Karta kredytowa z marketu

Banki coraz chętniej wydają karty kredytowe we współpracy z innymi podmiotami. Dzięki tym innym podmiotom o znanych markach mogą bowiem łatwiej dotrzeć do tych klientów który jeszcze karty nie posiadają lub chcieliby wymienić swoja kartę na inną. Jednymi z najbardziej pożądanych przez banki partnerów są duże sieci handlowe, które posiadają ogromną ilość klientów.

Sieci marketów od kilku lat wydają już własne karty kredytowe, jednak do 2005 roku były to karty prywatne, akceptowane tylko w danej sieci, ewentualnie w innych zaprzyjaźnionych sklepach. W zeszłym roku sieci handlowe we współpracy z bankami rozpoczęły wydawanie własnych kart z logo Visy i MasterCard, dzięki temu klienci zyskali możliwość używania kart wszędzie, gdzie karty tych międzynarodowych sieci są akceptowane.

Klient z marketu

Obecnie większość dużych sieci handlowych oferuje już międzynarodowe karty płatnicze. Sieci współpracują w tym celu z bankami takimi jak Lukas, Cetelem czy HSBC. Sieci które nie posiadają kart międzynarodowych wciąż oferują swoim klientom karty prywatne, jednak większość z nich także przygotowuje się do wprowadzania kart z logo Visa lub MasterCard.

Dzięki karcie międzynarodowej klient zyskuje powszechną akceptowalność, może z karty korzystać wszędzie, także za granicą podczas podróży czy wypoczynku. Jak pokazują badania przejście sieci handlowych od kart prywatnych do międzynarodowych odzwierciedla ewolucję ich klientów. Jeszcze kilka lat temu klienci potrzebowali kart kredytowych, którymi mogliby szybko płacić za towary kupowane w swoim ulubionym sklepie. Karta była tylko ulepszoną wersją kredytu ratalnego, z tą różnicą, że kredyt ten miał charakter odnawialny.

Obecnie tacy klienci, choć często nadal posiadający dochody poniżej średniej, oczekują czegoś więcej. Przede wszystkim o klientów tych aktywnie zaczęły walczyć banki. Powstały specjalne banki stworzone dla tego rodzaju klientów takie jak Eurobank czy Polbank EFG. Aby sprostać konkurencji markety musiały zaoferować karty międzynarodowe, dzięki którym klienci mogą wykorzystywać przyznany limit także poza siecią która kartę wydała. W sklepach macierzystej sieci karty takie nadal są jednak akcentowane w sposób szczególny i najczęściej niosą ze sobą dodatkowe bonusy.

Sklepowe bonusy

Kartami wydawanymi przez sieci handlowe można płacić wszędzie gdzie akceptowane są karty Visa lub MasterCard. Jednak w przypadku płatności we własnej sieci sklepów karty te przynoszą posiadaczowi dodatkowe korzyści. Najatrakcyjniejszym bonusem jest rabat na dokonywane zakupy. I Tak na przykład płacąc kartą MasterCard Carrefour w sklepach Carrefour klient otrzymuje rabat w wysokości 1,5% wartości każdego zakupu.

Posiadacz karty Ikea może natomiast otrzymać 15% rabat, lecz tylko na wybrane produkty. Natomiast karta Visa Auchan umożliwia uzyskanie procentowych lub kwotowych rabatów na wybrane produkty w programie Skarbonka. Klient zbiera na swoim koncie zaoszczędzone pieniądze, które potem może wymienić na inne zakupy. Posiadacze kart Real nie otrzymują rabatów, mają natomiast możliwość skorzystania z promocyjnego kredytu 3 x 0% na kupowane towary.

Sieć Tesco, która od niedawna wydaje swoją kartę we współpracy z Lukas Bankiem także nie oferuje rabatów. Jej nowi posiadacze otrzymują wraz z kartą bonus w wysokości 50 zł, który mogą wykorzystać na dowolne zakupy.

Jak otrzymać kartę?

Wydawanie kart w sklepach ma swoja specyfikę i różni się od wydawania kart przez banki. Najważniejszym czynnikiem w przypadku kart marketowych jest szybkość podjęcia decyzji o przyznaniu karty. Klient najczęściej wnioskuje o kartę sklepową w momencie gdy chce zakupić na kredyt konkretny produkt. Sklepy dbają natomiast o to by zakupy na raty były prawie tak samo wygodne jak zakup za gotówkę. Dlatego w większości przypadków decyzja w sprawie karty jest podejmowana w przeciągu kilkudziesięciu minut, rzadko czas ten wydłuża się do 24 lub 48 godzin. Zaraz po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o kartę klient otrzymuje papierową promesę, z którą od razu może udać się na zakupy. Nie musi wiec czekać, na przesłanie mu plastikowej karty (co trwa nawet kilkanaście dni).

Aby otrzymać kartę wymagane jest przedstawienie dwóch dowodów tożsamości oraz zaświadczenia o wysokości dochodów. Osoby, które wcześniej korzystały z kredytu w danej sieci handlowej lub w danych banku mogą najczęściej skorzystać z procedury uproszczonej. I tak osoby, które korzystały wcześniej z kredytu w Lukas Banku i prawidłowo go spłaciły, decyzje o przyznaniu karty otrzymują w 15 minut, tylko po przedstawieniu dowodu osobistego. Póki co żadna z sieci handlowych nie zdecydowała się na wydawanie kart tylko na podstawie deklaracji klienta o dochodach, a bez jakichkolwiek zaświadczeń. Takie karty wydają już niektóre banki takie jak Polbank czy Fortis Bank.

Wraz z inny sposobem wydawania kart, wiążą się także inne metody windykacji w przypadku gdy klient nie dotrzymuje terminu spłaty zadłużenia z karty. I tak w przypadku Lukas Banku w tabeli opłat znajdziemy opłatę za telefoniczne upomnienie klienta o konieczności spłaty – opłata 13 zł oraz opłatę za „wyjazd interwencyjny do klienta”, wizyta pracownika banku w takiej sytuacji kosztuje klienta 50 złotych.

Wypukła czy elektroniczna?

Posiadacze są przyzwyczajeni do tego, że karty dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: karty płaskie i wypukłe. Z kart wypukłych można korzystać także tam, gdzie nie ma elektronicznych terminali do akceptacji kart. Można nimi także płacić w Internecie. Kartami płaskimi są karty Visa Electron oraz MasterCard Electronic, karty wypukłe to natomiast karty Visa Classic i MasterCard.

Ten podział powoli ulega zatarciu, co szczególnie dobitnie widać w przypadku kart wydawanych przez markety. Wydają one karty Visa Classic lub MasterCard, jednak fizycznie są to karty płaskie i można z nich korzystać tylko w elektronicznych terminalach. Takie karty są produktem pośrednim pomiędzy dawnymi kartami elektronicznymi a płaskimi. Od dawnych kart elektronicznych różnią się przede wszystkim tym, że można nimi płacić za zakupy w Internecie oraz bez fizycznego przedstawienia karty. Karty takie mogą również służyć do dokonywania rezerwacji hoteli lub wynajmu samochodów.

Ikea MasterCard – Beneficial Kredyt

Karta Ikea wydawane jest przez Beneficial Kredyt, czyli dział detaliczny HSBC Bank Polska. Aby otrzymać kartę konieczne jest udokumentowanie stałych dochodów na poziomie 600 zł netto.

Karta wydawana jest w dwóch wersjach różniących się grafika na awersie. Karta oferuje swoim posiadaczom kredyt bez odsetek przez okres do 56 dni. Po tym okresie oprocentowanie kredytu wynosi 24,9%. W przypadku gdy nowy posiadacz karty przenosi zadłużenie ze starej karty, wtedy przez pierwsze 6 miesięcy zapłaci od tego kredytu odsetki w wysokości 15,9%. Przyznawany klientom limit kredytowy wynosi od 500 do 20.000 zł.

Posiadacz karty korzysta z obligatoryjnego ubezpieczenia karty. Opłata za ubezpieczenie wynosi 0,56% wartości zadłużenia w danym okresie rozliczeniowym.

Posiadacze kart uzyskują w sklepach Ikea 15-procentowy rabat na wybrane produkty. Mają także pierwszeństwo podczas organizowanych przez sieć wyprzedaży. Osoby, które uzyskają kartę w maju br. wezmą dodatkowo udział w specjalnej loterii w której nagrodą są bilety na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej.

Carrefour MasterCard – Cetelem Bank

Karta Carrefour MasterCard jest wydawana we współpracy z Cetelem Bank Polska. Cetelem poza kartą Carrefour wydaje także kartę Aura o zbliżonych parametrach, które jest jednak kartą typu MasterCard Electronic.

Aby otrzymać kartę Carrefour trzeba posiadać jakiekolwiek stałe dochody z tytułu umowy o pracę, renty i emerytury lub działalności gospodarczej. Bank nie wymaga żadnej minimalnej wysokości osiąganych dochodów, w każdym przypadku indywidualnie rozpatruje składany przez klienta wniosek. Wniosek jest rozpatrywany natychmiast, a klient dzięki otrzymanej karcie tymczasowej od razu może rozpocząć zakupy. Właściwa karta jest wysyłana na domowy adres klienta.

Koszt wydania karty to 18 zł rocznie. Za taką sumę klient może uzyskać limit kredytowy wynoszący od 1 do 20 tysięcy złotych. Karta zapewnia okres bezodsetkowy wynoszący do 50 dni. Oprocentowanie kredytu na karcie to natomiast 21,96%.

Posiadacz karty płacący nią w sklepach sieci Carrefour otrzymuje 1,5% rabat na wszystkie dokonywane zakupy. Jeśli ktoś często robi tam często zakupy, dzięki karcie może w ciągu roku zaoszczędzić wielokrotnie więcej niż wynosi opłata za jej wydanie.

Tesco MasterCard – Lukas Bank

Lukas Bank rozpoczął niedawno współpracę z siecią Tesco. Owocem tej współpracy jest najnowsza karta MasterCard Tesco. Wcześniej klienci tej sieci sklepów mogli uzyskiwać kartę kredytową Optimum wydawaną przez Cetelem.

Karta kosztuje 18 zł na rok. Jednak pierwsze wydanie karty jest premiowane bonusem w wysokości 50 zł który można wykorzystać na dowolne zakupy. Okres bezodsetkowy wynosi do 54 dni. Oprocentowanie kredytu 22%.
Dostępny dla te karty limit kredytowy wynosi od 500 do 10.000 zł. Minimalny dochód potrzebny do otrzymania plastiku to 450 zł netto.

Posiadacz karty może także skorzystać z nieobowiązkowego ubezpieczenia karty. Pełna ochrona ubezpieczeniowa na wypadek utraty karty, zgonu posiadacza lub utraty przez niego pracy kosztuje 1,02% zadłużenia w danym okresie rozliczeniowym.

Wszystkie osoby, które złożą w maju wnioski o kartę Tesco wezmą dodatkowo udział w loterii w której wygrać można bilety na mundial (mecz Polska – Kostaryka) wraz z zakwaterowaniem.

Real Visa – Lukas Bank

Karta Visa Real to odmiana karty Maxima Plus Lukas Banku. Karta jest dostępna dla wszystkich klientów sieci Real, którzy udokumentują stały dochód na poziomie co najmniej 450 zł netto miesięcznie. Maksymalny limit dla tej karty wynosi 10.000 zł, najmniejszy zaś 500 zł.

Koszt wydania karty Visa Real to 18 zł na rok. Okres bezodsetkowy dla tej karty wynosi do 54 dni. Pozostałe parametry karty są podobne do karty wydawanej wraz z Tesco. Za pełny pakiet ubezpieczeniowy, o takim samym zakresie jak w przypadku karty Tesco, pobierana jest opłata wynosząca 0,85% zadłużenia w danym okresie rozliczeniowym.

Posiadacze karty Visa Real mogą korzystać programu rabatowego Maxima. Dzięki niemu mogą uzyskiwać zniżki w dużej liczbie punktów należących do tego programu. W sklepach Real posiadacze karty mogą skorzystać z możliwości rozłożenia zakupu na raty (do 10 rat) bez jakichkolwiek dodatkowych kosztów.

Auchan Visa – Lukas Bank

Karta Visa Auchan wydawana jest przez siec hipermarketów wraz z firmą Acoord. Ponieważ Accord nie jest bankiem, kartę wydał także we współpracy z Lukas Bankiem. Karta ma zbliżone parametry finansowe do obu wspomnianych powyżej kart Lukasa.

Koszt wydania to 18 zł (choć w pierwszym roku opłata jest obniżana do 12 zł). Okres bezodsetkowy wynosi 54 dni, a oprocentowanie to 22%. Ubezpieczanie karty kosztuje 0,49% zadłużenia w danym okresie rozliczeniowym.

Płacąc kartą w sklepach Auchan klient uzyskuje kwotowe lub procentowe rabaty w programie Skarbonka. Poza tym na wybrane produkty może otrzymać zwykły rabat wynoszący do 10%. Każdy zakup na większą kwotę może być rozłożony na 5 rat, lub na 4 raty bez jakichkolwiek dodatkowych kosztów. Wybór opcji kredytowania dokonywany jest w kasie podczas zakupu. Połowę przyznanego limitu kredytowego klient może pobrać z bankomatu w formie gotówki. W przypadku wszystkich kart kredytowych wiąże się to jednak z wysoką prowizją od wypłaty, dodatkowo w przypadku wypłaty gotówki nie obowiązuje okres bezodsetkowy, jak to ma miejsce przy transakcjach bezgotówkowych.

Nazwa
banku

Nazwa
karty

Minimalne
zarobki
netto*

Koszt
wydania
karty
(rocznie)

Oprocento-
wanie
kredytu

Grace
period

Beneficial
Kredyt

Ikea
MasterCard

600 zł

59 zł*

24,90%

56 dni

Cetelem
Bank

Carrefour
MasterCard

brak
(indywidualnie)

18 zł

21,96%

50 dni

Lukas
Bank

Tesco
MasterCard

450 zł

18 zł

22%

54 dni

Lukas
Bank

Real
Visa

450 zł

18 zl

22%

54 dni

Lukas
Bank
(Accord)

Auchan
Visa

450 zł

18 zł**

22%

54 dni

* pierwsze 12 miesięcy 0 zł
** pierwsze 12 miesięcy 12 zł

Sieci marketów coraz śmielej poczynają sobie na rynku produktów firnowych. Dzięki ogromnej rzeszy klientów, są bowiem do tej roli predestynowane. Jak pokazują doświadczenia Europy Zachodniej sieci handlowe aktywnie konkurują z bankami i na tamtejszych rynkach są poważnymi wydawcami kart kredytowych. Także w Polsce rozpoczęła się batalia o hipermarketowego klienta. Bez względu na jej wynik, wygranymi na pewno będą sami klienci, którzy zyskują tanie, ciekawe i łatwe do uzyskania karty kredytowe.

Paweł Majtkowski