Handlowcy entuzjastami kart płatniczych

 

W marcu i kwietniu 2004 r. MasterCard przeprowadził w Polsce – na niespotykaną dotychczas skalę – kompleksowe badanie marketingowe. Jego głównym celem było ustalenie, jakie argumenty odgrywają zasadniczą rolę w procesie akceptacji płatności kartowych przez właścicieli i menedżerów punktów handlowo-usługowych. 

W celu sporzadzenia rzetelnego raportu i zebrania maksimum informacji na temat perspektyw rozwoju sieci akceptacji, ankiety przeprowadzano na szeroką skalę, w dziewięciu największych miastach: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Łodzi, Lublinie, Olsztynie, Bydgoszczy i Gdańsku oraz wielu mniejszych miastach Polski. Wszędzie tam uwzględniono punkty  handlowo-usługowe z najważniejszych kategorii, a więc: sklepy spożywcze, odzieżowe, stacje obsługi pojazdów, hotele, restauracje, pralnie, usługi pocztowe i telefoniczne, hurtownie i liczne placówki usługowe.

Badania zdecydowanie dowiodły, że wśród osób zajmujących się handlem i usługami dominują entuzjaści rozliczeń bezgotówkowych. Ankietowani handlowcy uznając wygodę (63 proc. wypowiedzi) za najważniejszą zaletę dokonywania transakcji kartami płatniczymi, odnosili ją zarówno do siebie, jak i klientów, których reakcje mają okazję obserwować. Podkreślali też, że dla klientów bardzo liczy się możliwość robienia zakupów  niezależnie od posiadanej akurat gotówki. Takiego zdania byli nawet respondenci, którzy dotychczas nie wprowadzili w swoich punktach możliwości płacenia kartą (90 proc. odpowiedzi o pozytywnych aspektach posiadania kart przez klientów).

Prawie połowa, posiadających terminal akceptujący karty płatnicze (49 proc.), jest przekonana, że zainstalowanie terminala miało wpływ na zwiększenie liczby klientów. Ponad 30 proc. ankietowanych  twierdziło, że klienci płacąc kartą, pozwalają sobie na większe wydatki, co ma oczywiście znaczenie dla wysokości obrotów.

Niezwykle istotną zaletą dokonywania bezgotówkowych transakcji jest kwestia zapewnienia bezpieczeństwa. Cecha ta jest istotna zarówno dla klientów i kasjerów (67 proc. wypowiedzi tych ostatnich, którzy dzięki kartom nie muszą zarządzać gotówką), jak i z punktu widzenia ochrony placówki handlowo-usługowej. Wzrost bezpieczeństwa swojego punktu – z racji posługiwania się terminalem – dostrzega połowa ankietowanych handlowców. Liczy się również możliwość uniknięcia problemów związanych z możliwością przyjęcia fałszywych banknotów.

W ankietach przeprowadzonych w punktach, które nie dysponują terminalem, także odnotowano wysoki procent wypowiedzi (73 proc.) pozytywnie oceniających ograniczanie liczby transakcji gotówkowych na rzecz regulowania należności kartą. Nie dziwi zatem fakt, że aż 41 proc. ankietowanych spośród tych handlowców, którzy nie zostali jeszcze włączeni do sieci akceptacji i nie posiadają terminala, chętnie powitałoby wzmożoną aktywność ze strony instytucji zajmujących się wprowadzaniem tego rodzaju rozwiązań.

W wynikach badania zwraca uwagę fakt, że handlowcy wstrzymujący się z decyzją wprowadzenia płatności kartą i powołujący się na wysokie koszty obsługi, w rzeczywistości nie orientują się wcale, o jakich kwotach jest mowa. Tymczasem moga one być elastyczne i warto sprawdzić ofertę centrów rozliczeniowych. Jednocześnie wielu menedżerów i właścicieli punktów handlowo–usługowych nie uwzględnia w swoich kalkulacjach kosztów wynikających z obracania gotówką.

Dlatego można przyjąć, że jedynie czynniki obiektywne, jak na przykład występujące sporadycznie problemy z łącznością z centrum akceptacji transakcji, moga być realną przeszkodą dla osób rozważających zasadność zainstalowania u siebie terminala. A to oznacza potrzebę wzmożenia aktywności służb technicznych odpowiedzialnych za sprawny przepływ danych elektronicznych.

Ogólnie, biorąc pod uwagę wyniki badań przeprowadzonych przez MasterCard, możemy mówić o rosnącym zainteresowaniu rozwojem sieci akceptacji, ponieważ  aż 94 proc. respondentów zadeklarowało wysoki poziom satysfakcji z unowocześnienia swojej placówki poprzez wprowadzenie możliwości akceptacji transakcji bezgotówkowych. W wielu przypadkach motywem zainstalowania terminala była chęć nadążania lub wręcz wyprzedzenia konkurencji. Nie bez wpływu na decyzje handlowców pozostają również uwagi klientów, którzy opowiadają się zdecydowanie za coraz powszechniejszym korzystaniem z kart płatniczych.