Dzieci w krainie pieniądza
Dwie trzecie rodziców mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, kieszonkowe. Średnio wynosi ono 36 złotych, a najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio 60 złotych miesięcznie. Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze, gazety, czasopisma, przekąski, napoje, żywność. Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe swoich rodziców.
Dzieci mają swoje pieniądze
Dwie trzecie rodziców (67 proc.) mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, pieniądze, którymi mogą one same dysponować. Rodzice ci najczęściej dają dzieciom pieniądze w prezencie (74 proc.) oraz w formie nieregularnych wypłat w zależności od potrzeb dzieci oraz własnych możliwości finansowych (73 proc.). Niemal połowa (44 proc.) spośród nich daje dzieciom pieniądze regularnie (co tydzień lub co miesiąc), 17 proc. nagradza dzieci pieniędzmi za dobre stopnie w szkole, 13 proc. daje dzieciom pieniądze za prace wykonywane w domu. (respondenci mogli dać kilka odpowiedzi).
Kieszonkowe dostaje niemal cała młodzież w wieku 15-18 lat (94 proc.), połowa najmłodszych dzieci (4-10 lat) oraz trzy czwarte młodszych nastolatków (11-15 lat). Średnio miesięcznie dzieci mają do swojej dyspozycji około 36 złotych. Wysokość kieszonkowego rośnie wraz z wiekiem, najstarsze dzieci otrzymują średnio 60 złotych miesięcznie.
Na co dzieci przeznaczają swoje pieniądze?
Zdecydowanie najczęściej dzieci i młodzież wydają swoje pieniądze na słodycze (67 proc.), gazety i czasopisma (w opinii 14 proc. rodziców), kosmetyki (11 proc.) a także napoje, przybory szkolne i ubrania (po 9 proc.).
Według połowy respondentów ich dzieci odkładają część pieniędzy na jakiś konkretny cel albo po prostu po to, by mieć pieniądze w zapasie. W tym zzakresie nie ma zasadniczych różnic w poszczególnych grupach wiekowych.
Oprócz dysponowania swoimi pieniędzmi, dzieci biorą czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości badanych rodzin, dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów. Najczęściej, bo aż w jednej trzeciej przypadków, dzieci chodzą z rodzicami na zakupy kilka razy w tygodniu, a blisko w jednej czwartej – raz w tygodniu.
Zaledwie 4 proc. respondentów przyznało, że ich dzieci nigdy nie towarzyszą im w zakupach.
Spośród kilku badanych kategorii produktów, dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marek jogurtów i serków. Następne w kolejności są płatki śniadaniowe oraz odzież i obuwie dla dzieci, przy zakupie których dzieci decydują lub współdecydują o wyborze marki u blisko trzech czwartych badanych.
Generalnie młodsze dzieci mają mniejszy udział w podejmowaniu decyzji. Im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze marek/ produktów wzrasta. Szczególnie widoczne jest to w zakresie zakupów sprzętu nowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery i oprogramowanie czy gry komputerowe. Starsze dzieci (powyżej 15 lat) w znacznej mierze pełnią już rolę decydentów/ współdecydentów w tych zakupach.