Do Arbitra Bankowego wpłynęło ok. 800 wniosków do końca listopada

Do końca listopada br. do Arbitra Bankowego wpłynęło ok. 800 wniosków o rozpoznanie sporu pomiędzy klientem a bankiem. Średnia wartość przedmiotu sporu to 4 tys. zł i z roku na rok rośnie, powiedziała we wtorek Katarzyna Marczyńska, Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich (ZBP).

„Statystycznie w postępowaniu arbitrażowym około 60% sporów dotyczy kredytów konsumenckich i hipotecznych, w szczególności wysokości opłat i prowizji, niejasności w regulaminie, a w przypadku kredytów mieszkaniowych także nieterminowej wypłaty transz kredytu” – powiedziała dziennikarzom Marczyńska.

„Pozostałe wnioski dotyczą lokat, rachunków i transakcji kartowych – w każdym przypadku ten udział wynosi ok.. 13%, zaś ok. 10% to sprawy nietypowe, dotyczące m.in. spadkobierców, poręczycieli” – dodaje.

Na koniec listopada liczba wniosków o rozstrzygnięcie kwestii spornych pomiędzy klientem, a bankiem sięgnęła 800. W 2002 roku, pierwszym roku działalności Arbitra Bankowego, było to 730 spraw.

Zdaniem Marczyńskiej, wzrost ten spowodowany jest rosnącą świadomością konsumentów dotycząca ich praw i możliwości dochodzenia roszczeń. Coraz więcej klientów jest też reprezentowanych przez organizacje konsumenckie.

Wzrasta także średnia wartość sprawy, z którą klienci banków zwracają się do Arbitra.

„Średnia wartość sporna w 2006 roku wyniosła 4 tys. zł i od 2002 roku stopniowo rośnie, co związane jest w głównej mierze z rosnącym zainteresowaniem klientów kredytami mieszkaniowymi” – powiedziała Marczyńska.

Arbiter Bankowy rozstrzyga kwestie sporne powstałe po 1 lipca 2001 roku pomiędzy osobą fizyczną, która zawiera umowę z bankiem w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą, a bankiem, członkiem ZBP lub bankiem, który poddał się orzecznictwu Arbitra.

Wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 8 tys. zł, przy czym do tej wartości nie wlicza się odsetek i kosztów żądanych obok roszczenia głównego. Spór dotyczy roszczenia pieniężnego z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.

Od Arbitra Bankowego konsument może żądać rozpoznania sporu pod warunkiem, że spór nie był wcześniej przedmiotem postępowania przed sądem powszechnym lub polubownym, a strony nie poddały w umowie rozstrzygnięcia ewentualnych sporów orzecznictwu sądu polubownego.

Orzeczenia Arbitra Bankowego są dla banku ostateczne, a bank jest zobowiązany wykonać je w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia.

ISB