Niższe opłaty, wyższe odsetki

Internet to tani, szybki i wygodny sposób realizacji większości operacji bankowych. Bez wychodzenia z domu czy biura można tą drogą opłacić rachunki, sprawdzić stan konta, czy zamówić nową kartę. Praktycznie niemożliwa jest tylko wpłata i pobranie gotówki.

Ludzie, którzy korzystają z dostępu do konta przez Internet, niezwykle rzadko odwiedzają oddziały. Jeśli mają jakiś problem, raczej dzwonią do banku. W Polsce z bankowości internetowej korzysta obecnie ok. 2,5 mln osób. Są to przeważnie ludzie młodzi, którzy na co dzień spędzają dużo czasu przed komputerem i nie obawiają się o bezpieczeństwo prowadzonych tą drogą operacji.

Niepotrzebny inny rachunek

Do niedawna, by korzystać z usług internetowych w niektórych bankach, trzeba było mieć odrębny rachunek. Tak było np. w PKO BP i Pekao SA. Obecnie PKO BP oferuje konto Inteligo – ci, którzy wolą kontaktować się z bankiem przez telefon lub Internet, mogą zrezygnować z tradycyjnego konta osobistego. Z kolei w Pekao SA trwa proces podłączania oddziałów do nowego systemu informatycznego. Klienci placówek pracujących już w tym systemie mogą mieć dostęp do swojego rachunku przez Internet.

W większości instytucji, by korzystać z bankowości internetowej, trzeba zgłosić to telefonicznie lub w placówce. Bank udostępnia nam wtedy ten kanał. Po wpisaniu haseł i kodów zabezpieczających (wcześniej uzgodnionych) można korzystać z systemu.

Banki nie pobierają dodatkowych opłat za dostęp do konta przez Internet. Zwykle koszty są wliczone do comiesięcznej opłaty za prowadzenie rachunku. Często nie trzeba także płacić za przelewy i zlecenia stałe.

Dodatkowe punkty

Banki zachęcają do korzystania z pośrednictwa Internetu, pobierając niższe prowizje, ale też oferując wyższe oprocentowanie depozytów. Tak jest m.in. w Kredyt Banku, Banku Millennium, Citibanku Handlowym, Invest-Banku, Banku Zachodnim WBK, Banku Gospodarki Żywnościowej, BPH PBK, Deutsche Banku PBC oraz Lukas Banku. Na przykład oprocentowanie lokat w Lukas Banku zakładanych przez sieć jest wyższe o 0,2 pkt proc. w porównaniu z tradycyjnymi depozytami, w Banku Millennium – o 0,5 pkt proc., a w Deutsche Banku PBC – o 0,25 pkt proc.

Z kolei MultiBank oferuje preferencyjne warunki osobom korzystającym z centrum oszczędzania. Jednostki funduszy inwestycyjnych kupuje się tam za pośrednictwem serwisu internetowego bez prowizji.

Kto potwierdzi

Niestety, większość instytucji i urzędów nie honoruje potwierdzenia przelewu przez Internet wydrukowanego z komputera. Musimy o tym pamiętać, np. przelewając do urzędu opłatę za nowy dowód osobisty czy paszport. Dzieje się tak, gdyż stosunkowo łatwo takie potwierdzenie podrobić – nie ma ono stempla ani żadnego podpisu. Czasami lepiej więc skorzystać z pośrednictwa zwykłego oddziału. Niektóre banki na prośbę klienta przysyłają mu do domu potwierdzenie papierowe.

Sytuacja ta zmieni się prawdopodobnie wtedy, gdy do powszechnego użytku wejdzie podpis elektroniczny. Na razie tylko e-maile zawierające wyciągi bankowe z Inteligo (PKO BP) są opatrzone takim podpisem. W Inteligo możliwe jest również wysyłanie podpisanych cyfrowo e-maili z potwierdzeniem transakcji.

Przez Internet można:

  • zlecić wykonanie przelewu;
  • założyć lub zerwać lokatę;
  • złożyć wniosek o wydanie karty;
  • wystąpić o przyznanie limitu kredytowego;
  • sprawdzić stan swojego konta;
  • prześledzić operacje na rachunku z ostatnich kilku tygodni;
  • wydrukować historię rachunku;
  • spłacić zadłużenie zaciągnięte kartą kredytową.

Aleksandra Myczkowska, Rzeczpospolita

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony