Nowa marka Plus GSM – Z dzienników

Gazeta Wyborcza:

Sieć komórkowa Plus GSM wprowadza nową markę Sami Swoi i chce dzięki niej zdobyć klientów, którzy nie mają jeszcze telefonu. Kolejne tanie oferty dla użytkowników telefonów na kartę zaczynają wściekać tych płacących abonament

120 mln euro ma kosztować budowa nowej fabryki amerykańskiego koncernu Gillette w Łodzi. Zakład ma być największą i najnowocześniejszą na świecie fabryką, w której produkować się będzie golarki i ostrza.

NFI Empik Media & Fashion – taką nową nazwę ma przyjąć NFI Hetman. Decyzję o zmianie nazwy ma podjąć NWZA spółki zwołane na 10 sierpnia. Dominującym akcjonariuszem funduszu jest zarejestrowana w Holandii spółka Eastbridge NV, która pośrednio i bezpośrednio ma 89,44 proc. jego akcji. W poniedziałek NFI Hetman poinformował, że kupi od Eastbridge 22,7 proc. udziałów spółki Premium Club, prowadzącej program lojalnościowy dla klientów detalicznych w Polsce.

Komisja Europejska poinformowała, że na razie nie chce narzucać jednolitego standardu emisji cyfrowej dla nadawców telewizyjnych. Obecnie Komisja pracuje nad projektem regulacji, który zmusiłby nadawców do przyjęcia takich standardów technicznych, które nie byłyby ze sobą sprzeczne. Chodzi o to, by użytkownicy różnych platform technologicznych nie byli ograniczeni w dostępie do usług innych nadawców bądź operatorów.

Rzeczpospolita:

Rozpoczęcie inwestycji Hyundaia na Słowacji zostanie opóźnione. Być może o wiele miesięcy. Powód – niemożność wywiązania się przez słowackie władze z obietnicy przekazania gruntu pod fabrykę. 70 górali, tj. około 3O procent właścicieli 220-hektarowego terenu pod budowę fabryki w Tepliczce nad Vahom, nie sprzeda swoich działek po 100 koron za metr kwadratowy i żąda ich ponownej wyceny. A to oznacza konieczność nowych ekspertyz, które potrwają do 26 sierpnia, i wycofania buldożerów z placu budowy. W efekcie niemożliwe będzie dotrzymanie ustalonych z Koreańczykami harmonogramów. Niewykluczone, że inwestor zażąda wypłacenia kar umownych.

Browary przewidywały na ten rok kilkuprocentowy wzrost sprzedaży piwa, ale plany zepsuła kiepska pogoda. Sprzedaż jest zagrożona. Dlatego producenci stosują coraz bardziej agresywne metody docierania do odbiorców. Polski rynek przez ostatnie 10 lat był jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. W 2003 r. sprzedano tu ponad 27,2 mln hl piwa (wzrost o 4,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Bardzo ostrożne prognozy tegoroczne zakładały przyrost co najmniej w skali ubiegłorocznej. Wartość tego rynku to 15 mld zł.

Groźba zamachów terrorystów z Al-Kaidy na światowe centra finansowe doprowadziła do spadków cen akcji firm sektora finansowego, ubezpieczeniowego i lotniczego. W Warszawie WIG20 nieznacznie zniżkował o 0,1 proc., a obroty akcjami zmniejszyły się z 222 mln do 193 mln zł.

Na rynku ropy wczoraj znów było nerwowo. Spekulacyjne zakupy rozpoczęły się natychmiast po tym, jak ujawniono kolejne zagrożenie ze strony Al-Kaidy, która tym razem zapowiada ataki na siedziby międzynarodowych instytucji finansowych. Baryłka w Stanach Zjednoczonych kosztowała 43,92 USD, w Londynie za Brenta trzeba było zapłacić 39,80 USD. Potem, kiedy inwestorzy zakończyli wycofywanie zysków, ropa staniała o 40 centów w Nowym Jorku i o 20 centów w Londynie.

Po pierwszym półroczu tego roku Centertel miał przychody o prawie jedną trzecią większe niż przed rokiem, zysk netto spółki wyniósł 260 mln zł. Na koniec tego roku firma chce mieć 6,5 mln użytkowników telefonów sieci Idea.

Gazeta Prawna:

Wszyscy posiadacze odbiorników radiowych i TV powinni je zarejestrować. Natomiast abonament musi płacić większość osób fizycznych i wszystkie firmy. Poczta zapowiada wzmożone kontrole wykonywania tego obowiązku.

Optymizm administracji rządowej w ocenie naszego przygotowania do absorpcji środków strukturalnych jest nieuzasadniony – uważają eksperci. Nie ruszył ani jeden program wsparcia dla przedsiębiorców, za którego realizację odpowiada Ministerstwo Gospodarki. W województwie mazowieckim cofnięto wszystkie zgłoszone przez samorządowców wnioski.

Poczta Polska (PP) to jedna z największych firm, zatrudniająca blisko 100 tys. osób i posiadająca sieć ponad 8200 placówek, świadcząca kilkaset rodzajów usług pocztowych, handlowych, finansowych oraz ubezpieczeniowych. W 2003 r. przychody wyniosły ponad 6,2 mld zł, a zysk netto 91 mln zł (w 2002 r. odpowiednio 5,4 mld zł i 27 mln zł). Strategicznym celem PP jest utrzymanie pozycji lidera na rynku usług pocztowych oraz wzmocnienie pozycji na rynku usług finansowych, sprzedaży detalicznej i prostych usług logistycznych. Strategia rozwoju na lata 2004-2006 zakłada zwiększenie rentowności do poziomu 3 proc., odpowiadającego średniemu poziomowi rentowności operatorów europejskich, i uzyskanie w 2006 r. 7,5 mld zł przychodów.

Mimo podniesienia stóp procentowych i rosnących odsetek od pożyczek hipotecznych, na rynku nieruchomości w USA utrzymuje się wciąż doskonała koniunktura. Przeciętna cena domu w USA sięgnęła w czerwcu 262 tys. dolarów. W ciągu minionych pięciu lat w wielu regionach kraju ceny nieruchomości podwoiły się.Rynek nieruchomości jest tak przegrzany, że nie ma możliwości przedstawienia w miarę dokładnej prognozy cen domów i mieszkań w najbliższej przyszłości – twierdzi David Stiff, dyrektor badań ekonomicznych w firmie Case Shiller Weiss.

Puls Biznesu:

WP spółką finansową, a nie portalową. Takiej kuriozalnej zmiany profilu domaga się TPI. Wojna z drobnymi akcjonariuszami trwa. TPInternet, spółka Telekomunikacji Polskiej, która kontroluje 80 proc. Wirtualnej Polski (WP), chce zmienić profil działalności spółki, która prowadzi najstarszy polski portal. Według proponowanych przez TPI uchwał na najbliższe walne (odbędzie się za dwa tygodnie) WP miałaby zająć się zamiast prowadzeniem portalu pośrednictwem finansowym. Zmiana profilu uniemożliwiłaby prowadzenie działalności opartej na usługach telekomunikacyjnych – np. wprowadzenie do oferty dostępu do internetu.

Parkiet:

Fundusze emerytalne odwołują swoich przedstawicieli z rad nadzorczych spółek z GPW. Z jednej strony unikają informowania rynku o każdej giełdowej transakcji. Z drugiej słabnie ich nadzór właścicielski.

Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair poinformowały we wtorek, że w pierwszym kwartale roku obrachunkowego ich zysk na akcję wzrósł o 21 procent, czyli więcej niż oczekiwali analitycy. Firma podtrzymała jednak ostrożne prognozy na resztę roku. Zysk tych największych w Europie linii niskobudżetowych wyniósł siedem eurocentów na akcję wobec średnio 6,65 centów prognozowanych przez analityków w ankiecie Reutera.