PZU już uwzględnia VAT w odszkodowaniach

PZU wreszcie uwzględnia VAT w odszkodowaniach z OC komunikacyjnego opartych na tak zwanym kosztorysie. Druga na rynku Warta nadal zwleka z dostosowaniem się do zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego.

Dostosowaliśmy się do decyzji KNF w zakresie podatku VAT, a wytyczne w tej sprawie przekazaliśmy do jednostek w terenie – mówi GP Magdalena Olborska z biura prasowego PZU.

Oznacza to, że PZU zastosowało się do wytycznych nadzoru, które otrzymało 18 lipca i zacznie uwzględniać VAT przy odszkodowaniach z OC komunikacyjnego opartych na tzw. kosztorysie, czyli wycenie zrobionej przez towarzystwo. Według danych PZU za ubiegły rok około 30 proc. wartości wypłat z OC komunikacyjnego, oraz 50 proc. ich liczby było realizowanych na kosztorys. Problem dotyczy głównie osób fizycznych, które nie są podatnikami VAT. Można oszacować, że obniżając w ten sposób odszkodowania, wszystkie towarzystwa oszczędzały około 150 mln zł rocznie.

Teraz już nie będą mogły liczyć na takie oszczędności, bo większość firm liczących się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych dostosowała się już do wytycznych nadzoru. Nadal jednak nic nie wiadomo, czy Warta zamierza zmienić swoje procedury, bo spółka odmawia komentarzy w tej sprawie. Tymczasem dostała decyzję w tej sprawie już 11 czerwca. Potem się od niej odwołała do KNF, ale odwołanie wycofała, zapewniając, że się zastosuje.

– KNF oczekuje, że Warta bezzwłocznie wykona naszą decyzję – mówi Łukasz Dajnowicz z Komisji.

Przypomnijmy, że za niedostosowanie się do niej członkowie zarządu spółki mogą zapłacić kary nie wyższe niż ich trzykrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie z ostatnich 12 miesięcy. Poważniejszą sankcją dla spółki jest kara w wysokości nawet 0,5 proc. składki przypisanej brutto, uzyskanej przez zakład ubezpieczeń w roku poprzednim, co w przypadku Warty dałoby nawet 8,7 mln zł kary.

Opóźnianie zmiany procedur niewiele towarzystwu da, bo poszkodowani, którzy już odebrali odszkodowania bez VAT, będą mogli zwracać się z roszczeniem o ich wyrównanie. W większości przypadków okres przedawnienia roszczeń wynosi trzy lata, licząc od dnia otrzymania ostatniego pisma z towarzystwa dotyczącego rozliczenia szkody. W niektórych przypadkach ten termin może wynosić nawet dziesięć lat, np. gdy w wypadku ktoś został ranny lub zabity, ewentualnie gdy sprawca był pod wpływem alkoholu.

GDZIE PO POMOC, CHCĄC ZWIĘKSZYĆ ODSZKODOWANIE

Poradę, jak uzyskać wyrównanie VAT, można uzyskać w czasie dyżurów telefonicznych w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych przez cały tydzień w godzinach 10-15 i 17-19 pod nr. 0-22 333 73 28. Informacje dostępne też na www.rzu.gov.pl

Skargi związane z nieuwzględnieniem VAT można kierować do Komisji Nadzoru Finansowego listownie na adres: pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa lub na adres e-mail: dok@knf.gov.pl

Marcin Jaworski, Gazeta Prawna