Znaczna poprawa rodzimej produkcji – Z dzienników

Gazeta Wyborcza:

Produkcja przemysłu była w marcu o prawie 24 proc. wyższa niż przed rokiem. Realny jest 6-proc. wzrost PKB w pierwszym kwartale. – Ostatnio dane makroekonomiczne cały czas nas zaskakują, i to tylko na plus – powiedział Piotr Bielski, ekonomista banku BZ WBK tuż po publikacji danych przez GUS. Urząd statystyczny podał, że produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 23,8 proc. w ujęciu rocznym i aż o 17 proc. w ujęciu miesięcznym. To prawdziwy rekord, przepowiedziany zresztą przez wicepremiera Jerzego Hausnera, a nie przewidziany przez żadnego z analityków.
Od maja część pociągów prowadzonych przez spółkę PKP Przewozy Regionalne może zostać zawieszona – poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury, Andrzej Piłat. Zależy to od samorządów wojewódzkich, które powinny podpisać z PKP PR umowy na wykonywanie tych przewozów. – Jeżeli w najbliższych dniach nie będzie podpisanych umów, to PKP Przewozy Regionalne będzie musiała wstrzymać niektóre pociągi. Spółka nie może finansować samorządów – powiedział Piłat. Prezes PKP PR Janusz Dettlaff potwierdził, że od 1 maja możliwe są w części województw ograniczenia najbardziej deficytowych przewozów.

Rzeczpospolita:

– Zmniejszanie wydatków budżetowych na administrację publiczną o 2 proc. rocznie i zamrożenie pensji urzędników, gdy dług publiczny w relacji do PKB przekroczy kolejny próg ostrożnościowy, takie rozwiązania od przyszłego roku chce wprowadzić rząd prof. Marka Belki – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Według naszych informacji, wstępne prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań w życie rozpoczęło już Ministerstwo Finansów. Zasada, że wydatki na administrację będą ograniczane co roku o dwa procent, ma zostać wpisana do projektu ustawy budżetowej na przyszły rok. Zasada ma jednak obowiązywać również w następnych latach.
Przewidywania wyników na 2004 rok przedstawiło niemal 30 spółek publicznych. Wprawdzie w porównaniu z poprzednimi latami liczba prognoz wzrosła, ale na tle zachodnich standardów Polska wciąż wypada słabo pod tym względem. Zdaniem specjalistów jednym z głównych powodów unikania przewidywań jest obawa przed konsekwencjami pomyłki. Dotychczas prognozy wyników finansowych na 2004 r. przedstawiło 25 spośród ponad 200 spółek notowanych na giełdzie oraz kilka firm z rynku CTO. Według Michała Szymańskiego, zastępcy dyrektora inwestycyjnego w ING Investment Management, głównym powodem niewielkiej – jak na standardy zachodnie – skłonności firm do publikowania prognoz były w ostatnich latach kłopoty, w jakich znalazła się gospodarka.
Nasze przepisy niedostatecznie chronią pracowników przed zbyt długim zatrudnianiem terminowym – twierdzą niektórzy eksperci. Dzieje się tak wbrew wspólnotowej dyrektywie, a projektowana obecnie nowelizacja kodeksu pracy może tę niezgodność jeszcze pogłębić. Chodzi o dyrektywę Rady Europy z 28 czerwca 1999 r. dotyczącą ramowej umowy o pracę na czas określony. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek limitowania angaży terminowych zawieranych z jedną osobą.

Gazeta Prawna:

Uchwalone przez Sejm przepisy zapewniają bezkarność przedsiębiorcy, który uczestniczy w zakazanym porozumieniu – np. w zmowie cenowej, jeśli zgłosi istnienie kartelu jako pierwszy. Jeśli okaże się, że ktoś go ubiegł – „spóźniony” przedsiębiorca zostanie ukarany. Skoro jednak nigdy nie będzie miał co do tego pewności, nowe rozwiązania mogą w praktyce nie zadziałać.

Puls Biznesu:

Sejm przyjął nową ustawę o funduszach inwestycyjnych dostosowującą przepisy do dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawa poszerza zakres działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych o zarządzanie portfelami klientów indywidualnych oraz doradztwo inwestycyjne. Projekt utrzymuje większość dotychczasowych regulacji odnośnie funkcjonowania towarzystw funduszy inwestycyjnych, samych funduszy inwestycyjnych oraz nadzoru nad tymi podmiotami Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. W miejsce dotychczasowych trzech rodzajów funduszy inwestycyjnych, emitujących certyfikaty inwestycyjne (mieszanego, zamkniętego, specjalistycznego zamkniętego) ustawa wprowadza jeden rodzaj – fundusz zamknięty. Fundusz ten będzie uprawniony do emitowania zarówno certyfikatów dopuszczonych, jak i niedopuszczonych do publicznego obrotu. Ustawa zakłada stworzenie funduszy sekurytyzacyjnych, instytucji wyspecjalizowanych do skupowania i obracania niespłacanymi wierzytelnościami.

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony