Pośrednicy finansowi mają kodeks etyki

Od dziś pośrednicy finansowi mogą podpisywać się pod swoim Kodeksem Etyki. Zobowiązanie do przestrzegania Kodeksu jest dobrowolne, ale dla klientów będzie to sygnał, że pośrednik chce przestrzegać wysokich standardów zawodowych. Złamanie zobowiązania pociągnie za sobą sankcje.

Kodeks Etyki został uchwalony 29 czerwca 2006 r. przez Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych. 1 sierpnia wszyscy członkowie Izby oraz współpracujące z Izbą firmy z branży finansowej, a także związani ze środowiskiem eksperci i naukowcy, zostali drogą mailową poinformowani o uruchomieniu na stronie internetowej www.pipuif.pl. oprogramowania umożliwiającego zbieranie podpisów pod Kodeksem.

Powstanie Kodeksu Etyki PIPUiF to pierwsza tego typu inicjatywa na rynku ubezpieczeń i finansów. Zrzeszeni w izbie pośrednicy finansowi i ubezpieczeniowi uznali, że taka właśnie inicjatywa zapewni wysoki standard ich usług. Chodzi im oto, aby klienci byli zadowoleni i mieli gwarancję, że korzystają z najlepszej i najbardziej fachowej porady.

Jak się wpisać?

Wpisy na listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki będą zbierane wyłącznie przez internet. Na stronie internetowej będzie powszechnie dostępna lista sygnatariuszy, zawierająca ich nazwiska, imiona i miejscowości, z których pochodzą. Zobowiązując się do przestrzegania Kodeksu trzeba również podać adres i nazwę swojej firmy, choć dane te nie będą już powszechnie dostępne.

Sekretariat PIPUiF będzie wstępnie weryfikował wpis (aby nie było wygłupów np. Koziołek Matołek, Pacanów) i nazajutrz (przy większej ilości wpisów po kilku dniach) wpis będzie na stronie. Wpis jest bezpłatny.

Co zawiera Kodeks Etyki?

Podpisując się pod Kodeksem pośrednicy ubezpieczeniowi i finansowi zobowiązują się do:

Działania w interesie klienta, którego dobro stawiane jest na pierwszym miejscu.

Utrzymywania najwyższych standardów kompetencji zawodowych poprzez uaktualnianie i ustawiczne rozwijanie poziomu swojej wiedzy fachowej.

Przestrzegania wszelkich przepisów ustawowych i innych obowiązujących na rynku, aby prowadzenie działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego było zgodne z prawem oraz zasadami uczciwej konkurencji.

Utrzymywania w ścisłej poufności wszelkich danych osobowych i biznesowych uzyskanych w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego.
Co grozi za nieprzestrzeganie Kodeksu?

Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwać ma Komisja ds. Etyki PIPUiF. Na nieetyczne zachowanie może poskarżyć się każdy klient danego pośrednika. W przypadku takiej skargi, Komisja podejmie działania, aby wyjaśnić sprawę.

Każdy Sygnatariusz wyraża zgodę na zbadanie i ocenienie sprawy przez Komisję oraz zobowiązuje się do przestrzegania jej zaleceń mających na celu usatysfakcjonowanie poszkodowanej strony w przypadku potwierdzenia takiego faktu. W zależności od wagi przewinienia może być zalecone np. przeproszenie klienta, udzielenie dodatkowych wyjaśnień, zwrot jakiejś kwoty itp. Tak, aby klient był usatysfakcjonowany.

Konsekwencją nie zastosowania się do zaleceń Komisji będzie skreślenie z listy Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PIPUiF.

Komisję ds. Etyki, w co najmniej 3-osobowym składzie i złożoną z innych Sygnatariuszy Kodeksu, powołuje Zarząd PIPUiF. Zarówno klient jak i pośrednik mogą odwołać się od orzeczenia do Prezydium Komisji ds. Etyki w składzie:

  • prof. dr hab. Romuald Holly (Krajowy Instytut Ubezpieczeń, Warszawa), Przewodniczący
  • prof. dr hab. Krzysztof Jajuga (Akademia Ekonomiczna, Wrocław)
  • prof. dr hab. Irena Jędrzejczyk (Akademia Ekonomiczna, Katowice)
  • prof. dr hab. Tadeusz Szumlicz (Szkoła Główna Handlowa, Warszawa)
  • Ariadna Auriga-Borówko (Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Bezpieczeństwa Finansowego Obywateli RP, Warszawa).

Dlaczego warto zostać sygnatariuszem Kodeksu Etyki?

– Jestem przekonany, że ci pośrednicy, którzy są profesjonalistami działającymi z długoterminową perspektywą zawodową z pewnością w otwarty i odważny sposób zadeklarują przestrzeganie Kodeksu Etyki. W zamian za to otrzymają dodatkową i cenną rekomendację. – mówi prezes PIPUiF Adam Sankowski – Uważamy, że wkrótce klienci będą po prostu pytać, czy dany pośrednik jest sygnatariuszem. Jeśli powie, że nie (bo np. nie wie o tej liście), to albo się od razu wpisze albo po stronie klienta powstanie wątpliwość co do intencji pośrednika i jego fachowości. Dlatego liczba wpisów będzie zależała z jednej strony od dojrzałości środowiska pośredników a z drugiej strony od presji klientów.

Kodeks oraz więcej informacji dostępne na stronie: www.pipuif.pl

PIPUiF działa od 2002 r. Reprezentuje małe, średnie i duże firmy pośrednictwa ubezpieczeniowego współpracujące z ponad 12 000 osób. Izba jest członkiem Europejskiej Federacji Pośredników Ubezpieczeniowych BIPAR, która z kolei należy do Światowej Federacji Pośredników Ubezpieczeniowych (WFII), zrzeszającej ponad 100 stowarzyszeń i izb pośredników ubezpieczeniowych z 80 krajów świata i która reprezentuje ponad 500 000 osób. Izba od początku swego istnienia dąży do tego, by stale podnosić standardy zawodowe i budować prestiż zawodu pośrednika, a środkiem do tego ma być stała troska o wysoka jakość usług. Pośrednicy uważają, że przyszłość należy do tych, którzy wychodzą naprzeciw potrzebom klienta.