Nielojalni klienci firm ubezpieczeniowych

Osoby kupujące polisy stają się coraz bardziej aktywne i chętniej zmieniają towarzystwa. Firmy, które tego nie zauważą i nie dostosują swojej sieci sprzedaży do mobilności klientów, mogą mieć kłopoty, pisze „Rzeczpospolita”.

To wnioski z raportu podsumowującego ostatnie badania firmy konsultingowej Capgemini. Nowy trend widoczny jest szczególnie w krajach o dojrzałych rynkach ubezpieczeniowych. Wywołały go rosnąca konkurencja, łatwy dostęp do informacji (m. in. Internet) oraz szeroka oferta innowacyjnych polis (np. pay-as-you drive, czyli takich, w których cena ustalana jest na podstawie liczby przejechanych kilometrów).

Badania firma przeprowadziła (wspólnie z European Financial Management & Marketing Association) na ponad 11 tys. klientów firm ubezpieczeniowych, ale nie w Polsce. U nas jeszcze żadna z instytucji finansowych nie dysponuje tego typu danymi. Z badań przeprowadzonych przed paroma laty na zlecenie „Rz” wynikało, że niewiele ponad 7 proc. Polaków kupuje polisę u innego niż dotychczas ubezpieczyciela.

Autorzy raportu Capgemini konkludują, że czeka nas „znacząca ewolucja w sposobie sprzedaży ubezpieczeń”. Towarzystwa same będą musiały podzielić swoich klientów na grupy i dedykować im różne kanały sprzedaży. Do dyspozycji jest nie tylko sprzedaż bezpośrednia przez Internet i telefon (sprzedaż direct) oraz bancassurance (czyli sprzedaż poprzez banki), ale również poprzez pocztę, pośredników kredytowych czy dilerów samochodowych.

Więcej szczegółów w „Rzeczpospolitej”.