Towarzystwa powoli przekonują klientów do internetu
Elektroniczne formy sprzedaży w dystrybucji produktów finansowych powinny, zdaniem specjalistów, odgrywać coraz większą rolę. Jak na razie jednak, sprzedaż w takiej formie na polskim rynku funduszy inwestycyjnych nie cieszy się jeszcze zbyt wielkim zainteresowaniem klientów.
Strategia sprzedaży przez internet różni się od strategii sprzedaży w okienkach bankowych czy w biurze maklerskim. Każdy z tych kanałów dystrybucji dociera też do innego rodzaju klientów, a zatem każdy powinien uwzględniać ich specyficzne potrzeby.
Przede wszystkim pośrednicy
Aby przyciągnąć kolejnych klientów do nowych usług, towarzystwa funduszy inwestycyjnych stosują różne zachęty: okresy promocyjne, obniżka opłat lub rezygnacja z nich. Nie zawsze też decydują się na uruchomienie własnego portalu internetowego. Częściej korzystają z usług pośredników, których coraz więcej pojawia się na rynku.
I tak np. jednostki uczestnictwa funduszy DWS Polska są dostępne na platformie internetowej mBanku za pomocą „Supermarketu funduszy inwestycyjnych”. Od 2 lutego 2004 r. towarzystwo rozszerzyło sieć sprzedaży o kolejnego dystrybutora. Transakcji można dokonywać poprzez platformę internetową oraz telefon w MultiBanku. Jednostki funduszy inwestycyjnych w ING TFI można nabywać elektronicznie poprzez ING BankOnLine.
Szybko i tanio
PKO/Credit Suisse obserwuje rosnące zapotrzebowanie klientów nie tylko na bieżące informacje zamieszczane w serwisie internetowym, ale także na usługi świadczone tą drogą. Nabywanie jednostek funduszy inwestycyjnych za pośrednictwem serwisu internetowego może się okazać bardzo korzystne dla klientów. Przede wszystkim ze względu na szybkość, łatwy dostęp i, generalnie, mniejsze koszty – podkreślają specjaliści towarzystwa.
W lipcu 2002 r. Towarzystwo PKO/CS we współpracy z Obsługą Funduszy Inwestycyjnych S.A. uruchomiło aplikację do zleceń internetowych, Inteligo, dzięki której klienci otrzymali dostęp do informacji o środkach zgromadzonych na swoich rejestrach oraz możliwość dokonywania na nich operacji. Oprócz serwisu towarzystwa, aplikacja została udostępniona w kilku innych serwisach internetowych, poświęconych branży finansowej.
Cezary Burzyński, wiceprezes towarzystwa, wyniki tej formy sprzedaży w ubiegłym roku ocenia wysoko. Wartość sprzedaży jednostek funduszy PKO/CS za pośrednictwem internetu na początku br. osiągnęła pułap ponad 5 mln zł, co stanowi ok. 10-krotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim.
Celem PKO/CS, jak samo towarzystwo deklaruje, jest zajęcie – wspólnie z Inteligo i PKO BP SA – wiodącej pozycji także na rynku elektronicznych kanałów dystrybucji funduszy.
Zwolennicy i sceptycy
Jakkolwiek liczba internautów we wszystkich towarzystwach oferujących tego typu usługę systematycznie rośnie, dzieje się to jednak dość wolno. Zdaniem specjalistów, przyczyny tego zjawiska są różne: pewien „konserwatyzm” starszych klientów, obawy o bezpieczeństwo informacji itd. Potwierdzają to obserwacje największego i najstarszego towarzystwa w Polsce Pioneer Pekao. Prezes Zbigniew Jagiełło jest tu dość sceptyczny. – Przeprowadzone przez nas badania preferencji klientów funduszy inwestycyjnych Pioneer pokazują, że zdecydowana większość z nich chce kontaktować się z nami poprzez tradycyjne kanały sprzedaży.
Natomiast Jarosław Bauc, prezes zarządu Skarbiec Asset Management Holding, w takich usługach widzi duże możliwości. – W dystrybucji produktów finansowych coraz większą rolę odgrywają elektroniczne kanały dystrybucji, w tym przede wszystkim internet. Już teraz w nasze fundusze zainwestować można korzystając z supermarketu z funduszami wirtualnego mBanku. To nas jednak nie zadowala.
Niedawno uruchomiony został portal Skarbiec Asset Management Holding, wspólny dla wszystkich spółek holdingowych. Na razie działa część informacyjna, ale już na wiosnę portal uzyska pełną funkcjonalność. Każdy użytkownik uzyska podgląd on line do swoich oszczędności, będzie mógł na bieżąco nimi zarządzać.
Anna Witkowska, Gazeta Prawna
Chcesz zainwestować w fundusze inwestycyjne? Nie wiesz, które wybrać? Umów się z doradcą Expandera.