Wyniki Fortis Banku po III kwartale 2007 r.
Przez trzy kwartały tego roku Fortis Bank zarobił więcej niż przez cały ubiegły rok. Zysk netto na koniec trzeciego kwartału wyniósł 132,3 mln zł i był o 107% wyższy niż w tym samym okresie 2006 r.
Fortis poprawił o 6 pp. wskaźnik ROE (zwrot z kapitału) – po trzech kwartałach wskaźnik ten wyniósł 17,8%. Natomiast ROA (zwrot na aktywach) w tym czasie osiągnął poziom 1,53%. Suma bilansowa na koniec trzeciego kwartału br. wzrosła do 13,1 mld zł.
Wynik z tytułu odsetek wzrósł o 37%, natomiast wynik z prowizji o 35% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Większy wynik odsetkowy i prowizyjny to m.in. efekt zwiększenia się wolumenu kredytów.
– Wyniki banku potwierdzają, że udaje nam się dobrze wykorzystać koniunkturę. Nadal dużym zainteresowaniem naszych klientów cieszą produkty inwestycyjne, wciąż chętnie sięgają po kredyty. Rozwijamy się teraz bardzo szybko, m.in. o 27% zwiększyliśmy zatrudnienie – mówi Jan Bujak, Prezes Zarządu Fortis Banku.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów br. należności od klientów wzrosły o 64% do kwoty 10,3 mld zł. Największy udział w tych należnościach mają kredyty komercyjne (wzrost o 85%) oraz kredyty hipoteczne (wzrost o 85%) w porównaniu do trzech kwartałów roku ubiegłego.
Wzrosty wartości kredytów widoczne były w sektorze klientów instytucjonalnych. Przychody linii biznesowej Merchant and Private Banking obsługującej tych klientów wyniosły na koniec trzeciego kwartału 171,4 mln zł. O 71%, do poziomu 2,4 mld zł, zwiększyło się saldo kredytów inwestycyjnych w tym sektorze. W analizowanym okresie firmy chętnie zaciągały także kredyty obrotowe. Ich saldo wzrosło o 35%, natomiast najwyższy – 101% wzrost – odnotowano dla kredytów w rachunku bieżącym.
Przychodem na poziomie 209,5 mln zł zakończyła trzeci kwartał linia Retail Banking. Od miesięcy największym zainteresowaniem wśród jej klientów cieszą się kredyty hipoteczne i produkty inwestycyjne. Saldo tych pierwszych na koniec trzeciego kwartału br. wyniosło 2,5 mld PLN (84% wzrost w stosunku do stanu z końca III kwartału 2006 r.). Równolegle ze wzrostem kredytów hipotecznych, zwiększało się zaangażowanie klientów Fortis Banku w produkty inwestycyjne. Saldo tych produktów wzrosło o 253% do poziomu 0,7 mld zł.