KNF: nadzór bankowy powinien badać standardy reklam

Komisja Nadzoru Finansowego wezwała nadzór bankowy do oceny standardów przekazów reklamowych i podjęcie działań stosownych do zagrożeń.

Przekaz reklamowy, który wprowadza w błąd co do istotnych cech produktu finansowego niesie w sobie zagrożenie uszczerbku dla jednego z podstawowych dla rynku finansowego dóbr jakim jest zaufanie – stwierdziła w najnowszej uchwale Komisja Nadzoru Finansowego. A jeśli tak- zauważa KNF – to dbałość o prawidłowe funkcjonowanie rynku powinna prowadzić do zwiększonego zainteresowania organów nadzoru nad poszczególnymi sektorami tego rynku.

KNF przypomniała, że do zadań organu nadzoru należy zapewnienie, aby publikowany przez nadzorowane podmioty przekaz reklamowy w sposób rzetelny wpływał na decyzje konsumenckie jego odbiorców. „Pożądanym stanem w tym obszarze jest, aby przekaz reklamowy eksponując określone zalety lub korzyści produktu finansowego nie pomijał jednocześnie informacji, które gdyby zostały ujawnione mogłyby mieć istotny wpływ na decyzję odbiorcy” .

Według KNF problem dotyczy działań marketingowych towarzystw funduszy inwestycyjnych. „Presja konkurencyjna powoduje, że reklamodawcy wzmacniają perswazyjne elementy przekazu, eksponując wyniki inwestycyjne przedstawiane w korzystnym dla siebie ujęciu przy jednoczesnym eliminowaniu z przekazu informacyjnego treści wskazujących na ryzyko inwestycyjne. Tak ukształtowany przekaz reklamowy rodzi poważne ryzyko wprowadzenia w błąd” – czytamy w uchwale Komisja Nadzoru Finansowego.

Zwróciła się ona. do Komisji Nadzoru Bankowego o dokonanie oceny rynku bankowego w zakresie standardów przekazu reklamowego publikowanych przez banki i podjęcie stosownych kroków.

PAP, Gazeta Prawna