Internet w Polsce wciąż elitarny
Według badania użytkowników usług internetowych przeprowadzonego przez Ipsos, rozwój Internetu w Polsce wiąże się przede wszystkim z rosnącą powoli, lecz systematycznie grupą indywidualnych użytkowników. Odsetek osób korzystających z Internetu w pracy stabilizuje się.
W grupie indywidualnych użytkowników wciąż popularne jest łączenie typu dial-up (42 proc.), choć pozostali to w większości posiadacze różnego rodzaju łącz stałych. 70 proc. osób nieposiadających stałego łącza nie jest zainteresowanych jego instalacją. Trzy czwarte indywidualnych użytkowników nie wie, z jaką szybkością łączą się z domu z Internetem. Zapytani o to, dlaczego nie wykorzystują Internetu w szerszym stopniu, indywidualni użytkownicy wskazują przede wszystkim wysoki koszt, brak czasu, obawę przed wirusami, wulgarność zawartości, zbyt wolne połączenie, nieumiejętność wyszukania interesującej informacji, brak ciekawej zawartości w języku polskim.
Internet w Polsce wciąż elitarny
Internet wciąż pozostaje w Polsce elitarny, rozwija się powoli, choć systematycznie. Z danych Ipsos z czerwca br. wynika, że w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku odsetek osób korzystających z Internetu przynajmniej od czasu do czasu wzrósł o 9 pkt. i wyniósł 33 proc. Prawie nie zmienia się odsetek osób korzystających z Internetu w pracy (8 proc. w czerwcu br.). Jednak powoli i systematycznie rośnie liczba indywidualnych użytkowników. Według badania z czerwca br. odsetek osób korzystających z Internetu w domu wynosi 17 proc. i jest to wzrost o 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Korzystanie z Internetu w Polsce jest wciąż czynnością elitarną: użytkownicy Internetu w naszym kraju to częściej osoby młode, wykształcone, mieszkające w miastach, o wysokich dochodach.
Łączenie typu dial-up wciąż popularne
Jedna trzecia Polaków posiada PC w swoich gospodarstwach domowych. Połowa domowych PC jest podłączona do Internetu. 42 proc. indywidualnych użytkowników łączy się przez modem (dial-up), 36 proc. przez łącze stałe oparte o sieć telefoniczną – własne i dzielone, 11 proc. poprzez sieć lokalną, 6 proc. przez łącze stałe oparte o telewizję kablową. Wśród badanych nikt nie posiadał dwóch różnych metod dostępu.
Niezrozumiała prędkość dostępu
Dwie trzecie indywidualnych użytkowników Internetu nie wie, jak szybkie jest ich domowe łącze. Wynikałoby z tego, że zawarte w materiałach reklamowych dostawców Internetu informacje dotyczące prędkości dostępu nie są dla większości użytkowników zrozumiałe i, co za tym idzie, nie mogą być brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej instalacji łącza. Dostawcy łącz, zamiast informować potencjalnych klientów o prędkości, powinni raczej przedstawiać im korzyści wynikające z szybkiego łącza. Indywidualni użytkownicy Internetu przede wszystkim przeglądają strony www i korzystają z poczty elektronicznej.
Wydatki na Internet
Obecna średnia wydatków na Internet wynosi 56 zł miesięcznie. Połowa osób korzystających z Internetu wydaje na tę usługę poniżej 50 zł miesięcznie. Grupa osób, które wydają na Internet więcej niż 100 zł miesięcznie stanowi niewielki odsetek wszystkich użytkowników (około 8 proc). Ponad 10% badanych wydaje miesięcznie na Internet mniej niż 25 zł.
Niewielkie zainteresowanie łączem stałym
Zainteresowanie instalacją stałego łącza w domu jest jednak w Polsce dość ograniczone. Spośród osób, które nie posiadają w domu stałego łącza, 70 proc. w ogóle nie jest zainteresowanych jego instalacją. Ipsos przeprowadził też badanie optymalnej ceny łącza stałego pośród osób zainteresowanych takim zakupem. Zgodnie z wynikami badania, optymalną ceną za taką usługę jest dla zainteresowanych kwota 50 zł. Cenę 40 zł miesięcznie potencjalni klienci uznaliby za okazję. Przy cenie 60 zł zainteresowani postrzegaliby tę usługę jako luksus, na który jednak mogliby sobie pozwolić.
Bariery szerszego wykorzystania sieci przez indywidualnych użytkowników
Indywidualnych użytkowników Internetu zapytano o powody, dla których nie korzystają z sieci w większym stopniu. Podstawową wymienianą barierą okazał się zbyt wysoki koszt połączenia (68 proc.). Wielu użytkowników wymieniało brak czasu na korzystanie z tego typu usług (67%), obawę przed wirusami, trojanami i dialerami (60%) oraz fakt, iż Internet zawiera zbyt dużo materiałów wulgarnych, obraźliwych i pornograficznych (51%). Połowa użytkowników wskazała na zbyt wolne połączenie z Internetem. Problemem użytkowników jest nieumiejętność wyszukiwania interesujących informacji, brak ciekawej zawartości w języku polskim a także trudności w obsłudze Internetu i komputera.