KE chce lepiej chronić prawa konsumentów w Internecie

 

Komisja Europejska (KE) chce lepiej chronić prawa konsumentów dokonujących zakupów przez Internet, zwłaszcza ponadgranicznych, by zwiększyć zaufanie do tej formy transakcji i dać impuls do rozwoju rynku.

Chodzi o to, by dostosować unijne przepisy o ochronie konsumentów – zasady gwarancji, zwrotu pieniędzy, okresu odstąpienia od umowy – do szybko rozwijających się technologii. Na razie – uważa KE – konsumenci nie mają przekonania, że ich prawa w sieci będą respektowane i na międzynarodowe transakcje przez Internet decyduje się tylko 6 proc. mieszkańców UE.

Nowe zasady będą z korzyścią dla wszystkich – przekonuje Komisja Europejska. Konsumenci poznają bowiem lepiej swoje prawa, będą w stanie dokonywać właściwych wyborów i będą mieli zagwarantowaną odpowiednią ochronę, gdy sprawy przybiorą niekorzystny obrót. Przejrzyste przepisy mają też zachęcić przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich, do rozszerzania swojej działalności poza narodowe granice i wykorzystania w pełni potencjału jednolitego europejskiego rynku.

„Jest nagląca potrzeba działania. Świat pędzi do przodu tak szybko, Europa zaś ryzykuje, że pozostanie z tyłu – powiedziała w czwartek nowa unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa podczas swojej pierwszej konferencji prasowej w Brukseli. – W chwili obecnej konsumenci dokonujący zakupów przez Internet narażeni są na nieuczciwych handlowców, zaś skomplikowane zasady są przeszkodą dla nowych i śmiałych pomysłów biznesowych. Czy możemy sobie pozwolić na istnienie 27 minirynków internetowych w Europie?”.

Najwięcej skarg od konsumentów, którzy są niezadowoleni z zakupów dokonanych w Internecie, dotyczy – tak jak w tradycyjnym handlu wysyłkowym – niezrealizowanych zamówień, opóźnionych przesyłek, nierespektowania okresów odstąpienia od umowy (prawo gwarantuje siedem dni roboczych) i prawa do zwrotu towarów i odzyskania pieniędzy.

Komisja Europejska zamierza m.in. uprościć zasady zwrotu zamówionych produktów: obecnie czasem wystarczy zawiadomienie listem elektronicznym, a czasem wymagany jest polecony i często nie jest jasne, kto ponosi koszty – klient, czy sprzedawca.

Wyzwaniem są też nowe formy sprzedaży, specyficzne dla Internetu. Według obecnych przepisów klient nabywający płytę kompaktową w sklepie dysponuje gwarancją, w razie gdyby kupiona płyta nie zadziałała. W przypadku pobierania muzyki z internetu nie ma tego rodzaju ochrony. Jest też pytanie, co zrobić z coraz popularniejszymi zakupami na internetowych aukcjach, których większość obecnych unijnych przepisów nie dotyczy.

Komisja Europejska będzie przez trzy miesiące zbierała opinie w ramach konsultacji społecznych. Dopiero później komisarz Kunewa przedstawi konkretne propozycje legislacyjne, które będą musiały być jeszcze zatwierdzone przez rządy krajów członkowskich i Parlament Europejski.

PAP

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony