.

Zaakceptowana przez wszystkie organy spółki strategia przewiduje utrzymanie wiodącej pozycji banku w sektorze rolno-spożywczym. – Chcemy być lokalnym partnerem naszych klientów – bankiem pierwszego wyboru przedsiębiorców i firm oraz klientów indywidualnych – wyjaśnia nową wizję BGŻ prezes zarządu Jacek Bartkiewicz.

Przyjęta strategia zakłada uzyskanie do 2008 r. wzrostu udziału w rynku z dzisiejszych 3,8% do 5% (mierzone przychodami z odsetek i prowizji), poprawę zwrotu z kapitału (ROE) do 15% (obecnie 0,1%), a także obniżkę wskaźnika kosztów do przychodów (CIR) do 65% (teraz 82%). Realizacja powyższych celów wymagać będzie zwiększenia do roku 2008 poziomu kredytów i depozytów średnio o ok. 15%. Oznacza to, przy zakładanym wzroście sektora o 7% rocznie, że bank będzie rozwijał się dwukrotnie szybciej niż rynek.

Wizja działania banku oparta jest na trzech wartościach, którymi są: przejrzystość, uczciwość i zaangażowanie. – Dynamiczny rozwój BGŻ to stałe nawiązywanie do każdej z nich na wszystkich obszarach działania: formułowania przejrzystej oferty, stosowania uczciwych warunków umów i rzetelnej obsługi oraz zaangażowanie w sprawy klienta, a także wspieranie rozwoju lokalnych społeczności” – dodaje prezes Bartkiewicz.

Wartości te będą również określać strukturę organizacyjną i styl zarządzania oparty na silnej roli i przedsiębiorczości pracowników. Docelowo, decyzje sprzedażowe podejmowane będą w sposób zdecentralizowany, blisko klienta. Takie podejście, oparte na lepszym zrozumieniu lokalnych potrzeb i ryzyka, utrzymywaniu długoterminowych relacji z klientami i angażowaniu się w życie lokalnych społeczności zapewni szybką reakcję na oczekiwania klienta, a w efekcie – umożliwi osiągnięcie unikalnej pozycji rynkowej.

BGŻ zakłada rozwój własnej sieci w miejscowościach między 25 a 150 tysięcy mieszkańców. Szczegółowy plan przewiduje zwiększenie na tych terenach liczby oddziałów o co najmniej 50 do 2008 r. W pozostałych ośrodkach bank będzie korzystał z partnerów, pośredników oraz elektronicznych kanałów dystrybucji. Bank nie wyklucza rozwinięcia współpracy z bankami spółdzielczymi, na wzajemnie korzystnych warunkach.

Strategia BGŻ oparta jest w stopniu większym niż dotychczas na aktywnym zaangażowaniu inwestora strategicznego – Rabobanku. Ten największy bank w Holandii oraz jednocześnie największy europejski bank internetowy ma znaczącą wiedzę i doświadczenie zgodne z obszarem działań i zainteresowań BGŻ. Wsparcie Rabobank będzie dotyczyło zarówno konstrukcji oferty produktowej, jak i usprawnień procesów zarządzania w spółce.

Nowa strategia BGŻ dzieli klientów na trzy segmenty: detaliczny, rolno-spożywczy oraz korporacyjny i w ramach każdego określa precyzyjną politykę wobec poszczególnych grup. W segmencie detalicznym BGŻ będzie dążył do uzyskania silnej pozycji w grupie klientów indywidualnych o średnich dochodach oraz mikrofirm. W mniejszych ośrodkach nastawia się na budowę relacji z klientem, a w aglomeracjach na sprzedaż konkurencyjnych produktów.

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony