KNF straszy fundusze zaostrzeniem prawa

Nie pomogła uchwała ograniczająca reklamowanie funduszy. KNF idzie dalej, chce zmienić ustawę.

KNF rozpocznie w tym tygodniu rozmowy z Ministerstwem Finansów na temat nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych, która zaostrzyłaby przepisy o reklamach – mówi Marcin Gomoła, wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

To odpowiedź na działania TFI, które – zdaniem nadzoru – nie stosują się do uchwały KNF ograniczającej reklamowanie funduszy. Obowiązuje ona od 3 lipca. – Na dojrzałym rynku, a wydawałoby się, że polski rynek już taki jest, rekomendacja powinna wystarczyć. Jeśli TFI nie zmienią swojego zachowania, to nastąpi zmiana prawa – ostrzega wiceprzewodniczący KNF M. Gomoła.

Ustawa o funduszach już teraz mówi, że reklama nie może wprowadzać w błąd i ma zawierać informacje o ryzyku.

KNF zabrała się też do kontroli reklam polis na życie, które są często „opakowaniem” dla produktów oferowanych przez TFI. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej nie nakłada na ubezpieczycieli żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o reklamowanie swoich produktów. KNF proponuje, aby wprowadzić zapisy podobne do tych, jakie są obecnie w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Za nierzetelną reklamę groziłaby kara do 500 tys. zł.

– KNF powinna wypracować jednolite podejście do reklam produktów z wszystkich sektorów rynku finansowego, które nadzoruje – odpowiada na propozycje wiceprzewodniczącego KNF Arkadiusz Huzarek, wiceminister finansów. – Nadzór nie może koncentrować się na reklamach funduszy inwestycyjnych tylko dlatego, że ich aktywa dynamicznie rosną – dodaje.

Zdaniem Marcina Dyla, prezesa Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, wprowadzanie dodatkowych zapisów dotyczących reklamy do ustawy o funduszach doprowadziłoby do przeregulowania rynku. Tomasz Mintoft-Czyż, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, przypomina z kolei, że reklama z założenia ma charakter komercyjny, a nie edukacyjny.

Liczyliśmy, że TFI zrozumieją, iż najważniejszą wartością, którą chroni KNF, jest zaufanie do rynku – mówi Marcin Gomoła, wiceprzewodniczący KNF.

– TFI nie muszą posługiwać się w reklamach historycznymi stopami zwrotu.

Katarzyna Siwek, Parkiet

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony