Wiosenne rady dla małych i średnich

Majówki, wiosenne porządki, planowanie urlopu…Przedsiębiorco! Przebudź również swoją firmę z zimowego snu! O kilka rzeczowych porad na wiosnę dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw zapytaliśmy Krzysztofa Kuniewicza, dyrektora generalnego Bibby Factors Polska.

W oczekiwaniu na zmiany

Wiosna w tym roku, szczególnie dla sektora MSP ma kolory żółto – niebieskie. Zaczęła się normalnie, jak co roku, nerwowymi przygotowaniami do złożenia deklaracji podatkowych. Zaledwie jednak przedsiębiorcy uporali się z tym obowiązkiem, narodziły się obawy związane z akcesją Polski do Unii Europejskiej. Obawy te związane są z gruntownymi zmianami, jakie nastąpiły w polskim prawodawstwie i przepisach dotyczących właśnie wspomnianego sektora. Niemalże 99% przedsiębiorstw działających na polskim rynku to małe i średnie firmy. Ich właściciele obawiają się konkurencji zagranicznej, a współpraca z zagranicznymi kontrahentami wiąże się z terminami płatności wydłużonymi nawet do 120 dni! Warto jednak już na początku formowania się otwartego rynku zaryzykować taką współpracę. Alternatywne źródło finansowania w postaci faktoringu pozwoli ustrzec się zepchnięcia firmy na boczny tor i umożliwi realizację dodatkowych zamówień. Dlatego im wcześniej podpiszemy umowę z faktorem, tym lepiej.

Fundusze z Unii

Trzeba pamiętać, że UE niezwykle dba rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, ich istnienie, to jeden z głównych celów Strategii Lizbońskiej. Naprawdę duże środki finansowe przeznaczone są na rozwój i modernizację tego sektora. I tak na przykład program „Venture Capital” przeznaczony jest dla małych, innowacyjnych przedsiębiorstw, które zainteresowane są wdrażaniem nowoczesnych technologii. „Bussines Angels Network” to rodzaj sieci umożliwiający kontakt między zainteresowanymi firmami a inwestorami dysponującymi kapitałem. Możliwości jest wiele, kto nie wykorzystał szansy uzyskania funduszy z programów przedakcesyjnych – powinien uświadomić sobie, że Polska co roku otrzyma jako członek UE 1mld Euro – trzeba tylko zdobyć się na odwagę uzyskania tych pieniędzy.

Wiosenne metamorfozy

Obawa przed dużą konkurencyjnością firm unijnych może paraliżować polską przedsiębiorczość, albo – na co liczymy – stać się motorem pozytywnych zmian. Nikt z nas nie jedzie do Włoch, żeby zjeść hamburgera, dlatego warto podkreślić to, co specyficzne dla naszego kraju w rodzimych wyrobach. Małe przedsiębiorstwa powinny pomyśleć o zmianie wizerunku na taki, który promowałby Polskę w jej niepowtarzalności. Nawet w Paryżu otwierane są bary, w których jada się aluminiowymi sztućcami z czasów PRL-u, a na ścianach wyświetlane są fragmenty kultowych polskich filmów. Niewielkie koszty, a jaki efekt! To daje do myślenia, a wiosna to sprzyjający czas na metamorfozy…

Wsiąść do pociągu byle jakiego

Istnieją pewne kwestie, o których warto pomyśleć już wiosną. Przede wszystkim należy starannie rozplanować letnie urlopy, oczywiście pod warunkiem, że nasza firma nie świadczy usług o typowo wakacyjnym charakterze. Trzeba pamiętać, iż niestety, lato sprzyja obniżeniu wydajności pracy, więc może w myśl starej maksymy: „to, co masz zrobić jutro – zrób dziś!”. Zatrudnienie pracowników sezonowych, to często zbyt duży wydatek i kłopot związany z przeszkoleniem. Dlatego zanim zacznie się lato należy ustalić grafik urlopowy, w którym znajdzie się miejsce również na nasz wyjazd. A wcześniejsze wyznaczenie zaufanego pełnomocnika, pozwoli nam bez większych stresów i częstych telefonów cieszyć się urlopem.

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony