Po polisę na pocztę
Od przyszłego roku Poczta Polska rozszerzy swoją działalność o własne produkty finansowe niezwiązane z tradycyjnymi usługami pocztowymi. Będzie sprzedawać m.in. lokaty bankowe, ubezpieczenia i obligacje Skarbu Państwa. Nie zamierza jednak rezygnować z dotychczasowej korzystnej współpracy z Cardif Polska i MTU.
Produkty ubezpieczeniowe dostępne za pośrednictwem Poczty Polskiej sprzedawane są na razie nie w okienkach pocztowych, ale przez agentów Pocztowej Agencji Usług Finansowych. Właścicielami agencji, oprócz Poczty Polskiej, jest TUnŻ Cardif Polska działający w ramach francuskiej grupy BNP Paribas.
Trzy tysiące agentów
Dla agencji pracuje ok. 3 tys. agentów. Sprzedają produkty Cardifu, Pocztyliona oraz Mojego Towarzystwa Ubezpieczeniowego (MTU), należącego do sopockiej Ergo Hestii.
– Z Pocztą Polską jesteśmy związani od 1998 r. To ważny kanał naszej dystrybucji. Sprzedajemy za jego pośrednictwem zarówno ubezpieczenia indywidualne, jak i grupowe – mówi Jan Emeryk Rościszewski, prezes Cardif Polska. Nie zdradza jednak, jaki udział w przychodach firmy stanowi składka zebrana dzięki tej współpracy, ale na pewno mniej niż 1/3. W I półroczu 2005 r. Cardif zgarnął z rynku 158,4 mln zł składki, o 27 proc. więcej niż przed rokiem.
MTU współpracuje wyłącznie ze strukturami zewnętrznymi, nie posiada własnej sieci agentów ubezpieczeniowych. Nastawione jest na współpracę z alternatywnymi kanałami dystrybucji, dla których działalność ubezpieczeniowa jest działalnością uzupełniającą. Chodzi o instytucje finansowe, spółki dystrybucyjne czy banki, które gwarantują dotarcie do grupy docelowych klientów, tj. mieszkańców mniejszych miast i wsi. Dlatego od początku swojej działalności (czyli od połowy 2002 r.) MTU współpracuje m.in. z Pocztą Polską i – podobnie jak Cardif – chwali sobie tę współpracę. W I półroczu 2005 r. towarzystwo zebrało 57,1 mln zł składki wobec 7 mln zł rok wcześniej. To ponad ośmiokrotny wzrost, a Poczta Polska miała w tym swój spory udział. MTU ubezpiecza już ponad 135 tys. osób. Spółka planuje do końca 2005 r. zwiększenie przypisu składki do ok. 130 – 140 mln zł. Poprzez swoich partnerów dystrybucyjnych MTU oferuje klientom trzy pakiety ubezpieczeniowe: „Mój Dom”, „Mój Samochód” i „Mój Biznes”.
Stawia na swoje
Już we wrześniu Poczta Polska rusza z pilotażowym programem (w 10 urzędach na terenie województwa mazowieckiego) sprzedaży własnych produktów ubezpieczeniowych. – Dwa lata temu utworzyliśmy towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych – TUW Pocztowe. Powstało ono głównie z myślą ubezpieczania majątku Poczty Polskiej, a tym samym ograniczeniu kosztów związanych z korzystaniem z ofert innych zakładów. Ten cel został osiągnięty. Jednak postanowiliśmy iść dalej – tłumaczy Mariusz Wnuk, dyrektor departamentu usług finansowych w Poczcie Polskiej. I tak, na początku 2006 r. klienci Poczty będą mieli do dyspozycji oddzielne dodatkowe stanowiska, w których możliwy będzie zakup wielu produktów finansowych, w tym ubezpieczeniowych również. TUW Pocztowe przygotowało już specjalną ofertę. Będą to polisy majątkowe, samochodowe (OC, AC), mieszkaniowe, a także prawdopodobnie turystyczne. Na początek, stanowiska powstaną w 100 oddziałach Poczty Polskiej. Docelowo ma ich być 3300 na terenie całego kraju.
– Planujemy, że w 2006 r. zbierzemy około 200 mln zł składki z tytułu sprzedaży tych ubezpieczeń – mówi Mariusz Wnuk.
Od 2006 r. w oddziałach Poczty Polskiej będą dostępne:
produkty Banku Pocztowego (lokaty, kredyty, rachunki),
produkty TUW Pocztowego (polisy majątkowe, samochodowe, mieszkaniowe),
fundusze inwestycyjne oraz obligacje Skarbu Państwa
Ilona Domańska, Gazeta Prawna