Allianz otwiera bank
Niemiecka ubezpieczeniowa Allianz zdobyła w tym roku drugą pozycję na polskim rynku ubezpieczeń. Teraz chce wejść w nowy segment, bankowość – dowiedziała się GP. Projekt powołania przez Allianz banku w Polsce jest we wstępnej fazie rozwoju, wiadomo jednak, że ma być skierowany do klientów detalicznych, przede wszystkim do korzystających już z innych produktów grupy (obecnie około 1 mln osób).
– Potwierdzam te informacje. Start jest blisko – powiedziała GP osoba związana z grupą Allianz w Polsce.
Starania o licencję
Niemiecki koncern zamiast uruchomić działalność bankową w Polsce przez oddział jednego z kontrolowanych przez siebie banków, jednak stara się o licencję bankową. Allianz jest już obecny na rynku bankowym w naszym regionie. Na Węgrzech przejął struktury Dresdner Banku. W Czechach operacje Dresdner Banku przejęła austriacka grupa finansowa BAWAG, ale Allianz współpracuje tam z nią oraz Komercni Banka.
Na polskim rynku detalicznym panuje duża konkurencja, ale wciąż pojawiają się nowe instytucje, ostatnio grecki Polbank. O planach zwiększenia zaangażowania na rynku bankowości detalicznej informował też brytyjski HSBC.
Sieć sprzedaży już jest
– Na rynku cały czas jest miejsce dla nowych podmiotów – ocenia Andrzej Powierża, szef działu analiz Domu Maklerskiego PKO BP.
Jego zdaniem coraz większą rolę odgrywają karty kredytowe i pożyczki gotówkowe.
Olbrzymi potencjał ma nadal segment kredytów hipotecznych, których wartość wzrosła do 67,7 mld zł, a według prognoz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w 2010 roku sięgnie 136,5 mld zł.
Kredyty hipoteczne, a także karty kredytowe i pożyczki mogą być łatwo sprzedawane przez mobilnych doradców, a Allianz ma aż 3,5 tys. agentów. Są oni przygotowani do sprzedaży wielu produktów finansowych. Allianz ma też współpracowników w 550 salonach dealerskich 19 marek, którzy mogą oferować kredyty samochodowe.
– Jeśli działalność nowego banku będzie się koncentrować na ofercie kredytowej, zatrudnienie mobilnych agentów będzie dobrym rozwiązaniem. Dopiero aktywność na rynku lokat wymaga zbudowania sieci oddziałów. To zwiększa zaufanie, a przy wyborze banku, w którym prowadzimy rachunek, liczy się zlokalizowanie najbliższej placówki, nawet wtedy gdy większość operacji jest wykonywana elektronicznie – tłumaczy Andrzej Powierża.
Ważna oferta
Kluczem do sukcesu będzie jednak oferta.
– Klienci lubią nowości. Przykłady ostatnich lat, np. Eurobanku i Dominet Banku, pokazują, że nowatorskie pomysły mogą przynieść sukces – podkreśla Marcin Materna, doradca inwestycyjny Millennium DM.
Nowy bank będzie miał silnie rozwinięty kanał elektroniczny. Niedawno na łamach GP (nr 183/1801) Paweł Dangel, szef grupy Allianz w Polsce, mówił, że projekt sprzedaży polis przez internet, który ma ruszyć na przełomie roku, to efekt badań, że część klientów firmy chciałaby korzystać z takiej możliwości. Ta sama grupa z powodzeniem może też korzystać z usług bankowych oferowanych on-line.
Warto zauważyć, że projekt Allianz jest lustrzanym odbiciem tego, co robi obecnie BRE Bank. Na początku przyszłego roku ma zacząć działalność spółka BRE Ubezpieczenia, która od początku roku będzie sprzedawać polisy przez telefon i internet. Widać więc, że tworzenie grup finansowych skupiających ofertę: bankową, ubezpieczeniową, inwestycyjną czy emerytalną jest coraz popularniejszym konceptem.
Monika Krześniak, Marcin Jaworski, Gazeta Prawna