Krótkie wakacje rynku pierwotnym – Raport
Po spokojnym sierpniu, na rynku pierwotnym znowu robi się ciekawie. Nie będzie (na razie) zapowiadanej oferty Puław. Rząd, tuż przed swoim końcem, postanowił natomiast upublicznić dużo większe Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). Wielkość IPO stawia je na czwartym miejscu w historii polskich prywatyzacji (po PKO BP, Telekomunikacji Polskiej i Orlenie).
Wokół tej oferty od miesięcy toczy się wojna. Za są pracownicy, przeciwna jest obecna opozycja. W takim klimacie trudno o dobrą atmosferę wokół spółki, ale sprzyjają jej dobre wyniki monopolisty. Na GPW wybiera się też Barlinek, który aspiruje do miana największego producenta naturalnych podłóg drewnianych.
Na giełdzie we wrześniu chcą się pojawić także dużo mniejsze spółki: Jago (dystrybutor mrożonek), PC Guard (informatyka) i Tell (sprzedawca telefonów komórkowych). Całe drugie półrocze na rynku IPO zapowiada się ciekawie. W sierpniowym raporcie analitycy banku CA IB szacują jego wartość do końca roku na 4 mld zł, czyli blisko dwukrotnie więcej niż w poprzednich sześciu miesiącach. Pod tym względem w regionie ustąpimy jedynie Rosjanom. Niestety, oferty na rosyjskim rynku pierwotnym są bardziej zyskowne. Sześć na siedem IPO w pierwszym półroczu przyniosło tam ponad 10 proc. zysku. U nas taki wynik osiągnęło osiem papierów na osiemnaście, ale aż siedem dotąd przynosi straty.
Źródło: Bank CA IB
Przyszły rok także zapowiada się ciekawie. Cezary Stypułkowski, prezes PZU, oznajmił, że ubezpieczyciel jest gotowy do wejścia na giełdę. Najlepszym do tego terminem miałaby być przyszłoroczna wiosna. Problem w tym, że wybory przyniosą zmianę rządu i nowe spojrzenie na prywatyzację. Może się wówczas okazać, że nawet szacunki CA IB są niewiele warte.
Wrzesień na rynku IPO
1. PGNiG – posiada wiodącą pozycję we wszystkich obszarach sektora gazowego w kraju. Importuje gaz z Rosji, krajów Azji Środkowej, Norwegii, Niemiec, a także wydobywa go z własnych, krajowych źródeł. PGNiG zajmuje się również wydobyciem ropy naftowej. Grupa Kapitałowa PGNiG jest jednym z największych pracodawców w Polsce (ponad 30 tys. pracowników). Po ofercie publicznej Skarb Państwa zachowa około 85 proc. kapitału monopolisty (72 proc. po przyznaniu akcji pracowniczych).
Wielkość oferty: co najmniej 1,5 mld zł
Cele emisji: zwiększenie wydobycia gazu w kraju i rozbudowa infrastruktury (m.in. budowa podziemnych magazynów) pochłonie do 2008 r. 8,8 mld zł.
Komentarz: Oferta – ze względu na swoją skalę – na pewno spotka się z zainteresowaniem dużych inwestorów krajowych i zagranicznych. Tym razem obędzie się bez dyskonta dla drobnych inwestorów, bo spółka sprzedaje tylko nowe akcje. Dopóki państwo kontrolować będzie spółkę, dopóty niezagrożona jest jej monopolistyczna pozycja. Z drugiej strony, firmy skarbu państwa trudno sprawnie restrukturyzować, a pozycja związków zawodowych w PGNiG jest silna. To nie jedyny powód, dla którego warto ostrożnie podchodzić do tej inwestycji. Nie wiemy, jakie będą jej losy po zmianie rządu. Spółka korzysta na razie z dobrej koniunktury na rynku ropy i gazu. Wysokie ceny surowców sprzyjają wynikom giganta, którego wartość rynkowa powinna przekroczyć 10 mld zł. Przyszłość spółki zależy jednak od powodzenia planów inwestycyjnych, które mają pochłonąć blisko 9 mld zł.
2. Barlinek – piąty na świecie i pierwszy w Polsce producent naturalnych podłóg drewnianych. Obecnie niemal w 100 proc. kontroluje go Michał Sołowow, znany inwestor giełdowy, który w ramach oferty chce sprzedać 14 mln swoich akcji. Barlinek wyemituje też 8 mln nowych papierów.
Wielkość oferty: około 145 mln zł
Cele emisji: zebrane środki (53 mln zł) sfinansują budowę w 2006 r. nowego zakładu za granicą, który zwiększy moce produkcyjne spółki z 6 do 8 mln metrów kwadratowych deski rocznie.
Komentarz: znana marka, silna pozycja rynkowa i główny akcjonariusz to największe atuty debiutanta. Inwestycje Michała Sołowowa (kieleckie spółki Mitex, Cersanit i Echo) od lat pozwalają posiadaczom akcji na zyski wyższe od dokonań reszty giełdy. Biznesmen zachowa jednak po ofercie aż 75 proc. kapitału, co pozwoli mu na utrzymanie pełnej kontroli nad Barlinkiem.
Wzrost popytu na podłogi zmusza spółkę do kolejnych inwestycji. W ostatnich czterech latach przeznaczyła na nie 200 mln zł. Drugie tyle ma wydać do 2006 r., a już myśli o budowie następnej fabryki za 3-4 lata. Nieco niepokoi fakt, że jeszcze nie znamy lokalizacji nowego zakładu, którego budowa opóźnia się. Inwestycja pochłonie 130 mln zł, więc Barlinek do środków z emisji będzie musiał jeszcze dołożyć 80 mln zł długu. Stać go na jednak na obsługę zadłużenia, a finansowanie się kredytem sprzyja rentowności spółki
Ten rok przynosi dalszy wzrost sprzedaży spółki, ale dynamika zysków spadła. Tegoroczny zysk netto prawdopodobnie będzie zbliżony do 26 mln zł z 2004 r. By pozyskać 53 mln zł, nowe akcje trzeba będzie sprzedać za 6,6 zł. Przy tym kursie, relacja cena do zysku za 2004 r. przekraczać będzie 20, co jak na IPO jest dość wysokim poziomem.
3. Tell – dystrybutor telefonów komórkowych z Poznania. Na razie pracuje dla sieci Centertela, ale od 2006 r. ma sprzedawać telefony i usługi pozostałych operatorów. Posiada około 150 sklepów. W I półroczu zarobił 1,2 mln zł netto przy 56 mln zł przychodów. Tella kontroluje fundusz BBI i kilka osób fizycznych.
Wielkość oferty: około 20 mln zł
Cele emisji: rozbudowa sieci sklepów
4. PC Guard – spółka branży informatycznej (twórca oprogramowania wspierającego zarządzanie), która przesunęła swą ofertę z lipca. Cenę emisyjną już ustalono na 6 zł za akcję, co oznacza, że będzie to jedno z najmniejszych IPO w historii naszego rynku. Spółka, którą kontroluje grupa osób fizycznych, w I półroczu zarobiła netto 0,26 mln zł przy 1,66 mln zł sprzedaży.
Wielkość oferty: około 3 mln zł
Cele emisji: rozwój sieci handlowej
5. Jago – czołowy gracz na polskim rynku dystrybucji mrożonek. Jego sprzedaż w 80 proc. realizowana jest poprzez rynek sieciowy (hipermarkety, supermarkety, sklepy dyskontowe, hurtownie). W ofercie, obok nowej emisji, znajdą się akcje sprzedawane przez fundusze Prospekt Poland. W I półroczu spółka poprawiła wprawdzie sprzedaż (z 42 do 45 mln zł), ale zmniejszyła zysk netto (z 2,2 do 1,3 mln zł).
Wielkość oferty: 25-30 mln zł
Cele emisji: spółka chce pozyskać 15 mln zł (choć pierwotnie deklarowała 25 mln zł) na budowę dwóch centrów logistycznych, zakup środków transportu i informatyzację. Inwestycje pochłoną 30 mln zł.
Kalendarium:
1-9 września – zapisy na akcje PGNiG
6 – 9 września – zapisy na akcje Barlinka
12-16 września – zapisy na akcje PC Guard
12-16 września – zapisy na akcje Tella
13 – publikacja ceny emisyjnej akcji PGNiG
23 września – planowany debiut PGNiG na giełdzie
Przemek Barankiewicz, Analityk „Pulsu Biznesu”