Znaczna poprawa rodzimej produkcji – Z dzienników
Gazeta Wyborcza:
Produkcja przemysłu była w marcu o prawie 24 proc. wyższa niż przed rokiem. Realny jest 6-proc. wzrost PKB w pierwszym kwartale. – Ostatnio dane makroekonomiczne cały czas nas zaskakują, i to tylko na plus – powiedział Piotr Bielski, ekonomista banku BZ WBK tuż po publikacji danych przez GUS. Urząd statystyczny podał, że produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 23,8 proc. w ujęciu rocznym i aż o 17 proc. w ujęciu miesięcznym. To prawdziwy rekord, przepowiedziany zresztą przez wicepremiera Jerzego Hausnera, a nie przewidziany przez żadnego z analityków.
Od maja część pociągów prowadzonych przez spółkę PKP Przewozy Regionalne może zostać zawieszona – poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury, Andrzej Piłat. Zależy to od samorządów wojewódzkich, które powinny podpisać z PKP PR umowy na wykonywanie tych przewozów. – Jeżeli w najbliższych dniach nie będzie podpisanych umów, to PKP Przewozy Regionalne będzie musiała wstrzymać niektóre pociągi. Spółka nie może finansować samorządów – powiedział Piłat. Prezes PKP PR Janusz Dettlaff potwierdził, że od 1 maja możliwe są w części województw ograniczenia najbardziej deficytowych przewozów.
Rzeczpospolita:
– Zmniejszanie wydatków budżetowych na administrację publiczną o 2 proc. rocznie i zamrożenie pensji urzędników, gdy dług publiczny w relacji do PKB przekroczy kolejny próg ostrożnościowy, takie rozwiązania od przyszłego roku chce wprowadzić rząd prof. Marka Belki – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Według naszych informacji, wstępne prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań w życie rozpoczęło już Ministerstwo Finansów. Zasada, że wydatki na administrację będą ograniczane co roku o dwa procent, ma zostać wpisana do projektu ustawy budżetowej na przyszły rok. Zasada ma jednak obowiązywać również w następnych latach.
Przewidywania wyników na 2004 rok przedstawiło niemal 30 spółek publicznych. Wprawdzie w porównaniu z poprzednimi latami liczba prognoz wzrosła, ale na tle zachodnich standardów Polska wciąż wypada słabo pod tym względem. Zdaniem specjalistów jednym z głównych powodów unikania przewidywań jest obawa przed konsekwencjami pomyłki. Dotychczas prognozy wyników finansowych na 2004 r. przedstawiło 25 spośród ponad 200 spółek notowanych na giełdzie oraz kilka firm z rynku CTO. Według Michała Szymańskiego, zastępcy dyrektora inwestycyjnego w ING Investment Management, głównym powodem niewielkiej – jak na standardy zachodnie – skłonności firm do publikowania prognoz były w ostatnich latach kłopoty, w jakich znalazła się gospodarka.
Nasze przepisy niedostatecznie chronią pracowników przed zbyt długim zatrudnianiem terminowym – twierdzą niektórzy eksperci. Dzieje się tak wbrew wspólnotowej dyrektywie, a projektowana obecnie nowelizacja kodeksu pracy może tę niezgodność jeszcze pogłębić. Chodzi o dyrektywę Rady Europy z 28 czerwca 1999 r. dotyczącą ramowej umowy o pracę na czas określony. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek limitowania angaży terminowych zawieranych z jedną osobą.
Gazeta Prawna:
Uchwalone przez Sejm przepisy zapewniają bezkarność przedsiębiorcy, który uczestniczy w zakazanym porozumieniu – np. w zmowie cenowej, jeśli zgłosi istnienie kartelu jako pierwszy. Jeśli okaże się, że ktoś go ubiegł – „spóźniony” przedsiębiorca zostanie ukarany. Skoro jednak nigdy nie będzie miał co do tego pewności, nowe rozwiązania mogą w praktyce nie zadziałać.
Puls Biznesu:
Sejm przyjął nową ustawę o funduszach inwestycyjnych dostosowującą przepisy do dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawa poszerza zakres działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych o zarządzanie portfelami klientów indywidualnych oraz doradztwo inwestycyjne. Projekt utrzymuje większość dotychczasowych regulacji odnośnie funkcjonowania towarzystw funduszy inwestycyjnych, samych funduszy inwestycyjnych oraz nadzoru nad tymi podmiotami Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. W miejsce dotychczasowych trzech rodzajów funduszy inwestycyjnych, emitujących certyfikaty inwestycyjne (mieszanego, zamkniętego, specjalistycznego zamkniętego) ustawa wprowadza jeden rodzaj – fundusz zamknięty. Fundusz ten będzie uprawniony do emitowania zarówno certyfikatów dopuszczonych, jak i niedopuszczonych do publicznego obrotu. Ustawa zakłada stworzenie funduszy sekurytyzacyjnych, instytucji wyspecjalizowanych do skupowania i obracania niespłacanymi wierzytelnościami.