Nowa strategia MultiBanku: klienci zamożni i małe firmy

Pierwszy bank detaliczny w Polsce pod względem jakości obsługi segmentu personal banking i trzeci, co do liczby klientów prestiżowych indywidualnych oraz prowadzących własne firmy. Tak prezentują się cele strategiczne MultiBanku w perspektywie 2010 roku.

Ekspansja MultiBanku wyraźnie wskazuje na chęć wykorzystania potencjału, który tkwi w segmencie małych firm oraz klientów zamożnych. Zgodnie z metodologią B.P.S. Consultants Poland oraz McKinsey & Company do grupy klientów zamożnych w Polsce zaliczane są osoby zarabiające minimum 5 tys. zł netto (1300 EUR). Jest to tak zwany segment Mass Affluent liczący według różnych szacunków od 360 do nawet 500 tysięcy osób. Zdaniem analityków roczne tempo wzrostu tego segmentu oblicza się na 4-5%.

– W ciągu najbliższych lat chcemy czterokrotnie zwiększyć liczbę obsługiwanych klientów zamożnych, deklaruje Piotr Kociołek, dyrektor BRE Banku ds. MultiBanku.

Ponad 33 proc. klientów prestiżowych MultiBanku (Klub Aquarius) posiada również produkt Business Class. Większość mikrofirm koncentruje się w branży związanej z handlem i usługami. W tych obszarach stosunkowo łatwo rozpocząć działalność gospodarczą, gdyż wiąże się często z niskimi kosztami niezbędnych inwestycji, a równocześnie generuje zysk w krótszym okresie. Niektóre obszary, ze względu na ograniczone możliwości działań, są zupełnie niedostępne dla rynku małych firm, należą do nich m.in.: górnictwo; wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej, gazu, wody.

– Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają najczęściej doświadczenia współpracy z instytucjami finansowymi nabyte przy zarządzaniu swoimi prywatnymi pieniędzmi – tłumaczy Mariusz Drzewiecki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży MultiBanku – Dzięki temu poznali już mechanizmy, które dotychczas były „zarezerwowane” dla segmentu osób fizycznych. Teraz, dzięki rozwojowi oferty bankowej skierowanej do firm, będą skłonni poszukiwać podobnych narzędzi w trosce o rozwój firmowych finansów.

Zdaniem Mariusza Drzewieckiego przykładem doskonale obrazującym takie trendy może być rachunek bilansujący kredyt hipoteczny. Produkt ten, znany w MultiBanku jako Plany Finansowe i przeznaczony dla osób fizycznych, pozwala na redukowanie lub całkowite ograniczenie wysokości płaconych odsetek, dzięki oszczędnościom i wpływom na specjalny rachunek bilansujący zintegrowany z linią kredytową. Mechanizm ten jest teraz dostępny także dla właścicieli firm pod nazwą Plan Finansowania Biznesu oraz jako MultiKredyt Business. Również refinansowanie kredytów, czyli przenoszenie swoich zobowiązań z banku do banku w poszukiwaniu optymalnej oferty, staje się coraz silniejszym trendem wśród właścicieli małych firm. Ale tutaj, klienci biznesowi poszukują tych samych benefitów, jakie stały się ich udziałem w przypadku „prywatnych kredytów”: szybkich procedur, minimum dokumentów i korzystnej relacji jakości do ceny.