Ewolucja marki oraz logo Visa
Marka i logo wszelkich organizacji jest zazwyczaj najcenniejszym atutem będącym w posiadaniu organizacji. Trudno o coś cenniejszego w świecie biznesu niż rozpoznawalny wszędzie znak firmowy kojarzący się z jakością oraz innowacyjnością.
Wraz z rozwojem biznesu, korporacje napotykają nowe wyzwania, pojawiają się nowe pomysły czy kierunki rozwoju. Silna marka stworzona przez organizacje ułatwia wówczas przeniesienie pozytywnych skojarzeń na nowe produkty, czy usługi – inne niż dotychczas oferowane. Jest to szczególnie ważne w czasie globalizacji, w którym firmy muszą stawiać czoła konkurencji na wielu różnych rynkach.
Silna marka przede wszystkim
Dla firm działających globalnie – jaką jest Visa budowanie świadomości marki jest zasadniczym wyzwaniem. Jest tak, ponieważ organizacja ta odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowych produktów i technologii płatniczych, z których korzysta 21 tys. członkowskich instytucji finansowych oraz miliardy klientów na całym świecie.
Każda globalna marka wymaga poddaniu jej czasem swoistemu „przeglądowi okresowemu” aby zachować jej zalety i jednocześnie rozszerzyć jej zakres znaczeniowy, co pozwala na wykorzystywanie nowych możliwości biznesowych. Z tego powodu Visa kilka dni temu ogłosiła plan odświeżenia i unowocześnienia swojej marki, w tym nadania nowego wyglądu sławnemu niebiesko-biało-złotemu logo Visa, oraz zmiany wzornictwa kart. Kampania informacyjna która się właśnie rozpoczyna trwać będzie do końca roku, kiedy to nowe logo powinno pojawić się na pierwszych kartach płatniczych oraz oznakowaniach w punktach handlowo-usługowych.
Historia logo Visa
Aby wytłumaczyć obecny wygląd logo Visa należy sięgnąć do roku 1958, kiedy to Bank of America zaoferował instrument płatniczy – kartę kredytową w formie prostokątnego plastiku przyozdobionego w kolory: niebieski, biały oraz złoty (obecnie kolory znane i rozpoznawalne na całym świecie). Karta zawierała dodatkowo markę: „BankAmericard” i była pierwszą na rynku kartą kredytową. Klient po otrzymaniu rozliczenia transakcji mógł dokonać spłaty całości zadłużenia lub spłacić kwotę mniejszą, równą co najmniej wyliczonej minimalnej spłacie, by na resztę zaciągnąć kredyt.
Do 1966 roku karty te wydawane były jedynie w Kalifornii, w tym roku Bank of America wydzielił z siebie dział zajmujący się kartami kredytowymi. W ten sposób powstała BankAmericard Service Corporation, która wydawała licencję innym amerykańskim i zagranicznym bankom chcącym wydawać karty BankAmericard. W 1970 roku władza w BankAmericard zostaje przekazana w ręce reprezentantów zrzeszonych w niej banków. Powstaje także National BankAmericard Inc. (NBI) odpowiedzialny za zarządzanie marką oraz rozwój systemu „BankAmericard” w Stanach Zjednoczonych.
Jest to okres, w którym banki włączają, swoje wydawane dotychczas niezależnie karty, do sieci BankAmericard lub Master Charge (organizacji wydającej karty MasterCard). W 1970 roku ponad 1.400 banków w USA oferuje już karty kredytowe. W odpowiedzi na pilną potrzebę zarządzania i rozwoju systemem kartowego na świecie w roku 1974 powstaje International Bankcard Company (IBANCO).
Jakkolwiek nazwa „BankAmericard” została stworzona w Stanach Zjednoczonych – stała się natychmiast popularna na całym świecie, gdzie karty kredytowe zaczęły robić oszałamiającą karierę. Nie wszędzie jednak karty kredytowe występowały pod nazwą „BankAmericard”. W niektórych rejonach, szczególnie silnie ubankowionych karta otrzymywała lokalną nazwę (Barclaycard w Anglii, Chargex w Kanadzie, Bancomer w Meksyku oraz Sumitomo Card w Japonii).
Dążenia bankowców szły jednak w tym kierunku, aby móc posługiwać się kartą na całym świecie. W tym celu należało stworzyć jedną międzynarodową markę rozpoznawalną na całym świecie pod trzema kolorami: niebieskim, białym oraz złotym.
Początek karty Visa to rok 1976 kiedy to „BankAmericard” oraz wszystkie stowarzyszone marki z całego świata zostały przemianowane na „VISA” (cztery lata wcześniej na kartach BankAmericard pojawił się pasek magnetyczny, co było krokiem w kierunku usprawnienia procesu autoryzacji płatności kartą oraz próbą stworzenia standardu kart płatniczych).
Nazwa Visa była wynikiem konkursu ogłoszonego wśród pracowników na znalezienie nazwy dla kart, które zyskiwały coraz większą popularność. Nazwa ta miała być krótka, graficznie łatwa do przedstawienia, natychmiast rozpoznawalna, łatwa do wymowy w każdym języku, a zarazem bez negatywnych konotacji w jakimkolwiek języku lub kulturze.
Nowa marka „Visa” została wprowadzona w przeciągu zaledwie 18 miesięcy, natomiast kolory niebieski, biały oraz złoty zostały wkomponowane w nowe logo i stały się jego integralną częścią. Od roku 1984 na karcie Visa możemy także zobaczyć nowy element który ma zwiększyć bezpieczeństwo i utrudnić podrabianie kart – hologram z lecącym gołąbkiem. Aby dodać hologram, karta musiała zostać specjalnie przerobiona a symbol gołębia na hologramie miał nie tylko wyróżniać kartę ale przede wszystkim zapewniać jej bezpieczeństwo utrudniając potencjalne fałszerstwa.
Na przestrzeni lat logo Visa zostało zmniejszone do takich rozmiarów aby umożliwić wydawcom kart nadrukowanie własnych elementów graficznych oraz własnych przekazów marketingowych na kartach.Logo Visa ewoluowało nieznacznie w latach 80-tych i 90-tych. Były to niewielkie zmiany głównie w celu zwiększenia czytelności, ale istota oryginalnego znaku Visa została zachowana
Visa XXI wieku
Ostatnio Visa uaktualniła nieco strukturę swojego logo i wprowadziła nowe spojrzenie na słynne kolory: niebieski, biały i złoty. Obok odświeżenia logo Visa, umieszczanego na kartach i widocznego w punktach handlowo-usługowych unowocześniona marka pozwala na wprowadzenie nowego wzornictwa kart, lepiej współgrającego z logo banku-wydawcy karty. Dobrze znany hologram ze znakiem gołębia umieszczony zostanie na rewersie karty, gdzie będzie zintegrowany z paskiem magnetycznym. Dzięki temu na awersie karty pozostanie więcej miejsca na nowe wzornictwo lub nowe treści do wykorzystania przez banki wydające karty. Innowacja ta, połączona z zastosowaniem technologii mikroprocesorowej, zwiększy również bezpieczeństwo europejskich posiadaczy kart Visa z mikroprocesorem używających ich w krajach nie korzystających jeszcze z takich rozwiązań.
Obecne zmiany, a także wszystkie te które miały miejsce od pojawienia się kart BankAmericard, są logicznym następstwem i wskazują na to iż marka ta zawsze nadążała za potrzebami rynku płatniczego. Dzięki zmianom marka Visa jest bardziej elastyczna i może wspierać nowe produkty jak i usługi – obecne i te które zostaną zaprojektowane w przyszłości.
„Sposób używania naszej marki musi ewoluować po to, by zapewnić konsumentom i sprzedawcom dobrą orientację w różnorodności produktów i usług Visa a także po to, by mieli oni zaufanie iż marka Visa jest synonimem bezpieczeństwa transakcji płatniczych bez względu na to, w jakim miejscu na Ziemi transakcje te są dokonywane. Przy okazji odświeżamy również markę, ale tak, by zachować aktualność jej przekazu oraz siłę oddziaływania” – mówi prezes Visa International Christopher Rodrigues.
Kartami Visa zawiera się rocznie transakcje o łącznej wartości ponad 2,6 bln euro (ponad 3,1 bln dolarów). Sieć akceptacji kart Visa działa w ponad 150 krajach. Organizacja odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowych produktów i technologii płatniczych. W Europie zostało wydanych ponad 260 milionów kart Visa, które w ciągu 12 miesięcy kończących się we wrześniu 2004 r. zostały użyte do płatności bezgotówkowych oraz pobierania gotówki o łącznej wartości prawie 920 mld euro.
Karol Żwiruk