12 groszy na akcję

Sprzedanie akcji PKO BP za ponad 7,7 mld zł kosztowało bank 44,74 mln zł, czyli 0,58% wartości oferty. Średni koszt jej przeprowadzenia na jedną akcję wyniósł 12 groszy – o dwa grosze więcej niż wynikało z wstępnych wyliczeń po zakończeniu oferty.

Wstępnie, w listopadzie ub.r., bank szacował koszty oferty na 39 mln zł. Po spłynięciu wszystkich faktur kwota wzrosła o ok. 6 mln zł. Największa różnica pojawiła się w kategorii kosztów przygotowania oferty razem ze sporządzeniem prospektu i doradztwem. Zamiast 11,8 mln zł wyszło blisko 16 mln zł. Nieznacznie zmieniły się wydatki na promocję, na którą przeznaczono prawie 17 mln zł. Sporo niedoszacowane były finansowe oczekiwania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Giełdy Papierów Wartościowych, którym bank ostatecznie zapłacił 617 tys. zł, wobec przewidywanych wcześniej 155 tys. zł. Inne koszty przygotowania i przeprowadzenia oferty podniosły się z 218 tys. zł do 1,2 mln zł. Ostatecznie średni koszt przeprowadzenia oferty wyniósł 12 groszy na jedną akcję, o 2 grosze więcej niż wcześniej zakładano.

Choć większą część kosztów wziął na siebie bank, to Skarb Państwa był beneficjentem transakcji. W październikowej ofercie sprzedał 37,7% papierów banku, zasilając budżet pozyskanymi pieniędzmi. Ofercie nie towarzyszyło podwyższenie kapitału. Do spółki nie trafiło więc nic.

Koszty podane przez bank nie uwzględniają wynagrodzenia prowizyjnego dla doradcy finansowego i oferującego, które pokrył Skarb Państwa.

Halina Kochalska, Parkiet