DnB Nord chce wejść do pierwszej „15”

Bank DnB Nord Polska, który najprawdopodobniej do końca tygodnia połączy się z BISE, ogłosił strategię na najbliższe trzy lata.

Jej główne założenia to rozwój wszystkich tych obszarów, w których oba banki specjalizowały się przed połączeniem, rozwój bankowości detalicznej i sieci dystrybucji, wprowadzanie nowych produktów, a w konsekwencji – zwiększanie liczby klientów i poprawa wyników. Docelowo DnB Nord chce wejść do pierwszej „15” największych polskich banków.

– W ciągu dziesięciu miesięcy od podpisania warunkowej umowy zakupu akcji oraz sześć miesięcy po zamknięciu transakcji proces połączenia obu banków dobiega końca. Nasza strategia na najbliższe miesiące zakłada równie szybkie tempo prac. Chcemy szybko zintegrować oba banki, wprowadzać nowe produkty, rozwijać sieć dystrybucji. Jednocześnie musimy sprawnie obsługiwać obecnych klientów i pozyskiwać nowych – powiedział Jarosław Dąbrowski, prezes zarządu banku.

Połączony bank będzie działać pod marką DnB Nord. Strategia banku zakłada, że osiągnie on w roku 2010 zysk netto w wysokości ponad 100 mln zł i wskaźnik efektywności ROE na poziomie 15 proc. To plan na trzy lata. Aby go osiągnąć – rozwijane będą wszystkie te elementy, w których zarówno DnB Nord jak i BISE specjalizowały się wcześniej (obsługa dużych przedsiębiorstw, małych i średnich firm, wspólnot mieszkaniowych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych), a także te, których potencjał wzrostu będzie w najbliższych latach największy (bankowość detaliczna, bankowość dla mikrofirm). Strategia zakłada wzrost w tych obszarach, a także rozwój produktów i sieci dystrybucji.

Rozwój bankowości detalicznej – to największe wyzwanie. DnB Nord nie obsługiwał do tej pory klientów indywidualnych, zaś BISE miał jedynie ofertę standardową. Intensywny rozwój bankowości detalicznej planowany jest na lata 2008 – 2009, co związane jest z wdrożeniem zupełnie nowego systemu informatycznego. Rozwój detalu będzie realizowany w dwóch obszarach. Bank z jednej strony skoncentruje się na rozwoju produktów (m.in. karty kredytowe, kredyt hipoteczny i gotówkowy, rachunek oszczędnościowy, usługi biura maklerskiego), zaś z drugiej – na rozwoju sieci dystrybucji. DnB Nord chce stosować wielokanałowy model sprzedaży (call center, internet, placówki). W procesie dystrybucji dużą rolę ma odgrywać sieć agencji bankowych Monetia (obecnie ok. 200 punktów), która zostanie wykorzystana jako kanał dystrybucji prostych produktów kredytowych. Bank zamierza też rozpocząć współpracę z partnerami i pośrednikami zewnętrznymi.

W segmencie bankowości korporacyjnej celem jest dalsza specjalizacja banku, zwiększanie liczby klientów oraz rozwój oferty produktowej, w tym leasingu, factoringu, usług maklerskich oraz produktów departamentu skarbu. Bank będzie również aktywny w sferze finansowania dużych projektów inwestycyjnych, z naciskiem na sektor energetyczny i nieruchomości. Sprzedaż prowadzona będzie przez istniejące w DnB Nord regionalne centra bankowości korporacyjnej.

W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) bank chce zwiększyć sprzedaż wśród istniejących klientów, a także pozyskiwać nowych. Produktem podstawowym ma tu być kredyt. Rozwijana będzie sieć dystrybucji – przy czym sprzedaż będzie prowadzona nie tylko przez sieć oddziałów. Bank chce rozwijać współpracę z pośrednikami, którzy zajmą się dystrybucją produktów dla małych i średnich firm, a także utworzyć call-center, które będzie wspomagać sieć dystrybucji. Bank zamierza rozwijać istniejące dotąd w BISE produkty dla MSP, a także wprowadzać nowe – takie jak kredyt hipoteczny i konsolidacyjny. Na ofertę dla MSP złożą się też fundusze unijne i poręczeniowe, klientom oferowane też będzie finansowanie alternatywne: papiery dłużne oraz oferta publiczna (IPO) – przy wykorzystaniu funkcjonującego w ramach banku biura maklerskiego.

Pogłębiana będzie też specjalizacja banku w segmentach, gdzie Bank BISE jest jednym z liderów rynku – wśród takich grup klientów jak wspólnoty mieszkaniowe, gminy czy jednostki samorządu terytorialnego.

Po połączeniu z BISE DnB Nord dysponuje 50 placówkami bankowymi, 6 regionalnymi centrami bankowości korporacyjnej oraz siecią 200 punktów agencji bankowej Monetia. Jeszcze w tym roku bank planuje otwarcie dwóch kolejnych oddziałów. W roku 2008 zamierza otworzyć 19 placówek różnej wielkości, w roku 2009 – kolejnych dziesięć, zaś w 2010 – dwanaście. W roku 2010 DnB Nord powinien dysponować siecią niemal 100 placówek bankowych.

Rozwój bankowości detalicznej wymaga stworzenia silnej i rozległej sieci dystrybucji. Dlatego bank rozważa budowę własnej sieci agencyjnej, nie wyklucza też przejęcia zewnętrznej sieci agencji lub niezależnego doradcy finansowego. W dalszej perspektywie DnB Nord nie wyklucza rozwoju działalności w segmencie ubezpieczeń czy zarządzania aktywami.

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony