12 groszy na akcję

Sprzedanie akcji PKO BP za ponad 7,7 mld zł kosztowało bank 44,74 mln zł, czyli 0,58% wartości oferty. Średni koszt jej przeprowadzenia na jedną akcję wyniósł 12 groszy – o dwa grosze więcej niż wynikało z wstępnych wyliczeń po zakończeniu oferty.

Wstępnie, w listopadzie ub.r., bank szacował koszty oferty na 39 mln zł. Po spłynięciu wszystkich faktur kwota wzrosła o ok. 6 mln zł. Największa różnica pojawiła się w kategorii kosztów przygotowania oferty razem ze sporządzeniem prospektu i doradztwem. Zamiast 11,8 mln zł wyszło blisko 16 mln zł. Nieznacznie zmieniły się wydatki na promocję, na którą przeznaczono prawie 17 mln zł. Sporo niedoszacowane były finansowe oczekiwania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Giełdy Papierów Wartościowych, którym bank ostatecznie zapłacił 617 tys. zł, wobec przewidywanych wcześniej 155 tys. zł. Inne koszty przygotowania i przeprowadzenia oferty podniosły się z 218 tys. zł do 1,2 mln zł. Ostatecznie średni koszt przeprowadzenia oferty wyniósł 12 groszy na jedną akcję, o 2 grosze więcej niż wcześniej zakładano.

Choć większą część kosztów wziął na siebie bank, to Skarb Państwa był beneficjentem transakcji. W październikowej ofercie sprzedał 37,7% papierów banku, zasilając budżet pozyskanymi pieniędzmi. Ofercie nie towarzyszyło podwyższenie kapitału. Do spółki nie trafiło więc nic.

Koszty podane przez bank nie uwzględniają wynagrodzenia prowizyjnego dla doradcy finansowego i oferującego, które pokrył Skarb Państwa.

Halina Kochalska, Parkiet

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony