Kolastyna wchodzi na GPW
Pod koniec miesiąca odbędzie się emisja nowych akcji producenta kosmetyków, Grupy Kolastyna. W celu dokonania zapisów na walory należy w dniach od 25.01.07 do 29.01.07 roku wybrać się do jednego z Punktów Obsługi Klienta domu maklerskiego IDM S.A. Przedział cenowy, w którym odbywać się będą deklaracje zakupu akcji znajdują się w przedziale 2,5-3,5 zł. Ostateczna cena zostanie podana po zakończeniu procesu budowania księgi popytu (tzw. „book – building”).
Spółka łącznie wyemituje 15 mln walorów, a dla inwestorów indywidualnych przygotowano 4 mln akcji. Inwestorzy, którzy będą chętni do skorzystania z oferty kredytowej powinni wypełnić odpowiednie wnioski i złożyć je w wybranej placówce IDM S.A. w dniach od 19 do 26 stycznia. Oferent daje możliwość uzyskania kredytu, stanowiącego 10-krotność własnych środków pieniężnych zarejestrowanych na rachunku inwestycyjnym służącym do obsługi kredytu. Warunkiem koniecznym jest ubieganie się o co najmniej 500 tys. zł, co oznacza, iż trzeba posiadać własne 50 tys. zł.
Zainteresowani pozyskaniem kredytu powinni pamiętać, iż potrącona zostanie również prowizja w wysokości 0,1% wartości kredytu i jest ona pobierana w dniu jego uruchomienia. Czas kredytowania wynosi 1 miesiąc, ale istnieje możliwość aneksowania umowy na kolejne okresy. Kredyt jest oprocentowany stawką WIBOR 1M + 2% (obecnie 6,11%). Przy składaniu oferty zakupu należy pamiętać o kilku podstawowych regułach. Minimalna ilość akcji, na jaką trzeba złożyć zapis, wynosi 400 sztuk. Ponadto liczba walorów, na jakie się zapisaliśmy, powinna być wielokrotnością 100 sztuk. Przydział akcji zgodnie z harmonogramem oferty powinien zostać dokonany do 6 dni roboczych po zamknięciu publicznej oferty.
Dla posiadaczy konta maklerskiego w IDM S.A. przyjaznym udogodnieniem może być możliwość dokonywania zapisu za pomocą Internetu, telefonu lub faksu. Aneksy powinny zawierać upoważnienia biura maklerskiego lub jego pracowników do złożenia zapisu na akcje w imieniu inwestora. Niestety takich udogodnień nie mają pozostali inwestorzy, którzy muszą wybrać się osobiście do placówek IDM S.A. Powinni się oni liczyć ze sporymi kolejkami, ponieważ popularność emisji pierwotnych nie traci na sile.
Grupa Kolastyna zajmuje się produkcją i sprzedażą kosmetyków zarówno własnych marek, jak i konfekcjując produkty innych firm. Spółka należy do ścisłej czołówki polskich producentów, a prawie co czwarty sprzedawany w Polsce kosmetyk w 2005 roku był przez nią produkowany. Do najbardziej rozpoznawalnych marek grupy należą: Kolastyna i Miraculum oraz marki handlowe: Pani Walewska, Brutal czy Chopin. Zarząd spółki bardzo duży nacisk kładzie na zarządzanie portfolio posiadanych marek. Posiadanie silnej i rozpoznawalnej marki często decyduje w tej branży o sukcesie oraz pozwala minimalizować wahania sprzedaży w okresie dekoniunktury.
Główne segmenty rynku, na których grupa prowadzi działalność należały do najdynamiczniej rozwijających się w polskim przemyśle. W 2005 roku wartość rynku kosmetyków była szacowana na ok. 5 mld zł. Cechą charakterystyczną dla branży kosmetycznej jest fakt, iż jest ona bardzo rozdrobniona. Produkcją kosmetyków w Polsce zajmuje się kilkaset przedsiębiorstw, z czego zdecydowana większość to indywidualna działalność gospodarcza bądź niewielkie firmy rodzinne. Bardzo silną pozycje i znaczne udziały osiągają w niej znane od lat rodzime marki (Eris, Ziaja czy Soraya).
Największe przychody osiągają jednak duże, międzynarodowe koncerny, takie jak: Avon, Oriflame (sprzedaż bezpośrednia) oraz Johnson&Johnson, Beiersdorf, L’Oreal czy Unilever (sprzedaż detaliczna w sklepach). Cały rynek można podzielić na kilka segmentów. W strukturze przychodów Kolastyny największy udział mają środki pielęgnacyjne (59%), kosmetyki do opalania (26%) oraz perfumeria (14%). Grupa jest krajowym liderem w segmencie produktów do opalania. W 2005 roku wg wartości sprzedaży posiadała 17,8% udział w rynku, zaś wg wolumenu sprzedaży – 22%. Spółka funkcjonuje także na rynku perfumerii, w którym posiada 3,4% udział w segmencie perfum dla mężczyzn oraz 0,8% dla kobiet. Kolastyna posiada także 5,2% udział w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych.
W ostatnim okresie spółka znajduje się wyraźnie na fali wznoszącej. Jeszcze w latach 2004-05 wykazała ona straty netto, a zysk operacyjny spadł o 44%. Ujemne wartości zanotowało większość wskaźników rentowności. Wpływ na słabą kondycję Kolastyny miała przeprowadzona wewnątrz grupy restrukturyzacja. Produkcja została przeniesiona do Krakowa, wycofano z niej dublujące się kosmetyki oraz nastąpiła akwizycja nowych podmiotów. Od 2005 roku przeprowadzone zmiany zaczęły przynosić pozytywne efekty. Spółka wypracowała 81 mln zł przychodów (wzrost o 52%), prawie 6,8 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 250%) oraz 2,5 mln zysku netto (wobec 94 tys. zł straty rok wcześniej).
Kolastyna poprawiła wyniki szczególnie na poziomie operacyjnym. Dzięki przejęciu w 2004 roku spółki Kolastyna Dystrybucja oraz majątku Ann Cosmetics, grupa przejęła kontrolę nad dystrybucją produktów, co pozwoliło jej znacznie obniżyć koszty operacyjne. Wpłynęło to także na silny wzrost osiąganych marż handlowych i rentowności w porównaniu do roku 2004 (rent. operacyjna wzrosła z 3,6% do 8,3%, a rent. z dział. gosp. z 0,7% do 4,6%).
Mimo silnej pozycji i perspektyw rynku, inwestycja w walory spółki obarczona jest szeregiem czynników ryzyka. Związane są one przede wszystkim z tendencjami zaobserwowanymi w ostatnim czasie na rynku kosmetycznym w Polsce. Główną przeszkodą w szybkim zdobywaniu nowych odbiorców będzie silna konkurencja. Szczególne zagrożenie stanowią spółki zależne dużych, zagranicznych podmiotów. Dysponują one większymi środkami inwestycyjnymi, dzięki czemu mogą więcej przeznaczać na promocje i są w stanie efektywniej zdobywać klientów. Rosnąca zamożność społeczeństwa powoduje, że w coraz większym stopniu ludzie są zainteresowani droższymi zachodnimi markami, o uznanej renomie na całym świecie. Branża charakteryzuje się ponadto dużym stopniem innowacyjności. Cykl życia produktów często nie przekracza roku, presja ze strony konkurencji wymaga ponoszenia nakładów na badania i rozwój. Pojawia się więc zagrożenie nie trafienia w gusta odbiorców, co negatywnie może wpłynąć na wizerunek firmy oraz jej wyniki finansowe.
Doświadczona kadra zarządzająca, perspektywy rynkowe oraz stabilna sytuacja finansowa nie pozwalają przejść obok tej spółki obojętnie. Jeżeli Kolastyna poradzi sobie z silną konkurencją ze strony zachodnich koncernów, będzie dobrze postrzegana przez klientów to ma przed sobą wspaniałe perspektywy rozwojowe. Ponadto, uspokoiła się sytuacja na GPW. Po ostatnich bardzo wysokich wzrostowych sesjach mamy potwierdzenie, że jest kontynuacja hossy na rynku, co z pewnością przyciągnie potencjalnych inwestorów, którzy czekali na bardziej klarowny rozwój sytuacji.
Bartosz Ptach, giełdowe.pl
Prezentowane analizy i wyceny stanowią wyraz poglądów autorów i nie mogą być traktowane jako rekomendacja czy zalecenie podjęcia określonych działań inwestycyjnych.