PGNiG nie zawiodło. Co dalej?

Takiego debiutu na warszawskiej giełdzie jeszcze nie było. Ogromnemu popytowi na akcje Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) towarzyszyły ogromne zyski z akcji po wejściu na GPW.

Polscy i zagraniczni inwestorzy zadeklarowali chęć zakupu akcji o wartości 42 mld zł, blisko szesnastokrotnie przewyższającą oferowaną przez emitenta wielkość. Nie zawiedli się. Już w debiucie akcje zyskały 34,2 proc. i wspięły się z 2,98 zł do 4 zł. Taka cena, która zaskoczyła nawet najbardziej optymistycznych analityków, pozwoliła wszystkim graczom zarobić na IPO. Zarobiły też banki, które za same prowizje kredytowe zainkasować mogły nawet 20 mln zł.

W cieniu debiutu monopolisty na giełdzie pojawił się Barlinek, jeden z największych producentów deski podłogowej na świecie. I w tym wypadku inwestorzy nie zawiedli się. A było ich sporo, bo drobni gracze zgłosili popyt o wartości ponad 300 mln zł wobec oferowanych 40 mln zł. W rezultacie redukcja zapisów wyniosła 87 proc. Debiut Barlinka był przeciętny, ale już po kilku dniach cena akcji zbliżyła się do 10 zł wobec 7,3 zł z emisji. Wrzesień był też łaskawy dla informatycznego PC Guard, który z rynku pozyskał 3 mln zł. Oferty spółek Jago i Maks Sport przesunięto na czwarty kwartał.

Zarobiliśmy, choć kredyty były drogie

 

Jeszcze przed debiutem wielu specjalistów biło na alarm. Banki wykorzystały kolejną megaofertę do przebijania się w wielkości udzielanych kredytów lewarowych. Bombardowani kampanią reklamową inwestorzy często nie zauważali minimalnych na pozór opłat przygotowawczych, czy prowizji kredytowych. Tymczasem łączna wartość opłat dla banków i maklerów zjadła nawet 4 proc. całości zaangażowania inwestora indywidualnego (patrz: nasze założenia poniżej). W tej sytuacji próg rentowności inwestycji w akcje PGNiG wypadał w okolicach 3,10 zł wobec 2,98 zł ceny emisyjnej. Szczęśliwie, ogromny popyt na akcje monopolisty w debiucie sprawił, że poziom ten zdecydowanie pobito, ale nie musi być tak zawsze. W ostatnich dwóch latach aż 21 ofert (37 proc. wszystkich) nie przyniosło w debiucie nawet 4-proc. zysku.

Drogie akcje mogą być droższe

Oferta PGNiG potwierdziła też, że wysoka cena akcji wcale nie oznacza, że drobny inwestor kupuje akcje drogo. Jeszcze kilka miesięcy przed IPO nikt nie marzył o cenie 4 zł za akcję. Prospekt emisyjny sugerował nawet cenę poniżej 2 zł. Ostatecznie emisję sprzedano po 2,98 zł za akcję, czyli na maksymalnym poziomie ogłoszonego wcześniej przedziału cenowego. Statystyka ostatnich dwóch lat pokazuje, że takie oferty cieszą się powodzeniem także w momencie wejścia na giełdę. Na 57 ostatnich IPO, 20 było „maksymalnie drogie”. Zyski z nich wyniosły średnio 16,8 proc. W pozostałych 37 przypadkach przeciętna stopa zwrotu w debiucie wyniosła 5,1 proc. Warto wyciągnąć wnioski z tych danych i nie przejmować się, gdy oferujący wysoko wyceni nowe papiery.

 

Przed nami:

 

Zakłady Azotowe Puławy – największa spółka branży nawozowo-chemicznej w kraju. Na razie jej 100-proc. właścicielem jest skarb państwa. Emisja do 5,515 mln nowych akcji trafi jednak do inwestorów giełdowych (29 proc. kapitału), z czego co trzecia do drobnych graczy. Docelowo na giełdzie mają pojawić się też akcje kontrolowane obecnie przez rząd.

Wielkość oferty: 300-350 mln zł

Cele emisji: Częściowe sfinansowanie trzyletniego programu inwestycji o wartości 700 mln zł. 280 mln zł z tej kwoty zasili nowe produkty, 80 mln zł – zwiększy moce produkcyjne. Ponad 100 mln zł Puławy muszą przeznaczyć na ochronę środowiska.

 

Komentarz:

Zakłady Azotowe Puławy mogą żałować, że przed wakacjami ich oferta ustąpiła miejsca Policom, a po wakacjach ofercie PGNiG. W ostatnich miesiącach znacznie wzrosły bowiem ceny ropy i gazu, co osłabiło notowania spółek chemicznych na całym świecie. Na naszej giełdzie wszyscy przedstawiciele branży, z wyjątkiem Polic, obniżyli już prognozy finansowe na ten roku. Pamiętajmy też, że to już drugie podejście Puław do parkietu (przed czterema laty IPO zakończyło się fiaskiem), a biznes chemiczny podlega cyklicznym wahaniom. Nie znamy nowego szefa spółki, ani zamiarów skarbu państwa odnośnie pakietu kontrolnego. Niepokoi też zapowiadany wzrost cen gazu ziemnego, który w Puławach stanowi aż połowę wartości zużycia materiałów i energii. Jego negatywne skutki dostrzega już sama spółka. W prognozach na rok obrotowy kończący się w czerwcu 2006 r. założyła wzrost cen gazu o 20 proc. Efekt? Zysk netto w tym okresie ma spaść z ponad 200 do 117 mln zł. Wyniki pogorszy też taniejące euro, gdyż około połowy przychodów Puław pochodzi z eksportu.

Na polskich spółkach chemicznych trudno zarobić

Spółka

 

Wielkość oferty

 

Wejście na GPW

 

Zmiana w debiucie

 

Zmiana po 50 dniach *

 

Borsodchem

 

1 626 mln zł

 

8 paź 2004

 

+6,8%

 

-6,3%

 

Dwory

 

361 mln zł

 

20 gru 2004

 

+5,4%

 

+1,0%

 

Ciech

 

277 mln zł

 

10 lut 2005

 

+23,3%

 

-2,7%

 

Police

 

155 mln zł

 

14 lip 2005

 

+2,9%

 

-14,6%

 

* w stosunku do ceny debiutu

Tell – dystrybutor telefonów komórkowych z Poznania. Ma około 5 proc. rynku i pracuje wyłącznie dla sieci Centertela, ale od 2006 r. ma sprzedawać telefony i usługi pozostałych operatorów. Posiada około 150 sklepów. W I półroczu zarobił 1,2 mln zł netto przy 56 mln zł przychodów. Tella kontroluje fundusz BBI i kilka osób fizycznych.
Wielkość oferty: około 20 mln zł
Cele emisji: rozbudowa sieci sklepów

Komentarz:

Analitycy Domu Maklerskiego BZ WBK wycenili akcję Tella na 54,5-62,9 zł i te wartości powinny być wykładnikiem opłacalności inwestycji w akcje debiutanta. On sam chce zwiększyć zysk z 1,1 mln zł w 2004 r. do 3,2 mln zł w tym roku i 5,5 mln zł w 2006 r. Jeśli plany się powiodą, Tell okaże się dobrą inwestycją. Do wzrostu zysków konieczne są jednak przejęcia (rynek dystrybutorów komórek jest już nasycony), które zawsze rodzą ryzyko. Plany zakładają przejęcie stu punktów sprzedaży w 2006 r. i następnych 170 w 2007 r. Spółka musi też szybko uniezależnić się od Centertela.
Największe oferty ostatniego roku (mln zł)

PKO BP

 

7 893

 

PGNiG

 

2 682

 

Grupa Lotos

 

1 015

 

Najmniejsze oferty ostatniego roku (mln zł)

PC Guard

 

3

 

Swissmed

 

4

 

Spray

 

6

 

Największe zyski w debiutach ostatniego roku (proc.)

Zelmer

 

+36,4

 

PGNiG

 

+34,2

 

Comp

 

+33,3

 

Największe straty w debiutach ostatniego roku (proc.)

PEP

 

-10,3

 

Zetkama

 

-10,0

 

FAM

 

<