Będzie nowy bank dla drobnych firm

Wkrótce powstanie pierwszy bank specjalizujący się wyłącznie w obsłudze małych firm. Ma go utworzyć spółka Fundusz Mikro wraz z jednym z zagranicznych banków – dowiadujemy się nieoficjalnie. To duży potencjał, ale i duże ryzyko – mówią bankowcy.

Fundusz Mikro to prywatna spółka specjalizująca się w udzielaniu pożyczek dla małych firm. Powstał w 1994 r. za pieniądze Polsko-Amerykańskiego Funduszu Przedsiębiorczości. Dziś ma oddziały w 34 miastach, a z jego pożyczek skorzystało już prawie 40 tys. przedsiębiorstw. Przez 12 lat udzielił pożyczek za prawie 600 mln zł – to tyle, ile wynosi „urobek” średniej wielkości banku przez rok.

Tymczasem kredytowanie małych firm wymaga szczególnego doświadczenia, którego większości banków wciąż brakuje. Małe firmy często upadają, inne są sposoby badania ich wiarygodności kredytowej. Żeby myśleć o ograniczeniu liczby nietrafionych pożyczek, trzeba nauczyć się zasad działania mikrofirm i mieć na koncie kilkadziesiąt tysięcy obsłużonych klientów.

Fundusz chce teraz skorzystać na boomie kredytowym i bardziej rozwinąć skrzydła. Z informacji „Gazety” wynika, że przygotowuje się do utworzenia banku. Byłby to pierwszy w Polsce bank specjalizujący się niemal wyłącznie w obsłudze małych firm.

Pieniądze na sfinansowanie przedsięwzięcia prawdopodobnie wyłoży partner finansowy. Fundusz Mikro wniesie zaś portfel klientów i doświadczenie zdobyte na polskim rynku. Kto będzie partnerem? Nieoficjalnie mówi się, że trwają zaawansowane negocjacje z jednym z zagranicznych banków. Szczegółów brak. Nie wiadomo też, czy nowy bank odkupi licencję od już istniejącej w Polsce instytucji finansowej, czy wystąpi o nową.

Nie udało nam się uzyskać komentarza w Funduszu Mikro. – Nie mam upoważnienia, by wypowiadać się w tej sprawie – oświadczyła nam Beata Nanasik odpowiadająca w spółce za kontakty z mediami.

Nowy bank mógłby mocno namieszać na rynku. Bankowcy dopiero niedawno zauważyli potencjał tkwiący w małych firmach. – To najbardziej ryzykowna, niestabilna, ale i najbardziej przyszłościowa grupa klientów – mówi Piotr Czarnecki, prezes Raiffeisen Banku. Ten bank jako pierwszy ostro zaczął promować specjalne pakiety usług dla małych firm. Za nim poszli giganci: PKO BP, BPH czy BRE Bank. A Fundusz Mikro ma nad bankami wielką przewagę – wieloletnie doświadczenie i dużą bazę klientów.

Bankowcy zgodnym chórem zapewniają, że miejsca na rynku starczy dla wszystkich, bo konkurencja o względy mikrofirm wciąż jest mniejsza niż na rynku klientów detalicznych czy dużych korporacji, choć szybko rośnie. Kilka miesięcy temu na rynku pojawił się grecki Polbank EFG, który kusi małych przedsiębiorców łatwiejszymi kredytami i hasłem „po prostu, po ludzku”. Drobni przedsiębiorcy są też naturalnym celem ekspansji spółdzielczych SKOK-ów, mających półtora miliona klientów i 1,5 tys. placówek w całym kraju. SKOK-i ostatnio uzyskały w Sejmie prawo do udzielania przedsiębiorcom poręczeń przy przetargach publicznych.

Maciej Samcik, Gazeta Wyborcza