Klienci chcą płacić bez wyjmowania karty z portfela
MasterCard International przedstawił wstępne wyniki testów dotyczących stosowania bezstykowego systemu płatności PayPass. Klienci używający tego systemu tylko zbliżają lub przykładają swoją kartę do sklepowego terminalu płatniczego, który wymienia z nią dane o transakcji drogą bezprzewodową, co eliminuje konieczność przeciągnięcia karty przez czytnik. Badania przeprowadzono w Orlando na Florydzie i w Dallas w Teksasie.
Według najnowszego sondażu blisko połowa ankietowanych zazwyczaj nie nosi w portfelu więcej niż 20 dolarów, a 86 procent respondentów wolałoby płacić gotówką rzadziej niż obecnie. Jednocześnie zlecona wcześniej przez MasterCard sonda telefoniczna wykazała, że 40 procent dorosłych Amerykanów nosi przy sobie mniej gotówki niż 5 lat temu, a 25 procent znacznie mniej w porównaniu z ubiegłym okresem. Omawiane sondaże potwierdzają efekty badań z roku 2002. Wynikało z nich, że 53 procent klientów zdecydowałoby się na korzystanie z sytemu PayPass zamiast płatności gotówkowych, gdyby zaoferowały go banki.
Ponad 16 tys. posiadaczy kart i ponad 60 sklepów uczestniczyło przez 9 miesięcy w testowaniu karty MasterCard z systemem PayPass. Klienci uznali ten sposób dokonywania płatności za prosty, szybki i wygodny. Docenili również bezpieczeństwo transakcji dzięki zachowywaniu karty cały czas w swoim posiadaniu. Respondenci wskazywali na swobodę, jaką daje bezgotówkowe robienie codziennych zakupów, co zwalnia z konieczności noszenia pieniędzy i ogranicza potrzebę korzystania z bankomatu.
Badania w Orlando udowodniły, że w niektórych sklepach czas zakupów uległ znacznemu skróceniu, dzięki czemu handlowcy mogli zrealizować więcej transakcji, zwiększając swoje dochody ze sprzedaży. Największą oszczędność czasu odnotowano w środowisku drive-thru. Tutaj zakupy zostały skrócone przeciętnie o 12-18 sekund w porównaniu z transakcjami gotówkowymi.
Na początku 2003 roku MasterCard rozpoczął wraz z firmą Nokia prace nad wyposażeniem telefonów komórkowych w system MasterCard, PayPass. Obecnie Nokia przeprowadza w sklepach w Dallas testy nowego sposobu dokonywania płatności z wykorzystaniem telefonu. Wstępne wyniki wskazują jako główne zalety takiej transakcji szybkość i wygodę.
Przeciętnie operacja dokonywania płatności za pomocą telefonu komórkowego jest o 6 sekund krótsza niż przy użyciu karty, zwykle dzięki zredukowaniu czasu potrzebnego do „odszukania” telefonu. System PayPass został uznany za najszybszy sposób regulowania rachunku w sklepie. Aby w pełni wykorzystać możliwości nowego systemu, sklepy powinny jednak spełniać określone warunki: posiadać łącza o wysokiej transmisji danych do autoryzacji kart oraz zintegrowane terminale i czytniki z bezpośrednim podłączeniem do kas fiskalnych.