Chętniej w placówce niż przez Internet

Polacy wciąż najczęściej kontaktują się z bankiem, przychodząc osobiście do oddziału, mimo że przez Internet lub telefon mogliby załatwić sprawy wygodniej, szybciej i taniej. Zdaniem bankowców najbliższe lata przyniosą rozbudowę sieci placówek, także z myślą o doradztwie.

Kilka lat temu eksperci przepowiadali szybki koniec oddziałom banków. Uznali, że ich utrzymywanie jest zbyt kosztowne. Klienci mieli odtąd wykorzystywać nowe sposoby kontaktu z bankiem: bankomaty, Internet czy telefony komórkowe. Klienci jednak wciąż przedkładają wizyty w oddziałach nad wszystkie inne możliwości dokonywania transakcji – wynika z badań International Banking Technologies. Aż 86 proc. klientów amerykańskich banków odwiedza oddziały przynajmniej raz w miesiącu. Chociaż liczba banków na całym świecie systematycznie maleje, to oddziałów wciąż przybywa – wynika z badań.

Polacy postępują podobnie

Polacy, podobnie jak Amerykanie, lubią przychodzić do oddziału banku. Z sondażu sopockiej Pracowni Badań Społecznych przeprowadzonych na zlecenie „Rz” wynika, że w ciągu minionych 12 miesięcy aż 57 proc. osób korzystających z usług bankowych było w oddziale lub agencji banku. – Wciąż duża część klientów nie akceptuje nowości. By poczuć, że właściwie załatwili swoje sprawy finansowe, muszą mieć potwierdzenie na piśmie z przybitym stemplem. Bardzo istotny jest dla nich także kontakt personalny z pracownikiem – twierdzi dyrektor obszaru e-biznesu w Banku Zachodnim WBK Maciej Biniek. Zdaniem Katarzyny Sosin, dyrektor Departamentu Klienta Indywidualnego w ING Banku Śląskim, w przyszłości obsługa w placówkach skoncentrowana będzie przede wszystkim na doradztwie. – Proste transakcje, np. przelewy, większość klientów będzie wykonywać wykorzystując elektroniczne kanały dostępu – twierdzi.

W ciągu ostatniego roku z usług bankowych korzystało 64 proc. Polaków. Najwięcej jest w tym gronie osób w wieku od 25 do 60 lat. Najmniej – emerytów. – To, w jaki sposób kontaktujemy się z bankiem, w znacznym stopniu zależy od wykształcenia, miejsca zamieszkania oraz dochodów – twierdzi Katarzyna Sosin.

Z badań wynika, że w minionych 12 miesiącach z usług finansowych przez Internet korzystało 6 proc. Polaków mających kontakt z bankiem. Głównie byli to mężczyźni od 25 do 40 lat z wykształceniem wyższym, zamieszkujący największe miasta. Z bankowości telefonicznej korzystało z kolei 7 proc. klientów banków.

Chętnie wypłacamy pieniądze z bankomatów. Od grudnia 2003 r. do grudnia tego roku 37 proc. klientów korzystało z tych usług. Dotyczy to w równym stopniu kobiet, jak i mężczyzn. Najmniej liczną grupę wypłacającą gotówkę w ten sposób stanowią emeryci.

Oddziały czeka rewolucja

Odziały to w bankowości detalicznej podstawowy kanał sprzedaży. – Banki zawdzięczają im aż 80 proc. swoich dochodów – wynika z badań Celent Communications. Jednak jest to kosztowny sposób prowadzenia biznesu. Na przykład zdobycie nowego klienta kosztuje do 180 USD w przypadku bankowości online i aż 280 USD w oddziale banku.

Banki zmieniają swoje oddziały na różne sposoby. – Niektóre próbują stworzyć miłą atmosferę, oferują kawę i ciastka, wygodne kanapy, starając się w ten sposób powiedzieć klientowi: „Jesteś dla nas ważny” – twierdzi Jonathan Charley, wiceprezes Unisys Global Retail Banking. Fleet National Bank (obecnie łączy się z Bank of America) postawił na technologiczny wizerunek i umieścił w oddziałach kioski internetowe, a także zatrudnił recepcjonistki, które witają każdego klienta. – Zakładaliśmy, że dzięki tym „zachętom” przez oddział będzie przewijać się więcej ludzi. Nie pomyliliśmy się. Liczba nowych rachunków wzrosła w porównaniu z wynikami, jakie mogliśmy osiągnąć, mając tradycyjne oddziały – twierdzi Jerry Silva, starszy analityk w TowerGroup.

Washington Mutual z siedzibą w Seattle też ma swój własny patent. Jego „detaliczne sklepy bankowe” skonstruowano na kolistym planie pomieszczeń z pokojami do zabaw dla dzieci, a tradycyjne okienka kasowe zastąpiono skomputeryzowanymi kabinami.

Aleksandra Myczkowska, Rzeczpospolita

Opcje dostępności

Wysoki kontrast
Czytaj stronę
Kliknij aby czytać
Podświetlenie linków
TT
Duży Tekst
Odstępy między tekstami
Zatrzymaj animacje
Ukryj obrazy
Df
Przyjazny dla dysleksji
Kursor
Struktura strony