Wyniki Grupy Banku Millennium w 2007 roku
Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej Banku Millennium w 2007 roku wyniósł 461,6 mln zł, co oznacza jego wzrost o 53,5% w stosunku do roku poprzedniego. Jest to najlepszy zysk, jaki w swojej historii bank osiągnął z działalności powtarzalnej.
Zysk w IV kwartale 2007 roku osiągnął 122,1 mln zł i był o 37,4% wyższy, niż w IV kwartale 2006 roku.
Główne wielkości finansowe 2007 roku są następujące:
- ROE (w skali roku): wyniósł 19,9%
- Wynik z tytułu odsetek: wzrost o 22% rok do roku (pro-forma)
- Wynik z tytułu prowizji: wzrost o 48,8% rok do roku
- Dochód operacyjny razem: wzrost o 34,9% rok do roku
- Koszty razem: wzrost o 23,3% (lub 10,2% wyłączając projekt rozbudowy sieci)
- Wskaźnik koszty/dochody: wyniósł 61,9%
- Współczynnik wypłacalności: wyniósł 13,7%
W efekcie szybkiego wzrostu liczby nowych klientów bank odnotował w roku 2007 znaczny przyrost depozytów i jeszcze większy wzrost kredytów. Główne osiągnięcia biznesowe roku 2007 przedstawiają skrótowo następujące wskaźniki:
- Liczba aktywnych klientów w sieci detalicznej: 954 tys., wzrost o 208 tys. klientów w ciągu roku
- Środki klientów ogółem wzrosły o 38,8% rok do roku, w tym:
depozyty: wzrosły o 36% rok do roku oraz o 18% kwartał do kwartału.; udział w rynku depozytów detalicznych przekroczył poziom 5%
fundusze inwestycyjne wzrosły o 43% rok do roku: udział w rynku wyniósł 3,8%, - Kredyty ogółem wzrosły o 47,5% rok do roku, w tym:
- Kredyty hipoteczne wzrosły o 72% rok do roku a udział portfela kredytów w rynku wyniósł 11,3%
- Kredyty w kartach wzrosły o 72% rok do roku; w roku 2007 wydano 170 tys. nowych kart.
- Pożyczki gotówkowe wzrosły o 68% rok do roku; w roku 2007 wypłacono ich 817 mln zł.
- Portfel leasingowy wzrósł o 39% rok do roku, a udział w rynku nowych umów leasingu ruchomości wyniósł 6,7%
Zarząd banku proponuje wypłatę dywidendy z zysku w kwocie 0,19 zł na akcję, co stanowi łączną kwotę 161,3 mln zł oraz 35% zysku skonsolidowanego za rok 2007.
Do końca 2007 roku Bank Millennium zrealizował połowę zaplanowanego na lata 2006-2009 programu rozbudowy sieci oddziałów. Dotychczas otwarto lub przebudowano i dostosowano do nowego standardu 128 nowych oddziałów, co sprawiło, że łączna liczba oddziałów banku wzrosła do 410 placówek. Zrealizowano także ponad połowę budżetu inwestycyjnego: 144 mln zł wydatkowano dotychczas (w tym na projekt zmiany marki), a do końca 2009 r. planuje się zainwestowanie dalszych 100-110 mln zł.
Wyniki finansowe w 2007 roku
Wynik z tytułu odsetek (na zasadzie pro-forma) Grupy w 2007 roku wyniósł 819,9 mln zł czyli o 22% więcej, niż w roku 2006. Z kwartału na kwartał szybko rosły dochody odsetkowe osiągając w IV kwartale 2007 roku bardzo wysoki, 14 % wzrost w stosunku do kwartału poprzedniego. Było to możliwe nie tylko dzięki znacznemu wzrostowi wolumenów biznesowych, ale także dzięki poprawie wielkości marży odsetkowej. Marża odsetkowa netto osiągnęła 3,3% w IV kwartale, w porównaniu z 2,9% w pierwszym półroczu tego roku. Rosnące stopy procentowe dodatkowo przyczyniły się do podwyższenia marży – zwłaszcza w drugim półroczu.
Wynik z tytułu prowizji utrzymał się w ostatnich trzech kwartałach na bardzo wysokim poziomie, osiągając 543,2 mln zł za rok 2007. Oznacza to bardzo wysoką dynamikę jego rocznego wzrostu na poziomie 48,8%. Fundusze inwestycyjne, pomimo niższej sprzedaży w II połowie roku, pozostały głównym źródłem dochodów z prowizji. Produkty bancassurance oraz karty kredytowe były równie istotnymi czynnikami wzrostu wyniku z tytułu prowizji, który stanowi obecnie 32% całości dochodu operacyjnego.
Pomimo zaburzeń na rynkach finansowych w drugim półroczu 2007 r., pozostałe dochody pozaodsetkowe utrzymały wysoką stopę wzrostu na poziomie 50,4% w stosunku do roku ubiegłego. Najważniejsza rolę odegrał tu wzrost wyniku z pozycji wymiany, który wzrósł o 32,5% w skali roku i osiągnął w roku 2007 łączną kwotę 240,5 mln zł..
Przychody operacyjne ogółem wyniosły 1 709,4 mln zł, co oznacza ich wzrost o 34,9% w stosunku do roku poprzedniego.
Koszty ogółem w 2007 roku wzrosły o 23,3% w porównaniu z rokiem poprzednim głównie w wyniku realizacji programu rozbudowy sieci. Nie uwzględniając kosztów związanych z programem rozbudowy placówek (168,7 mln zł), koszty ogółem wzrosłyby jedynie o 10,2%.
Koszty osobowe wzrosły o 30,5% w konsekwencji wzrostu liczby pracowników (bank zatrudnił 978 nowych pracowników, czyli ich liczba wzrosła o 19,2% od grudnia 2006 r.), oraz wzrostu średnich wynagrodzeń i premii, związanych z wynikami biznesowymi. Na koniec roku 2007 Grupa Banku Millennium zatrudniała 6 067 osób.
Koszty administracyjne wzrosły jedynie w efekcie realizacji projektu rozbudowy sieci – bez tego projektu koszty te pozostałyby na niezmienionym poziomie (0,1% wzrostu rok do roku).
Amortyzacja wzrosła znacznie w IV kwartale, w efekcie czego jej roczny wzrost wyniósł 41,6%. Spowodowały to nadzwyczajne odpisy (w kwocie 20,9 mln zł), związane z przeprowadzką do nowej siedziby zaplanowaną na I kwartał 2008 roku.
Wskaźnik koszty/dochody znacząco poprawił się w skali roku i wyniósł 61,9% w 2007 roku, w porównaniu z 67,7% na koniec 2006 roku.
Odpisy netto z tytułu utraty wartości, utworzone przez Grupę w ciągu 2007 r., osiągnęły 66,5 mln zł. Na kwotę tę istotnie wpłynęło zawiązanie odpisów na poniesione nie zaraportowane straty portfela kredytowego (IBNR) w kwocie 55,2 mln zł, co wynikało ze znacznego wzrostu portfela kredytów detalicznych.
Zysk brutto Grupy w 2007 roku wyniósł 584,6 mln zł (wzrost o 57,7% rok do roku), a zysk netto osiągnął 461,6 mln zł (wzrost o 53,5% rok do roku).
Wyniki biznesowe w 2007 roku
Aktywa ogółem Grupy na koniec roku wyniosły 30 530 mln zł, o 23,6% więcej, niż w roku ubiegłym.
Bank Millennium zamknął rok 2007 bardzo znacznym wzrostem portfela kredytów (o 47,5% rok do roku). Kredyty netto ogółem przekroczyły poziom 22 mld zł, dając bankowi bardzo silną, piątą pozycję na rynku. Po drugiej stronie bilansu bank osiągnął dobre wyniki w depozytach, których wzrost przyspieszył w drugim półroczu, w efekcie przynosząc roczny wzrost na poziomie 35,7% i osiągając wartość 21 801 mln zł.
Środki klientów ogółem, w tym własne fundusze inwestycyjne oraz produkty oszczędnościowe firm trzecich, osiągnęły jeszcze wyższy wzrost, o 38,8% i poziom 27 917 mln zł na koniec 2007 roku.
Depozyty wykazały wyjątkowo wysoki wzrost w II połowie 2007 r., zwłaszcza wśród klientów indywidualnych. W ciągu całego roku 2007 Bank Millennium osiągnął wzrost depozytów gospodarstw domowych o 41%, czterokrotnie więcej niż stopa wzrostu całego rynku, wynosząca 10%. Sprzedaż depozytów wspierała mocna kampania marketingowa, zwłaszcza w IV kwartale. Bank zrealizował największą w swej historii kampanię depozytową, uzupełnioną o kampanię promującą rozwiązania w zakresie zarządzania majątkiem dla klientów zamożnych. W efekcie depozyty w IV kwartale osiągnęły bardzo wysoki wzrost wynoszący 25,9%.
Fundusze inwestycyjne zarządzane przez Grupę, odnotowały spadek wolumenu zarządzanych aktywów w drugim półroczu o 1 150 mln zł (tj. 18,5%), spowodowany korektą na rynku akcji, jednakże w porównaniu z końcem 2006 r. wartość funduszy inwestycyjnych wzrosła o 43%.
Liczba aktywnych klientów detalicznych zbliża się do 1 miliona: wzrosła ona o 208 tys. w ciągu roku 2007, osiągając na jego koniec poziom 954 tysięcy. Liczba indywidualnych klientów, zarejestrowanych w serwisie internetowym banku, osiągnęła 653 tys., utrzymując 50% stopę wzrostu rok do roku. Liczba użytkowników Internetu wśród przedsiębiorstw także wzrosła osiągając łącznie 40 tys. Pomimo tak dużego przyrostu liczby klientów Bank Millennium był w stanie ponownie zwiększyć wskaźnik sprzedaży krzyżowej do poziomu 3,1 produktu na klienta. W trakcie roku 2007 bank pozyskał także 1 481 nowych klientów biznesowych.
Kredyty detaliczne pozostają głównym czynnikiem wzrostu kredytów ogółem. W ciągu 2007 roku osiągnęły one bardzo wysoką – 69% dynamikę wzrostu, osiągając wartość 14 905 mln zł. Udział kredytów udzielonych klientom indywidualnym w kredytach ogółem wzrósł z 51% na początku roku 2007 do 68% na jego koniec.
Kredyty hipoteczne, będące główną pozycją w portfelu kredytów detalicznych, wzrosły w 2007 roku o 72%, do poziomu 13.093 mln zł. Wzrost ten pozwolił Bankowi Millennium na zwiększenie udziału w rynku kredytów ogółem z 10% do 11,3% w ciągu roku. Łączna sprzedaż kredytów hipotecznych w trakcie roku 2007 osiągnęła 7.115 mln zł, co oznacza 50% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Kształtowanie się poziomu sprzedaży kredytów hipotecznych w układzie kwartalnym wykazuje spadek o 26% w IV kwartale w stosunku do III kwartału w efekcie spadku na rynku ogółem. Po 11 miesiącach roku Bank ma niemal 13% udziału w rynku nowych kredytów hipotecznych. Udział nowych kredytów, denominowanych w złotych, osiągnął 38% w skali całego roku 2007.
Kredyty w kartach kredytowych wzrosły o 72% w ciągu ostatnich 12 miesięcy osiągając kwotę 482 mln zł. Bank sprzedał łącznie 427 tys. kart kredytowych i podwyższył swój udział w rynku z 3,8% na początku roku do 5,2% we wrześniu 2007 r.
W zakresie pożyczek gotówkowych portfel ogółem przekroczył poziom 1 mld zł, co stanowi wzrost o 68% w ciągu roku. Sprzedaż w IV kwartale utrzymywała się na poziomie ponad 200 mln zł.
Kredyty dla przedsiębiorstw wzrosły w ciągu 2007 roku o 17%, osiągając łączną kwotę 7 122 mln zł. Leasing pozostaje głównym czynnikiem wzrostu, który wyniósł 39% rok do roku. Wchodząca w skład Grupy spółka Millennium Leasing osiągnęła wyniki lepsze, niż średnia na szybko rozwijającym się rynku leasingu w Polsce (64% wzrostu wartości nowych umów w porównaniu z 50% wzrostem w roku 2007), tym samym zwiększając udziału w rynku leasingu ruchomości z 6,4% do 6,7%.
Jakość kredytów, wypłacalność i płynność
Jakość aktywów poprawiła się w ciągu roku 2007 według wszelkich kryteriów oceny. Kredyty zagrożone utratą wartości ogółem spadły o 14%, do 766 mln zł, a ich relacja do kredytów ogółem spadła jeszcze bardziej, do 3,4%, dzięki znacznemu wzrostowi portfela kredytowego. Wreszcie, pokrycie rezerwami kredytów zagrożonych utratą wartości (w tym odpisami IBNR) wzrosło do 79%.
Wypłacalność Grupy poprawiła się dzięki emisji obligacji podporządkowanych (150 mln EUR) oraz sekurytyzacji leasingu, co zrównoważyło duży wzrost portfela kredytowego. Przyjmując, że zysk zatrzymany za rok 2007 osiągnie poziom zgodny z przedstawioną propozycją w zakresie dywidendy, współczynnik wypłacalności wzrośnie do 14,7%.
Płynność także uległa poprawie w drugiej połowie 2007 roku dzięki wyżej wspomnianej transakcji sekurytyzacji, która przyniosła wpływ netto w wysokości 720 mln zł., emisji obligacji podporządkowanych oraz zaciągniętej w lipcu pożyczce konsorcjalnej (na kwotę 120 mln CHF), jak również za sprawą wysokiego wzrostu depozytów klientów. Dzięki przyspieszeniu wzrostu depozytów, szczególnie w IV kwartale 2007 roku, relacja kredytów ogółem do depozytów, stopniowo wzrastająca w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku do poziomu 114,5%, spadła na koniec roku do 101%.
Stan realizacji programu rozbudowy sieci oddziałów
Na koniec 2007 roku Bank Millennium wykonał niemal 50% całości programu rozbudowy sieci oddziałów. Zrealizowano 128 nowych oddziałów, w tym 45 przebudowanych i dostosowanych do nowego standardu. Wśród nowych placówek znalazło się 35 centrów finansowych, 60 oddziałów typu “detal i biznes”, 16 oddziałów wyłącznie detalicznych oraz 17 centrów kredytowych.
Obecnie bank posiada 410 oddziałów i planuje otwarcie dalszych 150, aby rok 2009 zamknąć liczbą 560 placówek. Zarezerwowano już ponad 70 nowych lokalizacji.
Wysoki stopień realizacji planowanych w ramach projektu rozbudowy inwestycji, wynika z faktu, iż w pierwszym etapie przeprowadzono zmianę marki, a dodatkowo pierwsze nowo powstałe oddziały to placówki o większym formacie. Do końca 2007 roku łączna wielkość nakładów inwestycyjnych wyniosła 143,6 mln zł. Planowana wielkość inwestycji, pozostałych do ukończenia programu do końca roku 2009 jest szacowana na poziomie 100-110 mln zł.
W ciągu roku 2007 koszty operacyjne związany z rozbudową sieci wyniosły 168,7 mln zł (dla porównania, w 2006 roku koszty te wyniosły 50,7 mln zł).
Główne wskaźniki ratingu i kursu akcji
Na dzień 31 grudnia 2007 roku Bank Millennium posiadał następujący rating:
Rating agencji Fitch:
- Rating podmiotu (IDR): A
- Krótkoterminowy rating depozytowy: F-1
- Rating indywidualny: C/D
- Rating wsparcia: 1
- Moody’s Investor Services:
- Długoterminowy rating depozytowy: A3
- Krótkoterminowy rating depozytowy: Prime-2
- Rating siły finansowej: D
Kurs akcji Banku Millennium na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrósł o 46% w okresie od 31 grudnia 2006 r. do 31 grudnia 2007 r., przekraczając główne indeksy (WIG: +10% oraz WIG Banki: +12%). Ze względu na globalną korektę na rynku, która miała miejsce w ciągu drugiego półrocza 2007 roku, kapitalizacja banku nieco spadła w porównaniu z poprzednim kwartałem (o 1,4%), aczkolwiek pozostała na poziomie wyższym, niż rok temu, osiągając 9.876 mln zł.
- Wskaźniki rynkowe – 31.12.2007
- Akcje w obrocie – koniec okresu: 849 181 744
- Kurs zamknięcia – koniec okresu (zł): 11,63
- Kapitalizacja rynkowa (mln zł): 9 876
- Wartość księgowa na akcję (zł): 2,97
- EPS – Zysk na akcję (zł): 0,54
- Rentowność kapitałów własnych (ROE): 19,9%